Lietuvoje brangsta kava, ilgainiui jos gali ir pritrūkti – Kas vyksta Kaune

Lietuvoje brangsta kava, ilgainiui jos gali ir pritrūkti

delfi.lt / Aistė Žebrauskienė 2021/09/19 11:27
Asociatyvi / "Kas vyksta kaune" nuotr.

Pastaruoju metu kavos kainos pasaulyje itin išaugo. Prie to prisidėjo siaučiančios stichijos Brazilijoje ir logistikos problemos. Visa tai atsiliepia ir Lietuvoje. Kavinėse ir parduotuvėse kava jau šiek tiek pabrango. Šios rinkos ekspertai prognozuoja, kad jau netrukus kavos kainos gerokai šoktelės, o dėl stringančio tiekimo jos gali ir pritrūkti.

Šiais metais didžiausioje pasaulio kavos eksportuotojoje Brazilijoje siaučiančios stichijos kaip reikiant išgąsdino kavos rinką. Biržoje kavos pupelių kainos šiemet itin šoktelėjo. Vis dėlto blogiausios prognozės nepasiteisino, derlius užderėjo, tad kavos pasiūla nebemažėja. Tačiau nerimo kelia logistikos problemos – kelis kartus išaugusios konteinerių kainos ir jų trūkumas.

Parduotuvėse kainos stipriai neauga

Kainų lyginimo portalo „Pricer.lt“ maisto krypties vadovas Petras Čepkauskas Delfi pasakoja, kad prekybos tinkluose parduodamas kavos brangimo dar nematyti.

„Mūsų pastebėjimais, prekybos centruose kainos dar stipriai neauga, bet kai kurie tinklai atsisako pigiausios kavos, gali mažinti akcijų kiekius“, – sako jis.

Kaip rodo Pricer.lt tyrimas, pagrindinės maltos kavos, dėl kurios konkuruoja prekybos tinklai, „Jakobs Kronung“ kaina – stabili, akcijų metu jos 500 g pakelio kaina nukrenta iki 2,99 Eur, o įprastai nepakyla daugiau nei 4,99 Eur.

Kainos šoktelėjo biržoje

Vis dėlto, kadangi kavos pupelės yra biržinė žaliava, biržoje ji brangsta nuo praėjusių metų gruodžio. Pavyzdžiui, nuo šių metų pradžios arabikos pupelės biržoje pašoko 40 proc., o per pastaruosius metus net 60 proc. Vis dėlto P. Čepkauskas atkreipia dėmesį, kad tai nėra istoriniai rekordai.

„Jei žiūrėtume arabikos žaliavinę kainą nuo žemiausio taško, kuris buvo praeitais metais, ji sudarė 2,84 USD už kilogramą. Dabar – 4,77 USD už kilogramą. Per metus turime beveik dvigubą augimą. Tačiau tai nėra pats didžiausias pakilimas. Prieš 5 metus arabikos žaliavinė kaina siekė 5 USD už kilogramą, prieš 10 metų buvo net 6 USD.

Kita kavos rūšis – robusta – nuo žemiausio lygio pernai balandį, kai kainavo 1,41 USD už kilogramą, dabar pakilo iki 2,1 USD“, – dėsto ekspertas.

Lietuvoje veikiančio kavinių tinklo „Vero Cafe“ vadovas Darius Vėželis pažymi, kad kavos žaliava pabrango, lyginant su praėjusiais metais, apie 80 proc. Anot jo, pagrindinė priežastis, lemianti tokius kainų šuolius, – spekuliacija ir dolerio-euro kurso santykis.

„Paskutinis brangimo šuolis įvyko šių metų liepos mėnesį. Spekuliacijos pagrįstos šalnomis, nes šalnos gali turėti įtakos tik būsimų metų derliui. Dabartinis kavos derlius yra puikus, jau nuimtas ir apdirbtas.

Kita priežastis – logistika. Konteinerių trūkumas ir logistikos kaštai šiuo metu yra padidėję 3 kartus. Kainai įtakos turi ir šių metų derliaus sumažėjimas Vietname, neramumai Kolumbijoje bei neužtikrintumas Etiopijoje“, – komentuoja jis.

D. Vėželio teigimu, Brazilijos stichijų pasekmės jaučiamos ir Lietuvoje: „Šiuo metu perkame brangesnę žaliavą. Kainų kilimas yra neišvengiamas ir prognozuojamas jau šį rudenį.“

Didžiausią šuolį pajusime po naujų metų

P. Čepkauskas prognozuoja, kad prekybos tinkluose iki metų pabaigos kavos kainos gali kilti apie 30 proc. Jis pateikia populiarios arabikos kavos „Lavazza“ pavyzdį: jei dabar jos kainos prasideda nuo 2,99 Eur, tai metų gale akcijų metu kainos bus apie 3,99 Eur.

