Viena klaida gali kainuoti gyvybę: kaip tinkamai automobilyje vežti vaikus? | Kas vyksta Kaune

Viena klaida gali kainuoti gyvybę: kaip tinkamai automobilyje vežti vaikus?

„KETekspertai“ nuotr.

Saugi kelionė – kiekvieno vairuotojo tikslas, o ypač tuomet, kai kartu vežami mažamečiai vaikai. Tinkamas jų vežimas automobilyje užtikrina saugumą, tačiau ne visi vairuotojai žino, kaip tai daryti tinkamai. Vieni vaikai turi būti vežami veidu į automobilio galą, kitiems reikalingos specialios kėdutės.

Pagal Lietuvos kelių policijos tarnybos pateikiamus duomenis, per 2021 metus buvo nustatytas 121 naudojimosi vaikų ūgiui ir svoriui pritaikytomis atitinkamos grupės sėdynėmis tvarkos pažeidimas. Apie tai, kaip saugiai vežti vaiką automobilyje ir kokias klaidas daro tėvai, kalbamės su vairavimo instruktore Solveiga Dambrauskaite-Bakutiene.

Kaip pasirinkti vaiko kėdutę?

Vairuotojai turi naudoti saugumo standartus atitinkančias vaikų prisegimo sistemas, kurias sertifikavo vaikų prisegimo sistemų gamintojai ir kurios turi būti patvirtintos pagal Jungtinių Tautų Europos ekonomikos komisijos taisykles.

Žemesni kaip 135 cm ūgio vaikai lengvuoju ar krovininiu automobiliu privalo būti vežami prisegus jų ūgiui ir masei pritaikytomis vaikų prisegimo sistemomis. Taip pat, pagal gamintojo nurodytą dydžio intervalą ir didžiausią vaiko masę arba šias grupes:

0 grupė skirta vaikams, kurie sveria mažiau kaip 10 kg;
0+ grupė skirta vaikams, kurie sveria mažiau kaip 13 kg;
I grupė skirta vaikams, kurie sveria nuo 9 iki 18 kg;
II grupė skirta vaikams, kurie sveria nuo 15 iki 25 kg;
III grupė skirta vaikams, kurie sveria nuo 22 iki 36 kg.

Vaikiška kėdutė / „Kas vyksta Kaune“ nuotr.

Reikėtų atkreipti dėmesį, kad draudžiama ant priekinės automobilio sėdynės vežti vaiką specialioje jo ūgiui ir masei pritaikytoje sėdynėje, kuri atsukta kryptimi, priešinga įprastai automobilio važiavimo krypčiai, jeigu priekinė sėdynė apsaugota saugos pagalve. Ši nuostata netaikoma, jeigu priekinės saugos pagalvės veikimo mechanizmas išjungtas.

„Būna ir „augančios“ kėdutės, kurios gali būti modifikuojamos (didinamos). Turint tokią kėdutę, galima šiek tiek sutaupyti pinigų ir nesirūpinti naujais pirkiniais kelis metus į priekį“, – teigia S. Dambrauskaitė-Bakutienė.

Kaip pritvirtinti automobilinę vaiko kėdutę?

Tam, kad atliktų apsauginę funkciją, kėdutės turi būti tinkamai pritvirtintos. Kitu atveju gali kilti grėsmė eismo įvykio metu vaikui patirti rimtus sužalojimus.

„Kėdučių tvirtinimas yra dviejų tipų: tvirtinamos diržu arba isofix sistema. Isofix padeda išvengti žmogiškųjų klaidų, tačiau ši sistema yra ne visuose automobiliuose. Diržu tvirtinamos kėdutės taip pat yra saugios, tačiau pritaisant jas automobilyje reikia įsitikinti, kad viskas atlikta pagal gamintojo nurodytas instrukcijas“, – primena S. Dambrauskaitė-Bakutienė.

Kaip tinkamai vežti kūdikius?

Kūdikiai turi būti vežami kitaip, nei vyresni vaikai, dėl jų neproporcingai pasiskirsčiusios kūno masės ir sunkesnės galvos. Taisyklingas vaiko vežimas gali išgelbėti gyvybę.

