Lietuvą ir pasaulį džiuginantis Kauno miesto simfoninis orkestras, vadovaujamas Algimanto Treikausko, skaičiuoja 13 veiklos metų ir jau gali pasigirti pasirodęs su legendinėmis grupės „The Scorpions”, „Electric Light Orchestra”, „Smokie”; atlikėjais Bonie Tyler, Chris Norman, Dmitrij Chvorostovskij ir kt. Portalas „Kas vyksta Kaune” domisi, kokių staigmenų pažers ir kokius tikslus pasiekti užsibrėžęs šis kolektyvas naujame sezone.
Augantis kolektyvas veržiasi į pasaulį
Kauno simfoninis orkestras išsivystė iš 1988 m. įkurto Kauno kamerinio orkestro, kuriam nuo 2000 m. vadovauja A. Treikauskas. Pokalbio metu jis negaili pagyrų orkestro atlikėjams bei ragina pasidžiaugti kauniečius, mieste turinčius pasaulinio lygio kolektyvą.
2004 m. Kauno miesto tarybos sprendimu, Kamerinis orkestras pertvarkytas ir tapo Simfoniniu, veiklą pradėjo kitąmet. Iš pradžių naujasis orkestras turėjo 36 muzikantus, kasmet augo ir šiuo metu orkestre dirba 86 orkestrantai, Kauno styginių kvartetas, administracija. Dauguma kauniečiai, keletas važinėja iš Vilniaus.
Kauno simfoninis orkestras per gyvavimo metus išleido bemaž 20 kompaktinių plokštelių, iš jų pusę – bendradarbiaujant su JAV kompanija „Delos Music”. Dvi plokštelės dvigubos, tai G. Verdi opera „Simon Boccanegra” ir G. Verdi opera „Rigoletto”. Paskutinė orkestro kompaktinė plokštelė, šių metų liepą įrašyta su pasaulinėmis klasikos žvaigždėmis, Vincenzo Belinni opera „I Puritani”, ji pasirodys 2018 metais. Pašnekovas neslepia, šiuos pasiekimus skatino orkestro vyr. dirigentas Constantine Orbelian.
Per metus kolektyvas surengia apie 60 koncertų Lietuvoje ir užsienyje. Yra gastroliavęs Italijoje, Kroatijoje, Lenkijoje, Suomijoje, Švedijoje, Norvegijoje, Vokietijoje. 2014 m. kauniečiai tapo pagrindiniu Norvegijoje vykstančio tarptautinio „Fjord Cadenza” festivalio orkestru ir juo yra trejus metus iš eilės.
Ketverius metus Kauno simfoniniam orkestrui konsultacijas vokaliniams ir operiniams projektams teikia John Fisher – Niujorko „Metropolitan Opera” muzikinis administracijos vadovas.
Geriausia metų plokštelė
A. Treikauskas pažymi, kad garsusis baritonas D. Chvorostovskij G. Verdi operos „Simon Boccanegra“ studijiniam įrašui pasirinko būtent Kauno miesto simfoninį orkestrą bei Niujorko „Metropolitan Opera” teatro žvaigždes Barbara Frittoli, Stefano Secco ir Marco Caria. Šį įrašą Niujorko žurnalas „Opera News” pripažino geriausia 2015 m. kompaktine plokštele. Beje, ji įrašyta Kauno valstybinėje filharmonijoje, JAV kompanijos „Delos Music” pagalba.
„Tai didžiulis įvertinimas, verčiantis orkestrui siekti dar aukštesnių tikslų. Didelis pasiekimas būtų groti vienoje pagrindinių Europos salių – „Albert Hall” Londone, taip pat Berlyno filharmonijoje. Beje, 2018-ųjų gegužę vieną iš tikslų, tikiuosi, įgyvendinsime – planuojame pasirodyti Berlyno filharmonijoje, kur pristatysime lietuvių atlikėjus”, – planus dėstė A. Treikauskas.
Atliko „Titaniko” garso takelį
Kauno simfoninio orkestro vadovas atkreipė dėmesį, kad vos susibūręs kolektyvas, netrukus, 2005 m. vasario 5 d. per pirmą orkestro koncertą atliko Bethoveno 5-ąją simfoniją. Vėliau ėmėsi groti J. Haidno, V. A. Mocarto, simfonijas, tuomet perėjo prie sudėtingesnių – P. Čaichovskio, G. Mahlerio ir kt.
Orkestro vadovas atvirauja, kad vienas didžiausių šių metų iššūkių buvo Kauno miesto simfoninio orkestro projektas „Žalgirio” arenoje, kur didžiulei auditorijai atliktas kino filmo „Titanikas” garso takelis, koncertas truko tris valandas.
„Tokių koncertų nesurengtum be gero, profesionalaus orkestro, o jį surinkti per tokį trumpą laiką buvo sunku. Orkestras gi kuriasi dešimtmečius, turi sutapti muzikantų charakteriai, garso tembrai, spalvos, orkestrantų pajėgumas. Be to, jaunimas dabar išvažiuoja mokytis į užsienį, ten siekia karjeros, po to ir nebegrįžta Lietuvon. Gerai, kad Kaune yra VDU Muzikos akademija, gabių atlikėjų, jie kasmet papildo orkestro sudėtį”, – kalbėjo orkestro vadovas A. Treikauskas.
Pirmi pradėjo su žvaigždėmis koncertuoti arenose
Pašnekovas prisimena 2012-uosius, kai „Žalgirio” arenoje, orkestro sezono atidarymo koncerte, vyko pasirodymas su D. Chvorostovskij. „Į areną pasiklausyti klasikos susirinko apie 6 tūkst. žiūrovų, tai didžiausias džiaugsmas, įvertinimas. Lietuvoje retai į klasikinės muzikos koncertus susirenka toks kiekis klausytojų”, – pastebėjo A. Treikauskas.