Didžiausią kainų šuolį vartotojai esą pajus po Naujųjų metų. Pasak P. Čepkausko, kalta ne tik kavos pupelių kaina, bet logistika – konteineriai brango keletą kartų, taip pat ir energetika skrudinimui.

„Prekybos tinklai akcijoms turi rezervų, tai tikrai matysime iki Naujųjų gerų pasiūlymų, gal tik kiek rečiau. Vėliau, kitais metais, tikrai kainos kils apie 50 procentų.

Prie to prisidės ne tik kylančios žaliavų kainos Brazilijoje. Prognozuojama, kad žaliavos kainos kils iki 20 proc. Pasirodo, derlius ne toks baisus, kaip planavo. Tačiau labai išaugo logistikos kainos. Konteinerinis pervežimas pabrango nuo 2 tūkst. iki 12 tūkst. eurų. Ši problema buvo prognozuota iš anksto, manau, daugelis skrudintojų ir mažmenininkų pildėsi rezervus, jie sulaikys didelį augimą artimiausiu metu“, – vertina „Pricer.lt“ maisto krypties vadovas.

Petras Čepkauskas / DELFI nuotr.

Parduotuvėse kainos nežymiai auga

„Maximos“ parduotuvėse kavos kainos šiek tiek auga. Tačiau kaip tikina „Maximos“ komunikacijos ir įvaizdžio departamento direktorė Ernesta Dapkienė, su tiekėjais nuolat ieškoma abipusių sprendimų, kad pirkėjai reikšmingų kainų pokyčių nepajustų.

„Šiuo metu matome nežymius kai kurių kavos prekės ženklų kainos pokyčius. Tai lėmė išaugusi žaliavos ir jūrinių konteinerių transportavimo savikaina.

Biržoje kavos pupelių kainos šiais metais iš tiesų šoktelėjo. Tam įtakos turėjo ir šalnos Brazilijoje, paveikusios apie 11 proc. visų šios didžiausios kavos eksportuotojos pasaulyje plantacijų. Sumažėjus arabikos pasiūlai, auga robustos poreikis ir kaina“, – sako ji.

Didžiausias kainas pamatysime kavinėse

Vis dėlto, kaip pažymi P. Čepkauskas, išaugusias kavos kainas labiausiai pajus kavinių lankytojai.

„Kavinėse pamatysime galingą augimą – dėl augančių darbuotojų išlaikymo kaštų, energetikos, su tuo susijusios ir nuomos kainos.

Turiu įtarimų, kad lyginant su vasara, kavos kaina galėtų išaugti 50 proc. ar net dvigubai. Jei kavos puodelis dabar kainuoja 2–2,5 Eur, tai kaina gali kilti iki 3,5 Eur. Gana greitai, lapkritį, manau, pamatysime 2,99 Eur“, – prognozuoja „Pricer.lt“ atstovas.

Kavos puodelis / DELFI nuotr.

Kas sudaro kavos kainą

Kainų ekspertas pateikė pavyzdį, kas sudaro bendrą kavos puodelio kainą. Į kainą įeina elektros, įrengimų, logistikos, darbuotojų atlyginimų, patalpų nuomos, pieno, vienkartinio puodelio kaštai bei mokesčiai.

Tokia kavos puodelio kainodara atsispindi ir „The Financial Times“ straipsnyje ir paveikslėlyje.

Didžiojoje Britanijoje 2,5 svaro kainuojančio kavos puodelio kainą sudaro: nuoma – 0,88 GBP, atlyginimai – 0,66 GBP, mokesčiai – 0,38 GBP, pelnas – 0,25 GBP, puodeliai – 0,18 GBP, pienas – 0,1 GBP, kava – 0,1 GBP.

Taigi 2,5 GBP puodelyje kavos pati kavos žaliavos kaina sudaro viso labo tik 4 proc. kainos (apie 10 pensų), kai nuoma, atlyginimai ir mokesčiai sudaro tris ketvirtadalius visos kainos.

Kavos žaliavos kainą (10 pensų) sudaro: augintojo (1 pensas), surinkėjo (0,5 penso), eksportuotojo (0,2 penso), transportavimo (0,3 penso), skrudintojo (8 pensai) kaštai. Taigi net 80 proc. kavos žaliavos kainos atitenka skrudintojui, o augintojui vos 10 proc.

Remiantis šiais skaičiavimais, didžiausią įtaką bendram kavos kainos kilimui turi brangstantys sudedamieji – atlyginimai ir nuoma.

Kas sudaro kavos kainą / „The Financial Times“ nuotr.

Kavinėse kava pabrango 15 centų

Kavos puodelis „Vero Cafe“ kavinėse nuo rugsėjo 1 d. vidutiniškai pabrango 15 centų. Kaip sako tinklo vadovas, brangimui įtakos turėjo ne tik augančios kavos žaliavos kainos, tačiau ir kitos asortimente naudojamos žaliavos, tokios kaip vienkartiniai puodeliai. Čia problemų sukėlė nestabili COVID-19 situacija pasaulyje ir „Brexit“.