„Kūdikiai vežami veidu į automobilio galą. Taip yra dėl naujagimių galvos masės, kuri sudaro net 33 proc. viso kūno svorio. Priekinio smūgio arba staigaus stabdymo metu, keleiviai stipria jėga palinksta į priekį. Mažųjų keleivių, kurie vežami veidu į galą, galvytė tuo metu atsiremia į automobilinės kėdutės atlošą ir sugeria didžiausią smūgį, taip apsaugant vaiką nuo galimų kaklo ir galvos sužalojimų. Vaikui augant, kūno ir galvos masės santykis kinta ir tikimybė patirti kaklo ar galvos sužalojimus eismo įvykio metu, kai veidas nukreiptas į priekį, mažėja. Saugumo ekspertai sako, jog vaiko vežimas priešinga judėjimui kryptimi turėtų vykti kuo ilgiau“, – teigia instruktorė.

Vežant mažylius priekinėje keleivio vietoje veidu į galą, būtina išjungti automobilio saugos pagalvę, nes eismo įvykio atveju, jai suveikus, nuo smūgio vaikas gali patirti sunkių kaklo, veido ir galvos sužalojimų.

Kodėl vaikams netinka suaugusiųjų saugos diržai?

Dalis tėvų daro klaidą manydami, jog mažą vaiką prisegus saugos diržu, skirtu suaugusiems keleiviams, jis bus saugus ir išvengs sužalojimų eismo įvykio metu.

„Kai vaikas yra prisegtas suaugusiems skirtu automobiliniu saugos diržu, nors turėtų saugiai sėdėti jam skirtoje kėdutėje, avarijos atveju vaikas gali išslysti iš jį laikančio saugos diržo. Tai gali pasibaigti itin stipriais sužalojimais ar net mirtimi. Jei vaikas yra automobilio gale, stipraus smūgio metu, tikėtina, jog jis „perskris“ per sėdynių atlošus, taip dar papildomai į pakaušį sužalodamas priekyje sėdinti keleivį ar vairuotoją. Ta pati situacija gali nutikti ir vaikui sėdinčiam vaikams skirtoje kėdutėje, kai jos dirželiai tinkamai nesureguliuoti ir palikti laisvi“, – tikina S. Dambrauskaitė-Bakutienė.

Dažniausios klaidos vaikus vežant automobilyje

Kartais per skubėjimą vairuotojai gali pridaryti lemtingų klaidų, kurios vėliau gali būti tragiškos baigties priežastis. Taip pat vairuotojai dažnai išsiblaško dėl pašalinių veiksmų, tokių kaip telefonas ar bendravimas su keleiviais.

„Pačios paprasčiausios techninės klaidos, kurios atsiranda per skubėjimą ar neapdairumą: netaisyklingai prisegtas vaikas automobilinėje kėdutėje – dirželiai per laisvi, susisukę, pati kėdutė pritvirtinta netinkamai (jei tvirtinama saugos diržu). Kai vaikas yra vežamas priekyje – neišjungta saugos pagalvė“, – teigia S. Dambrauskaitė-Bakutienė.

Kitos klaidos gali būti emocinės. Pavyzdžiui, kai vairuojanti mama nori padėti savo mažyliui ir daro du ar tris darbus vienu metu.

„Sutelkia dėmesį į vaiką ir tuo metu nestebi kelio. Per tas kelias sekundes nuvažiuoti metrai gali būti lemtingi. Visi žinome, kad vairuojant negalima naudotis mobiliuoju telefonu, bet ar kada pagalvojote, jog vairuojant, dėmesio ir žvilgsnio sutelkimas į keleivį ir bendravimas su juo gali būti vienodai pavojingas kaip ir žiūrėti į telefoną? Todėl, jei vaikas pametė žaislą, apsipylė ar ištiko kita problema – geriau saugiai sustoti kelkraštyje ir atlikus būtinus darbus saugiai keliauti toliau“, – primena ekspertė.

Rekomenduojami video
TOP NAUJIENOS
SUSIJUSIOS NAUJIENOS
Naujausios žinios
EISMAS
112
LAISVALAIKIS
KULTŪRA
VERSLAS
MOKSLAS IR IT
SPORTAS
POLITIKA