Kaip biudžetas netenka milijonų: brangūs „Porsche“ įmonėse virsta krovininiais automobiliais | Kas vyksta Kaune

Kaip biudžetas netenka milijonų: brangūs „Porsche“ įmonėse virsta krovininiais automobiliais

delfi.lt / Ernestas Naprys 2021/05/28 09:43
Asociatyvi / R. Tenio nuotr.

„Porsche Panamera 4“ už 92.396,7 tūkst. eurų, buvo „užrašyta ant įmonės“ kaip krovininis automobilis – vien dėl PVM pirkėjui atpigo 19,4 tūkst. eurų. O kur dar mažėjantis pelno mokestis, išvengtas gyventojų pajamų mokestis. Seime dėl to jau kilo šurmulys, tačiau bandymų pasinaudoti PVM nepagrįstai – šimtai. VMI pripažįsta, kad tą įrodyti kiekvienu atveju itin sudėtinga – trūksta detalesnio teisinio reglamentavimo.

Įmonės PVM mokėtojos paprastai nuo savo pirkinių gali atskaityti PVM – sumažinti mokamą mokestį. Tačiau nepagrįsti įmonių pirkiniai tokiais atvejais – žala biudžetui. Ir PVM – tai ne vienintelis būdas „sutaupyti“, mat atskaitymai mažina pelno mokestį, nereikia išsimokėti lėšų apmokestinant pajamas.

Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas Mykolas Majauskas pasidalijo VMI duomenimis, kad per pastaruosius dvejus metus įmonės įsigijo vien 146 naujus „Audi Q7“, kurie buvo įregistruoti kaip krovininiai automobiliai ir įmonės susigrąžino PVM.

„VMI šiuo metu renka papildomą informaciją apie tokios kategorijos automobilius ir planuoja apklausti įmones, kokioms reikmėms šie nauji prabangūs automobiliai naudojami“, – sako M. Majauskas.

„Delfi“ jau skelbė, kad parlamentarai dėl prabangių automobilių kreipėsi į institucijas, prašydami daugiau kontrolės, o taip pat nagrinėti prabangių automobilių mokesčio galimybes. Ketvirtadienį M. Majauskas papildomai pranešė ir apie 148 įmones, kurios naudojosi valstybės pagalba, tačiau tuo pačiu ir pirko prabangius automobilius.

VMI skaičiuoja dar daugiau atvejų, kai įmonių vadovai ar savininkai perka ir brangesnius „krovininius“ automobilius, kurie vėliau naudojami asmeninėms reikmėms. Parlamentarams prašant kontrolės, VMI paaiškina, kad toks darbas – labai imlus žmogiškiesiems ištekliams. Kiekvieną atvejį tenka įrodyti.

Per 9 mėn. patikrino 16 atvejų – atskaito po dešimtis tūkstančių eurų

VMI 2020 m. III ketv. – 2021 m. I ketv. atliko 16 kontrolės veiksmų susijusių su prabangių automobilių įsigijimu – jų metu metu mokesčių mokėtojai deklaravo virš 90 tūkst. eurų mokesčių.

Štai keli pavyzdžiai, kaip atskaitytas PVM pavirto nuolaida prabangiam automobiliui – tačiau po VMI patikrinimo papildomas PVM už šiuos automobilius sugrįžo į biudžetą.

Vienoje įmonėje „Porsche Panamera 4“ buvo įsigyta už 92.396,70 Eur, įmonė buvo atskaičiusi PVM už 19.403,3 Eur. Jei pirkinio suma būtų išmokėta kaip dividendai, tektų mokėti ir 15 proc. GPM (13,86 tūkst. eurų). Įmonės naudojamo automobilio nusidėvėjimas kasmet mažina uždirbamą pelną ir pelno mokestį.

Kitoje įmonėje „Mercedes-Benz V-Klasse“ – buvo įsigytas už 74,8 tūkst. eurų, o PVM suma – 13 tūkst. eurų. Dar vienas atvejis – „Mercedes-Benz GLE 400 4Matic“ buvo pirktas už 71,2 tūkst. eurų, o PVM suma – 12,36 tūkst. eurų.

„Atsižvelgiant į atliekamą veiksmą gali būti taikomos ir skirtingos sankcijos pradedant nuo administracinės atsakomybės iki priskaičiuotų mokėtinų sumų, baudų ir delspinigių“, – informavo VMI.

Atitinka krovininio automobilio apibrėžimą

VMI paaiškina, kad įmonės už naują automobilį negalėtų susigrąžinti PVM tuo atveju, kai jis skirtas vežti 8 ar mažiau žmonių (neskaitant vairuotojo), taip pat už visureigius. Išimtis – jei automobilis nuomojamas, tiekiamas, ar juo teikiamos keleivių vežimo už atlygį paslaugos.

Tačiau šis ribojimas netaikomas automobiliams ar kitam transportui, kurie skirti kroviniams vežti.

„VMI yra nustačiusi kad praktikoje įmonės įsigyja prabangius „Audi Q7“, „Toyota Land Cruiser“, „Porsche“ ir kitus automobilius gamintojo priskirtus krovininėms transporto priemonėms N1 kategorijai ir atitinkančiomis Lietuvos transporto saugos administracijos direktorius įsakymu patvirtintus Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų kategorijų ir klasių pagal konstrukciją reikalavimus“, – paaiškina VMI Kontrolės departamento vyresnysis patarėjas Rolandas Puncevičius.

