Dėl banko klaidos už būsto paskolas kai kurie klientai mokėjo per daug | Kas vyksta Kaune

Dėl banko klaidos už būsto paskolas kai kurie klientai mokėjo per daug

delfi.lt 2019/03/29 20:56
Asociatyvi / R. Tenio nuotr.

Dalis SEB banko klientų permokėjo už pasiimtas būsto paskolas. Vienam iš klientų pastebėjus neatitikimus, bankas po kiek laiko pripažino savo klaidą ir dabar kompensacijas žada visiems nukentėjusiems, įskaitant ir tuos, kurie būsto paskolą jau grąžino.

Kaip informuoja SEB bankas, šis neatitikimas yra aktualus tiems klientams, kurie būsto kredito sutartį su linijinio kredito grąžinimo grafiku sudarė nuo 2012 m. vasario 20 d., kai klientams prieš sutarties pasirašymą pradėtas teikti standartinės informacijos dokumentas.

Tai turėtų paliesti iki 7 proc. SEB banko būsto kredito sutarčių klientų. DELFI pasiteiravo konkretesnių duomenų, kiek tiksliai klientų paveikė banko klaida, tačiau gautas atsakymas, kad dar nėra baigti galutiniai skaičiavimai. Informuojama, kad permoka bus kompensuojama ir tiems klientams, kurie būsto paskolą yra grąžinę.

Pastebėjo, kad nuskaičiuojama daugiau nei turėtų

Skaitytojas Tomas rudenį su žmona nusipirko namą, paėmęs būsto kreditą SEB banke. Vyras sudarė linijinio kredito grąžinimo grafiką. Kaip rašoma redakcijai adresuotame laiške, po kelių mėnesių vyras pastebėjo, kad sumos, nurodytos standartinėse sąlygose ir faktiškai nuskaičiuojamos nuo sąskaitos kas mėnesį, skiriasi.

„Nustebome, kadangi EURIBOR nesikeitė, palūkanos perskaičiuotos nebuvo, tačiau susumavus tokias palūkanų sumas į metinę palūkanų sumą eurais gavome, jog faktiškai bankas nuskaičiuotų apie 30 eurų daugiau pinigų nei turėtų, skaičiuojant paprastas metines palūkanas. Kreipėmės į banką siekdami išsiaiškinti, kur čia šuo pakastas. Ir išsiaiškinome.

Pasirodo, būsto kredito sutartyje numatytas mėnesinių palūkanų apskaičiavimo metodas skyrėsi nuo pademonstruoto standartinėse sąlygose. Būtent jis keitė mokamų pinigų sumas – vietoj 30/360 naudojamas fakt./360 metodas. Tai yra, bankas laiko, jog metuose yra 360 dienų, tačiau kiekvienas mėnesis turi faktinį dienų skaičių, todėl matematiškai priskaičiuoja 5–6 dienų palūkanas per metus.

Pasijautėme labai apgauti, pradėjome ieškoti teisybės. Išsiaiškinome, jog anksčiau ir „Swedbank“ taip pat darydavo, tačiau po vieno piliečio skundo buvo nubaustas administracine nuobauda – įspėjimu. Pareikalavome SEB banko geranoriškai ištaisyti šią neteisybę.

Buvau pakviestas į susitikimą su pačia Būsto finansavimo grupės vadove Ligita Feiferiene. Tikėjausi, jog tiesiog pataisysime sutartį ir tuo viskas pasibaigs. Apibendrinus daugiau nei 30 minučių trukmės susitikimą, galima sakyti, jog, jų teigimu, pats esu kaltas, kad nepaklausiau vadybininkės ir neįsiskaičiau į sutartį“, – laiške rašo Tomas.

Toliau vyras rašo, kad su tuo nesutiko ir parašė raštišką skundą, pareikalavo, kad bankas raštiškai pateiktų atsakymus, kodėl atmeta jo pretenzijas. Situacijos nagrinėjimas užsitęsė ilgiau nei 15 darbo dienų, tačiau niekas nepaaiškino, kodėl delsiama pateikti atsakymą. Tad Tomas nusprendė kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (VVTAT). Po kelių dienų, dar net nespėjus tarnybai patvirtinti skundo, Tomas gavo atsakymą iš SEB, kuris palies ne vieną klientą. Jis dalinasi atsakymu:

„Po Jūsų kreipimosi išsamiai patikrinome ir išanalizavome informaciją savo sistemose. Dėkojame Jums, kad padėjote identifikuoti apskaičiuotų palūkanų neatitikimą Jūsų pasirašytoje būsto kredito sutartyje ir Jums prieš sutarties pasirašymą Standartinės informacijos apie kreditą formoje pateiktame aiškinamojo įmokų mokėjimo grafiko pavyzdyje. Atsižvelgdami į tai, kompensuosime Jums palūkanų skirtumą.

