Nuo gegužės 1 dienos visi Lietuvoje parduodami automobiliai privalės turėti savininko deklaravimo kodą. Be jo į Lietuvą patekti galės tik tranzitu vežamos transporto priemonės. Žinoma, galima rizikuoti ir važinėtis automobiliu be kodo, bet už tai numatyta administracinė atsakomybė ir iki 600 eurų siekiančios baudos.
Praėjusią savaitę spaudos konferencijoje pranešus apie netrukus įsigaliosiančius pokyčius, „Delfi“ pasiekė susirūpinusio skaitytojo laiškas, kuriame teiraujamasi, ar naujos tvarkos tikrai neįmanoma apeiti.
„Jei tarpininkas atveža automobilį iš Europos Sąjungos valstybės su užsieniečio pasirašyta sutartimi be pirkėjo duomenų, tai kaip ši tvarka privers tarpininką paimti sau tą kodą? Jis juk dabar parduos už grynuosius, o naujas savininkas „Regitrai“ pateiks, pavyzdžiui, vokišką pirkimo ir pardavimo sutartį, surašęs savo duomenis“, – svarstė skaitytojas.
Be kodo negalima
„Regitros“ komunikacijos skyriaus vadovės pareigas laikinai einanti Emilija Bardauskienė paaiškino, kad naujoji Transporto priemonių savininkų apskaitos sistema būtent ir įgyvendinama siekiant kovoti su tokiomis ar panašiomis į „Delfi“ skaitytojo įvardytą situacijomis.
„Nuo gegužės 1 dienos Lietuvos gyventojai ir įmonės visais atvejais įgydami transporto priemones tiek Lietuvos, tiek užsienio teritorijoje turės apie tai pranešti, t. y. kreiptis į „Regitrą“ ir transporto priemonei gauti unikalų savininko deklaravimo kodą (SDK). Be šio kodo nebus galimybės parduoti ar registruoti transporto priemonės. Taigi, kalbant konkrečiai apie Jūsų minimą atvejį, jam galios tas pats principas. Kitaip tariant, tarpininkas, kuris įsigijo automobilį užsienyje, dar prieš įveždamas jį į Lietuvą turės deklaruoti įgijimą ir gauti SDK“, – sakė ji.
E. Bardauskienė pridūrė, kad tai, kaip laikomasi šių prievolių, tikrins atsakingos institucijos.
„Patikrinimai bus vykdomi keliuose, gabenant transporto priemones automobilvežiais, stabdant pavienes transporto priemones, turgavietėse ir kitose automobilių pardavimo vietose, atliekant transporto priemonių pardavimo skelbimų analizę elektroninėje erdvėje ir pan. Kontroliuojantys pareigūnai, nustatę, kad transporto priemonė neturi SDK, gali taikyti administracinę atsakomybę“, – sakė ji.
Atsakomybės
Kaip nurodoma „Regitros“ tinklapyje, automobilių pardavėjus galės tikrinti policijos, Valstybinės mokesčių inspekcijos, muitinės bei Finansinių nusikaltimų tyrimų tarnybos, Valstybės sienos apsaugos tarnybos ir Lietuvos transporto saugos administracijos pareigūnai.
„Lietuvos muitinės pareigūnai SDK buvimą galės tikrinti šalies viduje patruliuodami prie vidinių ES sienų su Lenkija ar Latvija; transporto priemones deklaruojant importo ar eksporto procedūroms įvykdyti. Per Lietuvos teritoriją į kitas valstybes vežamos transporto priemonės neturi turėti SDK.
Jei asmuo nedeklaruos transporto priemonės nustatyta tvarka (transporto priemonė neturės SDK), jis negalės tokios transporto priemonės parduoti. Kontroliuojantys pareigūnai, nustatę, kad transporto priemonė neturi SDK, gali taikyti administracinę atsakomybę. Baudą skirs pažeidimą nustačiusi institucija.
Bus surašytas administracinio nusižengimo protokolas pagal Administracinių nusižengimų kodekso 431 straipsnio (Transporto priemonės savininkui (valdytojui) nustatytų reikalavimų nevykdymas) 1 arba 2 dalis. Transporto priemonės savininkui (valdytojui) už Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme nustatytų reikalavimų nevykdymą gresia bauda nuo 150 iki 300 eurų. Padarius pakartotinį pažeidimą – nuo 440 iki 600 eurų“, – informuoja „Regitra“.
Vengia mokesčių
Iki šiol, įvykdžius sandorį, naujasis automobilio savininkas būdavo užfiksuojamas tik registracijos metu. Dalis transporto priemonę įsigijusių asmenų nesikreipdavo į „Regitrą“ ir neregistruodavo savo vardu, todėl perpardavinėtojai likdavo nežinomi ir taip nesumokėdavo mokesčių.
Kaip sakė vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė, šiuo metu dalis transporto priemonių perpardavimo sandorių vyksta atsiskaitant grynaisiais pinigais, kurie nėra užfiksuojami ar įtraukiami į sistemos apskaitą, ir taip nuslepiami mokesčiai.
„Tikėtina, kad dėl to valstybė kasmet praranda apie 40 mln. eurų. Centralizuota transporto priemonių savininkų apskaitos sistema – tai būtina ir neatidėliotina kovos su šešėliniu automobilių verslu priemonė“, – teigė ji.
SDK bus sugeneruojamas kiekvieną kartą pasikeitus transporto priemonės savininkui. Svarbu žinoti, kad nuo gegužės mėnesio SDK bus būtina turėti ne tik registruojant transporto priemonę, bet ir norint ją parduoti.
SDK kodas 2021 metų gegužės 1 dieną automatiškai bus suteikiamas, jei transporto priemonė šiuo metu yra įregistruota Lietuvoje. Taigi, jos savininkui jokių papildomų veiksmų daryti nereikės. Priskirtą SDK taip pat bus galima sužinoti internetu arba „Regitros“ padalinyje.
„Tuo atveju, jei transporto priemonė yra Lietuvos teritorijoje, tačiau yra išregistruota arba dar neįregistruota, norint gauti SDK, numatytas pereinamasis laikotarpis iki 2021 metų liepos 31 dienos. Kitaip tariant, savininkas turės 3 mėnesius laiko kreiptis į „Regitrą“ ir gauti SDK.
Bet jei pastaruoju atveju transporto priemonę planuojama parduoti ar įregistruoti, tuomet SDK reikia gauti prieš atliekant šiuos veiksmus ir nelaukti liepos 31 dienos. Kalbant apie tas situacijas, kai transporto priemonė jau įsigyta užsienyje ir dar tik bus įvežta, jos savininkui SDK reikės gauti prieš transporto priemonę įvežant į Lietuvos teritoriją.
Planuojama, kad transporto priemonės nuosavybės pakeitimo deklaravimo paslaugos internetu bus teikiamos nemokamai. Informacija apie administravimo įkainius „Regitros“ padaliniuose bus pateikiama vėliau. Transporto priemonių registracijos paslaugų kaina išliks nepakitusi“, – nurodo „Regitros“ atstovai.
Daugiau naujienų skaitykite čia.