Kodėl vis dar egzistuoja tokia praktika, kad asmeniniais tikslais naudojami automobiliai „užrašomi“ ant įmonės?

„Įmonės vardu įsigyto automobilio naudojimas asmeniniais tikslais nėra neteisėta veikla. (…) Šiuo metu jokie papildomi teisiniai ribojimai netaikomi prabangių automobilių įsigijimui, todėl tik kontrolės veiksmų metu vertinama kokią ekonominę naudą įmonėje sukuria vienas ar kitas įsigytas prabangus pirkinys ir kaip jis naudojamas įmonės reikmėms“, – teigia VMI atstovas.

Individualiai vertinti kiekvieną atvejį iš VMI pusės pareikalauja didžiulių žmogiškųjų resursų.

„Manytume, detalesnis teisinis reglamentavimas, optimalesnių proporcijų tarp automobilio vertės ir mokestinių pasekmių, naudojant jį privačiais tikslais, nustatymas padėtų išvengti daugybės ginčytinų situacijų“, – komentuoja R. Puncevičius.

Šiuo metu įsigijus automobilį įmonėje tegalioja papildomos mokestinės taisyklės – nauda, kuri gaunama naudojant automobilį ir asmeninėms reikmėms, yra pajamos, gautos natūra, jos apmokestinamos GPM.

„Gauta nauda gali būti įvertinta tokio turto nuomos tikrąja rinkos kaina arba įvertinama 0,75 proc. to automobilio tikrosios rinkos kainos arba 0,70 proc., jeigu pajamų natūra davėjas neapmoka sunaudotų degalų išlaidų, ir apmokestinama GPM įstatyme nustatyta tvarka“, – paaiškina R. Puncevičius.

Šluoja ne tik automobilius: asmeninius poreikius tenkino mažiausiai už 1,5 mln. eurų

Ne tik automobiliai, tačiau bet kokie pirkiniai paverčiami įmonių pirkiniais, kuriais įmonių savininkai ar vadovai mažinasi mokesčius: PVM, GPM ir pelno mokestį.

„Kontrolės veiksmų metu nustatome, kad įmonių vadovų, savininkų ir darbuotojų asmeniniai poreikiai tenkinami įmonių lėšomis, įtraukiant asmeninėms reikmėms skirtų pirkinių įsigijimo išlaidas ir pirkimo PVM, taip mažinant apmokestinamąjį įmonių pelną ir mokėtiną PVM. Gaunama ir asmeninė nauda, išvengiant mokėtino GPM“, – sako R. Puncevičius.

Per 2020 m. VMI atliko 46 mokestinius tyrimus ir patikrinimus, dar 26 operatyvinius patikrinimus ir į biudžetą atrado 1,5 milijono eurų papildomų deklaruotinų ar mokėtinų mokesčių. VMI žada plėsti įmonių pirkinių priežiūrą.

„Mokesčių administratorius ir toliau planuoja plėsti turimų kontrolės priemonių arsenalą pasitelkiant ir Daugiafunkcinę pažeidimų kontrolės sistemą, kuri leis identifikuoti kai įmonių lėšomis įsigytais automobiliais savaitgaliai ar po darbo valandų vykstama į pajūrį, užmiestį ar atostogų į užsienį“, – patikina R. Puncevičius.

Kada įmonėms negalima susigrąžinti PVM, susimažinti pelno mokesčio?

VMI paaiškina, kad jei lengvieji automobiliai ir ar visureigiai įsigyjami įmonės reikmėms, t. y. jie neskirti pardavimui, nenaudojami nuomai ar keleivių vežimo už atlygį paslaugoms teikti, tokiu atveju jų pirkimo PVM negali būti atskaitomas. Toks apribojimas taikomas ir nuomojamų automobilių nuomos pirkimo PVM atskaitai.

Prekių pirkimo PVM įtraukus į PVM atskaitą, tačiau prekes panaudojus privatiems poreikiams, turi būti apskaičiuojamas pardavimo PVM.

„Kai prekės įsigyjamos įmonės reikmėms, tačiau jos arba laikinai perduodamos kitam asmeniui naudotis neatlygintinai, arba neatlygintinai perduodamos kitam asmeniui disponuoti kaip savininkui, tai prekes perdavusiam asmeniui atsiranda prievolė apskaičiuoti ir į biudžetą sumokėti pardavimo PVM“, – paaiškina VMI.

Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatyme reglamentuota, kad įmonės veikloje naudojamo ir jos pajamoms uždirbti ar ekonominei naudai gauti būtino turto nusidėvėjimas ir eksploatacinės išlaidos yra priskiriamas ribojamų dydžių leidžiamiems atskaitymams ir atskaitomas iš įmonės pajamų (naudojamo turto vertė šiuo atveju įtakos neturi).

„Jeigu turtas įmonės veikloje nenaudojamas, tai tokio turto nusidėvėjimo ir eksploatacijos išlaidos kaip nesusiję su pajamų uždirbimu ir neįprastinės vykdomai veiklai sąnaudos, apskaičiuojant apmokestinamąjį pelną, iš pajamų neatskaitomos“, – paaiškina VMI.

Daugiau naujienų skaitykite čia.

Rekomenduojami video
TOP NAUJIENOS
SUSIJUSIOS NAUJIENOS
Naujausios žinios
EISMAS
112
LAISVALAIKIS
KULTŪRA
VERSLAS
MOKSLAS IR IT
SPORTAS
POLITIKA