Standartinės informacijos apie kreditą formoje pateiktame įmokų mokėjimo grafiko pavyzdyje palūkanų įmokos apskaičiuotos laikant, kad metuose yra 360 dienų, o mėnesyje 30 dienų. Sutartyje palūkanos apskaičiuotos laikant, kad metuose yra 360 dienų ir faktinis mėnesio dienų skaičius. Atsižvelgdami į tai, priėmėme sprendimą kompensuoti palūkanų skirtumą Jums ir visiems klientams, kuriems nustatytas šis neatitikimas. Klientus apie tai informavome asmeniškai.“

„Nors sutarties nepakeis, tačiau permokas kompensuos netgi su palūkanomis. Ne tik man, tačiau visiems klientams. Žinoma, patikrinti to niekaip fiziškai negaliu, ar tikrai visiems klientams, turintiems linijinį būsto kredito grąžinimo metodą, permokas grąžins. O kaip su žmonėmis, kurie jau paskolas grąžinę arba netgi numirę? Juk greičiausiai yra žmonių, kurie daugybę metų mokėjo palūkanas su permokomis. O kaip su verslo klientais? Tačiau vienaip ar kitaip, manau, jog tikslas pasiektas, jei tik bankas vykdys pažadą“, – laiške DELFI svarsto Tomas.

SEB: neatitikimas jau ištaisytas

SEB banko komunikacijos projektų vadovė Jovita Bazevičiūtė patvirtino, kad po kliento kreipimosi sistemoje tikrai buvo pastebėtas neatitikimas, kuris aktualus klientams, sudariusiems būsto kredito sutartis nuo 2012 m. vasario 20 dienos linijinio kredito grąžinimo grafiku.

„Daliai būsto paskolas paėmusių klientų, kurie pasirinko linijinį kredito grąžinimo metodą, SEB bankas, po kliento kreipimosi patikrinęs informaciją savo sistemose, nustatė permoką, kuri atsirado dėl apskaičiuotų palūkanų neatitikimo pasirašytoje būsto kredito sutartyje ir prieš sutarties pasirašymą standartinės informacijos dokumente pateiktame įmokų mokėjimo grafiko pavyzdyje.

Palūkanos yra apskaičiuojamos laikantis sutarties sąlygų – t. y. laikant, kad metuose yra 360 dienų ir faktinis mėnesio dienų skaičius. Tačiau standartinės informacijos dokumente esančiame įmokų mokėjimo grafiko pavyzdyje palūkanų įmokos buvo apskaičiuotos laikant, kad metuose yra 360 dienų, o mėnesyje 30 dienų.

Atsižvelgdamas į tai, bankas priėmė sprendimą kompensuoti palūkanų skirtumą visiems klientams, kuriems nustatytas šis neatitikimas. Klientus apie tai bankas informuoja asmeniškai. Kompensuojama bus ir tiems klientams, kurie būsto paskolą yra grąžinę. Bankas atsiprašo klientų dėl galimų nepatogumų ir apgailestauja dėl susidariusios situacijos“, – komentuoja J. Bazevičiūtė.

Pasak jos, palūkanų permoka bus grąžinama kartu su apskaičiuotomis 5 proc. metinėmis palūkanomis (kaip nustatyta LR civiliniame kodekse), iš jų išskaičiavus 15 proc. gyventojų pajamų mokestį (kaip nustato LR Gyventojų pajamų mokesčio įstatymas). Taip pat kompensacija bus mokama ir ateityje už mėnesius, kai bus fiksuojama kredito palūkanų permoka.

„Pateikiame kompensacijos dydžio pavyzdį – jei klientas nuo 2012 m. vasario 20 d. yra paėmęs su linijiniu kredito grąžinimo grafiku vidutinio dydžio 55 tūkst. eurų paskolą, kompensacija už vienerius metus būtų apie 15 eurų“, – nurodo J. Bazevičiūtė.

Ji taip pat patikina, kad dabar būsto kredito sutartį su linijiniu kredito grąžinimo metodu sudarantiems klientams šis neatitikimas yra ištaisytas. Informuojama, kad aiškinamasis įmokų mokėjimo grafiko pavyzdys pateikiamas vadovaujantis tais pačiais palūkanų apskaičiavimo principais, kaip ir sudarius sutartį, t. y. laikant, kad metuose yra 360 dienų ir faktinis mėnesio dienų skaičius.

Daugiau naujienų skaitykite čia.

Rekomenduojami video
TOP NAUJIENOS
SUSIJUSIOS NAUJIENOS
Naujausios žinios
EISMAS
112
LAISVALAIKIS
KULTŪRA
VERSLAS
MOKSLAS IR IT
SPORTAS
POLITIKA