Jis pasakojo, kad kauniečiai savo orkestrą labai šiltai priima, o Kauno valstybinės filharmonijos salė su 500 vietų darosi ankštoka. Kaip salės idealą jis pateikė Japonijos pavyzdį, kur talpinama daugiau kaip 3 tūkst. žmonių, puiki akustika. „Laukiame 2022-ųjų, kai Kaune pastatys M. K. Čiurlionio koncertų centrą, jame viena salė talpins 1,5 tūkst. žmonių, trigubai nei filharmonija”, – lūkesčiu pasidalino pašnekovas.
A. Treikauskas pažymėjo, kad jo vadovaujamas orkestras pirmasis pradėjo dalyvauti šalies arenose su grupėmis, estrados atlikėjais, populiariosios muzikos dainininkais. „Pradėjome dar 2004-asiais. Sulaukdavome kreivų žvilgsnių, esą akademinės muzikos atlikėjai to neturėtų daryti. Tačiau pagalvojome: Vienos filharmonijos orkestras grojo su „The Scorpions”, Berlyno filharmonija irgi, tai kodėl mes, Kaunas, negalime groti? Ir 2008 m. sugrojome su „The Scorpions”! Jaunam kolektyvui reikėjo surasti terpę tarp didžiųjų kolektyvų ir mes tą nišą radome”, – kalbėjo A. Treikauskas.
Didelis iššūkis kolektyvui buvo du sezonus dalyvauti LRT laidoje „Triumfo arka”. „Tai buvo pirmas Lietuvos televizijų projektas, kur viskas atliekama gyvai. Kas savaitę vis nauji kūriniai, daug darbo. Orkestras užsigrūdino!”, – komentavo pašnekovas.
Naujame sezone – koncertas su S. Brightman
13-tą sezoną rugsėjo pabaigoje pradėjęs Kauno simfoninis orkestras, lapkričio 30 d. gimtajame mieste pasirodys su viena žymiausių pasaulio dainininkių – Sarah Brightman.
Gruodį Kauno valstybinėje filharmonijoje vyks prancūzų romantinės muzikos koncertas su vienu tituluočiausių pasaulio trimitininkų – prancūzu Romain Leleu. Gruodžio 12 d. Vilniuje pakvies programa Kalėdos Brodvėjuje, su amerikiečių dainininkais iš Brodvėjaus teatrų. Gruožio 21 d. Kauno filharmonijoje lauks koncertas „Belaukiant šv. Kalėdų…”. Paskutinę metų dieną Kaune vyks du koncertai: 16 val. Kauno filharmonijoje pasirodymas su vienu žymiausių lietuvių baritonų – Kostu Smoriginu jaunesniuoju ir Londono karališkoje akademijoje studijuojančia Lina Dambrauskaite. Vėliau, 21 val., Kauno sporto halėje vyks paskutinis šių metų orkestro koncertas: naujametinėje programoje pasirodys solistai Virgilijus Noreika, Liudas Mikalauskas, smuikininkas Zbignevas Levickis, dainininkai Irūna Puzaraitė su Mariumi Jampolskiu, grupė „El Fuego”.
Gimtadienio koncerte 2018 m. vasario 5 d. dalyvaus džiazo pianistas armėnas, gyvenantis Los Andžele, Vahagn Hayrapetyan ir švedų dainininkė Marjorie Barnes. „Jų koncerto įrašas mane labai suintrigavo. Šįmet minimos šimtosios žymiausios amerikiečių džiazo dainininkės Elos Fitzgerald gimimo metinės. Minėti atlikėjai paruošė šios dainininkės atliekamų kūrinių programą, kurios pasiklausyti pakviesime kauniečius.”
Vasario 16 d. vyks koncertas „Atgimstanti šimtmečio muzika”, kur dalyvaus ir džiazo ritmo grupė, elektroninės muzikos kūrėjai. „Reikia stengtis, kad žmogui būtų įdomu, jis džiaugtųsi, nebūtų kančia išbūti koncerte, esą, atėjau, tai jau atvargsiu, atsėdėsiu„, – įsitikinęs A. Treikauskas.
Vasario 21 d. vyks tradicinis J. Naujalio muzikos gimnazijos laureatų koncertas „Vaikai vaikams” su orkestru. Koncerto metu „Rotary“ judėjimas rinks lėšas įrangai, kurios reikia vaikų su negalia reabilitacijai.
2018 m. kovą orkestras numatęs naujo kūrinio – Hektoro Berliozo „Fantastinė simfonija” premjerą. „Tai dar vienas žingsnelis aukštyn”, – komentavo A. Treikauskas.
Siekia atplėšti nuo kompiuterių
Baigdamas pokalbį Kauno simfoninio orkestro vadovas prasitarė, kad kompiuterių laikais sunku nuspėti, ką pateikti klausytojui, kad ateitų pasiklausyti klasikos. „Daugumos senosios inteligentijos, lankiusios koncertus, jau nebeliko, kiti žmonės emigruoja, klausytojų ratas siaurėja. O renginių daug. Jauni žmonės veltui privengia klasikos, manau, jie kaip tik turėtų kuo daugiau jos klausyti, tai formuoja pasaulėvaizdį, inteligenciją. Klasika niekada nemirs”, – įsitikinęs Algimantas Treikauskas.
Be artimiausių gastrolių, jis tikino vis daugiau galvojantis apie 2022-uosius, kai Kaunas taps Europos kultūros sostine, tuomet su Kauno simfoniniu orkestru jis tikisi, kad Kauno vardą Europoje tars ir kaip klasikinės muzikos atlikėjų miestą.