Kol Kauno mero verslas jau vienuoliktą mėnesį traukiasi iš Rusijos, „Vičiūnų grupės“ žuvies ir jūros gėrybių produktai išlieka vieni mėgstamiausių tarp agresorės vartotojų. Kaip rodo Rusijos rinkos tyrimų kompanijos „Online Market Intelligence“ (OMI) duomenys, 2022 m. „Viči“ produkcija buvo antra populiariausia šalyje. Nors bendrovė lyginant su 2020 ir 2021 m. smuktelėjo viena vieta žemyn, didesnė nei ankstesniais metais dalis respondentų įvardijo „Viči“ gaminius kaip mėgstamiausius.
Kasmet mėgstamiausių rusų prekės ženklų tyrimą atliekanti OBI šalies didmiesčiuose apklausia apie 1500 žmonių, kurių amžius – nuo 18 iki 55 metų. Kaip pirmadienį skelbė verslo naujienų portalo Delo.ua laisvai samdomas korespondentas Dmytro Filipenko, praėję Rusijos karu prieš Ukrainą paženklinti metai buvo ypač atveriantys akis – kita vertus, karas agresorės vartotojų skonio bemaž nepakeitė.
Žuvies ir jūros gėrybių kategorijoje, D. Filipenko žiniomis, „Vičiūnų grupė“ pirmavo nuo 2015 m. ir tik pernai pasislinko žemyn, užleidusi pirmą poziciją „Russian Sea“ prekės ženklui. „Visus tuos metus Rusijos agresija prieš Ukrainą tęsėsi, bet Lietuvos įmonė nelaikė neetišku ėjimu tęsti darbą Rusijoje. Nepaliko šios šalies rinkos net prasidėjus didelio masto invazijai“, – rašo korespondentas.
Delo.ua duomenimis, 2021 m. „Viči“ Rusijoje gavo 236 mln. JAV dolerių pajamų ir uždirbo 4,74 mln. JAV dolerių grynojo pelno. Rusijos piliečiai mielai gardžiuojasi „Viči“ krabų lazdelėmis, silke, jūros gėrybių mišiniais, „Krab Krabich“ prekės ženklo gaminiais, vaikiškais žuvies piršteliais.
„Akivaizdu, ši paplitusi meilė yra pagrindinė priežastis, kodėl „Vičiūnų grupė“, nepaisant 10 mėnesių besitęsiančio karo, vis dar nepalieka Rusijos rinkos. Pakankamai buvo duota pažadų užbaigti bendradarbiavimą su šalimi agresore, kaip ir užuominų į mitinius pirkėjus, kurie pasiruošę perimti rusiškąjį „Vičiūnų“ verslą. Vis dėlto, pokalbiai buvo nerezultatyvūs“, – kritikos „Vičiūnų“ pasitraukimo planui negaili D. Filipenko.
Su „Viči“ pasiekimu Kauno merą trečiadienio vakarą pasveikino Andrius Tapinas, skyręs Visvaldui Matijošaičiui kur kas aštresnį žodį nei ukrainietis korespondentas: „Nors visiems jau seniai viskas aišku, man vis tiek netelpa galvoj – kaip kas nors Kaune dar gali net mintį turėti balsuoti už antro mylimiausio Rusijos brendo Viči savininką. Matijošaitis jau net nebe vata, jis tiesiog valstybės išdavikas.“
Beje, Delo.ua publikacijoje įvardijami kiti verslai, kurie po invazijos sėkmingai vysto gamybą arba prekiauja savo produkcija Rusijoje. Šaldytų daržovių ir vaisių kategorijoje pirmauja prancūzų gamintojas „Bonduelle“, Ukrainoje papuolęs į nemenką skandalą, kai rusų kariams išsiuntė 10 tūkst. maisto krepšelių su Naujųjų metų atvirukais, linkinčiais pergalės. Po šio akibrokšto kai kurie Ukrainos prekybos tinklai esą atsisakė bendradarbiauti su „Bonduelle“.
Traškučių ir užkandžių kategorijoje populiariausi „Lay’s“, dantų pastos – amerikietiška „Colgate“, buitinės technikos – Pietų Korėjos „Samsung“. Kai kurios korporacijos viešai pasmerkė karą, tačiau tęsia veiklą ir net didina gamybos pajėgumus Rusijoje, kitos nuo pradžių rėmė agresorę savo produkcija ir to neslepia.
D. Filipenko ragina veikti „valdžios institucijas, pilietinę visuomenę, paprastus vartotojus“ ir „stumti toksiškus prekės ženklus“ iš Ukrainos prekybos tinklų.
„Vičiūnų grupė“ apie veiklos stabdymą Rusijoje pranešė pernai kovo 7 d. 2022-ųjų balandį įmonė teigė minėtoje valstybėje nutraukusi visas investicijas į gamybą, logistiką, prekybą, sustabdžiusi rėmimo ir rinkodaros kampanijas. Daugiau nei prieš devynis mėnesius bendrovės vadovas Šarūnas Matijošaitis žadėjo, kad verslas Rusijoje galutinai bus nutrauktas per tris-keturis mėnesius.