Kauno mieste bei visame Kauno regione gyventojai už buitinių atliekų surinkimą bei išvežimą jau kitąmet mokės ženkliai daugiau, nei dabar. Kaina didės drastiškai kylant mokesčiui už į sąvartynus gabenamas atliekas, o šiukšlių deginimas, turėjęs tapti pigesne atliekų šalinimo alternatyva, taip pat gana brangus. Prognozuojama, jog atliekų išvežimo įkainiai kauniečiams gali didėti apie 40 – 50 proc.
Drastiškai didėja sąvartyno „vartų“ mokestis
Kauno savivaldybė jau ruošiasi gyventojams pranešti ne itin malonią naujieną – nepavyks išvengti kainų šuolių už šiukšlių išvežimą.
„Dabar vyksta svarstymai, skaičiavimai ir pagrindimai, išskirtinai atsiradę dėl taršos mokesčio už atliekų šalinimą sąvartyne ir atliekų deginimo kainos didėjimo nuo 2020 m. sausio 1 dienos“, – DELFI sakė Kauno savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Tadas Metelionis.
Kauno regiono atliekų tvarkymo centro (RATC) vadovė Ingrida Valavičienė neslėpė – kainų šuolio neišvengs ne tik Kaunas, bet ir kitos regiojo savivaldybės – Jonavos, Kėdainių, Raseinių, Kauno, Kaišiadorių rajonai.
„Atliekų tvarkymo mokestis turės bus perskaičiuotos visame Kauno regione bei, ko gero, visoje šalyje. Tai vyksta dėl trijų dalykų – valstybė nusprendė didinti atliekų šalinimo mokestį. Jeigu šiuo metu už 1 toną į sąvartyną išvežamų atliekų mokami 5 eurai, nuo 2020 metų sausio 1 dienos ši suma didėja iki 27,51 eurų“, – DELFI sakė Kauno RATC direktorė I. Valavičienė.
Ji minėjo, jog mokestis didintas siekiant sumažinti sąvartynuose laidojamų atliekų kiekius, skatinant jų deginimą. Šį, vadinamąjį sąvartyno „vartų“ mokestį didinti planuota dar praėjusiais metais, tačiau paskutiniu momentu Seimas šį sprendimą atidėjo. Ar taip bus ir šiais metais – nėra aišku.
DELFI rašė, kad didelio atliekų išvežimo mokesčio brangimo neišvengs ir sostinės gyventojai. Vilniuje kaina kils 38 proc.
Atliekų deginimas taps brangiu malonumu
Nors šiukšlių deginimo kaina ženkliai didesnė už atliekų šalinimo sąvartynuose mokestį, kuris nuo naujųjų metų sieks 27,51 eurus už toną, nemažai kainuoja atliekų transportavimas iki sąvartynų, jų priežiūra.
Atliekų deginimas, turėjęs tapti pigesne alternatyva atliekų šalinimui sąvartynuose kainuos gana daug. Tai paaiškėjo Kauno RATC surengus viešųjų pirkimų konkursą.
„Mes organizavome viešųjų pirkimų konkursą bei sulaukėme vienintelio tiekėjo – Kauno jėgainės, kuri pasiūlė 35 eurų už toną kainą“, – sakė Kauno RATC direktorė.
„Šiuo metu veikia tik viena atliekų deginimo jėgainė Klaipėdoje, o 2020 metų pavasarį ims veikti Kaune. Vis dar neaišku, kada analogiška jėgainė ims veikti Vilniuje. Esant tokiai situacijai, kai deginimo pajėgumų nėra daug, visiems gali jų neužtekti, tad degintojai diktuoja savo kainas“, – sakė I. Valavičienė priminusi, jog atliekų deginimo sektoriuje veikia bei kainas nustato vos dvi įmonės.
Įkainius didina ir brangstančios paslaugos
„Trečia įkainių didėjimo priežastis – didėjančios paties Kauno RATC išlaidos. Kylant kainoms vis brangiau tenka mokėti už perkamas paslaugas, taip pat norime kiek padidinti darbo užmokestį mūsų darbuotojams, juos paskatinti. Atliekų rūšiuotojų alga ir taip nėra didelė, nesinori jiems mokėti tik minimalaus atlyginimo“, – minėjo I. Valavičienė.
Kauno RATC vadovė minėjo – šios institucijos nustatoma kaina sudaro tik vieną trečiąją tos, kurią už atliekų išvežimą moka gyventojai.
„Jeigu mes kainą smarkiai didiname, dar nereiškia, kad ji tuo pačiu procentu padidės ir gyventojams. Nes dar yra kaina, kuri mokama įmonėms už atliekų surinkimą iš konteinerių ir jų išvežimą. Taip pat yra ir įmokų administravimo kaina“, – sakė I. Valavičienė.