„Skiriame daug dėmesio, reklamuodami galimybę klientams, turintiems daugkartinio naudojimo puodelį, gauti 10 proc. nuolaidą kavai“, – sako D. Vėželis.

Jo teigimu, pandemija kavos rinkai turėjo didesnę įtaką praėjusiais metais: „Kainos praeitais metais krito, nes stipriai sumažėjo kavos suvartojimas dėl atsiradusių pandemijos suvaržymų. Taip pat dėl pandemijos derliaus nuėmimas buvo sudėtingas ir kavos augintojų šalyse. Šiemet pastebimas kylantis kavos vartojimas, bet dėl esančio nestabilumo pasaulyje stipriai išsiderino tiekimo logistikos grandinė.“

Darius Vėželis / DELFI nuotr.

Išaugusius kaštus amortizuoja pati įmonė

Lietuvoje kavines „Caffeine“ valdančios bendrovės „Reitain Convenience Lithuania“ vadovas Vigintas Bartaševičius Delfi sako, kad kol kas kavos kainų augimo nėra, tačiau atsakyti, kada tai bus – dar negali.

„Biržoje kainų svyravimai mums turi įtakos. Kiek galime, tiek patys tai amortizuojame. Jeigu negalėsime, turėsime kainą didinti. Nežinau, kada tai nutiks, galbūt greitai, galbūt vėliau. Tačiau brangsta ne tik žaliava, bet ir darbuotojai bei visi kiti dalykai aplinkui, logistika. Šiais laikais niekas nepinga. Kol dar galime, kainų nekeliame, o kaip bus toliau – žiūrėsime“, – komentuoja V. Bartaševičius.

Anot jo, taip greitai stichijų Brazilijoje padarinių dar negalima pajusti. Kavinių tinklas iš tiekėjų kol kas perka kavą už tą pačią kainą.

„Kavos pupeles mums perka skrudintojai. Kai iš jų gausime tikslesnę informaciją, kiek jie kelia kainas, tada matysime. Atsargos užperkamos ne kitai dienai, turbūt šiek tiek vėliau tai atsilieps“, – sako jis.

Pašnekovo teigimu, pandemija itin stipriai atsiliepia kavos rinkai: „Neseniai kalbėjau su transportuotojais, jei konteineris atsivežti kavai kainavo 2 tūkst. eurų, tai dabar kainuoja 18-19 tūkst. eurų. Tokie yra didžiuliai transportavimo kaštų augimai. Prisideda problemos dėl laiko, nežinai, kada tu jį gausi, nes tiesiog nėra tiek konteinerių dėl įvairių prekių didelės paklausos.“

Paklaustas, kada šie išaugę kaštai nuguls į kavos kainą klientui, V. Bartaševičius vertina, kad tuomet, kai nebebus galima padengti nuostolių. Tačiau tai esą nįvyksta ne tą pačią dieną, kai pakyla konteinerių kainos.

„Kažkiek įmonės dar amortizuoja, nes yra rinka, konkurencija, ir negalima visko taip lengvai padaryti, bet kažkada tikrai ateis brangimas“, – svarsto „Caffeine“ vadovas.

Vigintas Bartaševičius / DELFI nuotr.

Logistikos problemos sukels kavos deficitą

„Pricer.lt“ maisto krypties vadovo teigimu, logistikos problemos pasaulyje gali sukelti kavos trūkumą ir dar didesnį kainos augimą Lietuvoje, net ir krentant kainoms Brazilijoje.

Štai „ESM magazine“ rašo, kad rugpjūtį dėl išaugusios jūrų konteinerių paklausos kavos žaliavos eksportas iš Brazilijos krito 27 proc., palyginus su laikotarpiu prieš metus.

Brazilijos eksportuotojų asociacijos duomenimis, šiais metais dėl pristatymo kliūčių nepavyko laiku išsiųsti maždaug 3,5 mln. kavos maišų, dėl to šalies kavos pramonė patyrė apie 500 mln. USD nuostolių.

Asociacija teigia, kad pablogėjus situacijai, per pastaruosius tris mėnesius uostuose buvo atidėta 40–50 proc. visų kavos krovinių, palyginti su 10–20 proc. pirmaisiais metų mėnesiais.

Brazilija sudaro beveik 40 proc. pasaulinės kavos prekybos. Teigiama, kad vėlavimas gali sutrikdyti kai kurių didžiausių jos klientų JAV ir Europos skrudintojų veiklą.

Daugiau naujienų skaitykite čia.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Rekomenduojami video
SUSIJUSIOS NAUJIENOS
Naujausios žinios
EISMAS
112
LAISVALAIKIS
KULTŪRA
VERSLAS
MOKSLAS IR IT
SPORTAS
POLITIKA