Viena priežasčių, kodėl Kauno regione ketinama didinti atliekų tvarkymo įkainius yra ta, jog įkainiai čia buvo vieni žemesnių ir nebuvo sukauptas rezervas, galintis padengti numatomas išlaidas, kurios atsiras padidėjus atliekų šalinimo mokesčiui.
Politikų laukia nelengvas sprendimas
Kauno RATC steigėjai yra šešios savivaldybės: Kauno miestas, Kauno rajonas, Jonavos, Kaišiadorių, Kėdainių bei Raseinių rajonai bei Kauno savivaldybės valdoma bendrovė „Kauno švara“.
Tam, kad būtų padidinti atliekų išvežimo įkainiai gyventojams bei verslo įmonėms, turi pritarti savivaldybių tarybos. Kauno RATC atstovai šiuo metu lankosi savivaldybėse, kur jų vadovams pristato susidariusią situaciją.
Paklausus, kas bus, jeigu kurios nors savivaldybės taryba nepriims sprendimo didinti įkainius, Kauno RATC vadovė tikino, jog toks scenarijus iš tiesų realus.
„Tokiu atveju tegul taryba prisiima atsakomybę dėl situacijos, kai įmonė negalės padengti savo išlaidų pajamomis. Mes – pelno nesiekianti organizacija, visas atliekų tvarkymo mokestis paskaičiuotas taip, kad padengtų būtinąsias sąnaudas“, – minėjo I. Valavičienė.
Gali būti, kad politikai didesnę finansinės naštos dalį užkraus verslui, taip siekdami išvengti ženkliai padidėsiančio mokesčio už atliekas gyventojams. Ne paskutinį vaidmenį šioje dėlionėje vaidina ir politinė situacija, artėjantys Seimo rinkimai bei vietos savivaldos vadovų siekis išlaikyti populiarumo reitingus.
Savivaldybėms nepritarus įkainių didinimui, įmonės lauktų žlugimas
Pasak Kauno savivaldybės atstovų, vien dėl padidėsiančio sąvartynų „vartų“ mokesčio ir didelių atliekų deginimo įkainių Kauno RATC metinės išlaidos per metus padidės 2,9 mln. eurų. Iš šio sumos – apie 2,6 mln. eurų planuojama sumokėti už šiukšlių deginimą.
Kauno RATC pateiktame projekte, kurį turės svarstyti savivaldybių tarybos, ketinama labiausiai didinti buitinių atliekų tvarkymo mokestį. Nuo 48 eurų už toną jis didėtų iki 73 eurų. Tuo metu į sąvartynus patenkančių gamybinių atliekų tvarkymo kaina didėtų ne taip ženkliai, nuo 70 eurų už toną iki 80 eurų.
Didėsiančiu atliekų tvarkymo įkainius lemia ir būtinybė sukaupti kelių milijonų eurų rezervinį fondą Lapių sąvartyno uždarymui. Apskaičiuota, kad jo ploto turi pakakti bent penkeriems metams. Kai šis, Kauno rajone esantis sąvartynas bus uždarytas, tas atliekas, kurių negalima deginti ar perdirbti, ketinama vežti į Kėdainių rajone esantį Zabieliškio sąvartyną. Jo plėtrai taip pat reikės nemažai lėšų.
„Jeigu mes pradėsime dirbti „į minusą“, negalėsime pajamomis padengti savo išlaidų, paskolos mums niekas nesuteiks. Tada turės rinktis dalininkai ir ieškoti sprendimo būdų, ką daryti toliau“, – prognozavo I. Valavičienė bei tikino, jog kritinės situacijos sprendimas, gelbstint atliekas tvarkančią įmonę nuo žlugimo, savivaldybės kainuotų kur kas brangiau, nei sprendimas didinti įkainius.
Kiek tiksliai didės mokestis – dar neatskleidžiama
Nors neoficialiai kalbama, jog atliekų išvežimo įkainiai kauniečiams gali didėti apie 40 – 50 proc., miesto savivaldybė laikosi pozicijos kol kas būsimų pokyčių nedetalizuoti.
„Apie konkrečius skaičius galėsime kalbėti tik po visuotinio Kauno RATC dalininkų susirinkimo, nes būtent visuotinis dalininkų susirinkimas priima sprendimus dėl kainų pokyčio. Dabar vyksta svarstymai, skaičiavimai ir pagrindimai, išskirtinai atsiradę dėl jau paminėto taršos mokesčio už atliekų šalinimą sąvartyne ir atliekų deginimo kainos didėjimo nuo 2020 m. sausio 1 d.
Pažymėtina, kad šie du veiksniai įtakos kainų kitimą visoje Lietuvoje, todėl Kauno regionas nėra vienintelis šiuo metu atliekantis tokius skaičiavimus. Svarbu suprasti, kad Kauno miesto savivaldybė yra tik viena iš Kauno RATC dalininkų, kurios balsų nepakanka sprendimams priimti“, – DELFI sakė Kauno savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas T. Metelionis.
Daugiau naujienų skaitykite čia.