Po keturių mėnesių Lietuvoje įsigalios automobilių taršos mokestis, kuris vairuotojų kišenes patuštins nuo 13,5 iki 540 eurų, priklausomai nuo išmetamųjų dujų kiekio perregistruojant automobilį. Tiesa, jei šio kiekio ekspertai iškart nustatyti negalės, papildomai reikės atlikti transporto priemonės techninę ekspertizę, o jos kaina gali net kelis kartus viršyti mokesčio dydį. Visas išlaidas turės padengti automobilio savininkas. Tokių asmenų galėtų būti apie 34 tūkst.
Praėjusių metų pabaigoje Seimas priėmė Vyriausybės pasiūlytą Motorinių transporto priemonių registracijos mokesčio įstatymą, kuris įsigalios nuo šių metų liepos mėnesio. Juo bus apmokestinami visi pirmą kartą Lietuvoje registruojami bei perregistruojami automobiliai, t. y. keičiantis transporto priemonės valdytojui.
„Regitra“ bus atsakinga už šio mokesčio apskaičiavimą ir surinkimą, tad, kaip „Delfi“ informavo „Regitros“ atstovai, įmonė jau ruošiasi ir atlieka pasirengiamuosius darbus: automatizuoja būsimus procesus, kad supaprastintų paslaugos teikimą klientams.
Vis dėlto, kaip pažymi „Regitra“, plačiau apie patį procesą ir apie tai, kaip viskas vyks, detaliau bus pranešta vasarą, kai bus įgyvendinti visi suplanuoti darbų etapai.
Kada reikės atlikti ekspertizę?
Kaip „Delfi“ informavo „Regitra“, automobilio išmetamųjų dujų kiekis pirmiausia bus nustatomas iš automobilio kilmės ar patvirtinimo dokumentuose esančios informacijos.
„Jei CO2 kiekio nebus nurodyta minėtuose dokumentuose, tokiu atveju CO2 kiekis bus nustatomas, remiantis registre registruotos lygiavertės transporto priemonės, priskirtos tam pačiam Europos Sąjungoje patvirtintam tipui, variantui ir versijai, išmetamam CO2 kiekiui“, – aiškina „Regitros“ Komunikacijos skyriaus specialistė Emilija Bardauskienė.
Tuo atveju, jei registre nebus lygiavertės transporto priemonės registruojamam automobiliui, tuomet CO2 kiekis bus apskaičiuojamas pagal įstatyme nustatytas specialias formules.
Vis dėlto, jei nė vieno iš anksčiau išvardytų atvejų nepavyktų įgyvendinti, E. Bardauskienė pažymi, kad asmenys turėtų pateikti trūkstamus transporto priemonės techninius duomenis, t. y. atlikti techninę ekspertizę.
Anot jos, tam tikrų duomenų, kurie yra reikalingi įstatyme numatytoms formulėms taikyti, dažniausiai gali neturėti iš trečiųjų šalių, t. y. JAV ar kitų ne Europos Sąjungos (ES) šalių, atkeliavusios transporto priemonės.
Remiantis „Regitros“ duomenimis, šiuo metu Lietuvoje iš viso yra registruota apie 1,5 mln. lengvųjų automobilių. Iš jų apie 34 tūkst. (2,3 proc.), jei būtų perregistruojami nuo liepos 1 d., reikėtų atlikti techninę ekspertizę.
Komunikacijos specialistė atkreipia dėmesį, kad šiuo metu „Regitra“ ieško būdų, kaip gauti CO2 apskaičiuoti reikalingus duomenis, kad automobilių savininkams nereikėtų atlikti techninės ekspertizės.
„Vertinant viso lengvųjų automobilių parko mastu, tai nėra dideli skaičiai, tačiau „Regitra“ šiuo metu atlieka pasirengiamuosius darbus ir ieško būdų, kad ir šiems klientams nereikėtų atlikti techninės ekspertizės“, – pažymi pašnekovė.
Ekspertizės kaina siekia 100 eurų
Techninių ekspertizių įmones prižiūrinčios Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) direktoriaus pavaduotojas Justas Rašomavičius „Delfi“ komentavo, kad automobilio ekspertizė vidutiniškai kainuoja apie 100–120 eurų, ir tikina, kad specialaus pasirengimo artėjančiam mokesčiui nereikia.
„Šiuo metu Lietuvoje veikia užtikrintas skaičius – penkiolika – techninių ekspertizių įmonių, kurios ir taip atlikdamos techninę ekspertizę papildomai šį duomenį nustatys. Mūsų nuomone, tai neturėtų padidinti kainų už atliekamą techninę ekspertizę, nes šiems duomenims nustatyti nereikia daug laiko“, – teigia J. Rašomavičius.
LTSA dar kartą atkreipia dėmesį, kad ekspertizės dažniausiai prireiks tik iš trečiųjų šalių atvežtiems automobiliams.
Tikslių ekspertizės kainų nežino
Vienos iš ekspertizę atliksiančių įmonių UAB „Ekspertizė“ vadovas Simonas Lipskis tikina negalintis įvardyti tikslios ekspertizės kainos, mat dar nėra aišku, kaip viskas vyks.
„Iki galo šioje situacijoje kableliai nėra sudėti. Kaina – laiko sąnaudos. Galutinės laiko sąnaudos ir pati procedūra iki galo nėra aiški, todėl tikslios kainos negaliu įvardyti. Taip pat dar yra klausimas, kada bus atliekama pati ekspertizė. Mano žiniomis, dydį nustatys tiek „Regitra“, tiek ekspertai, tik skirtingoms situacijoms“, – sako jis.
Įmonė „Ekspertizė“ šiandien neatlieka šios paslaugos, tačiau šiuo metu jai ruošiasi.
„Kiek bendravau su kolegomis, yra visokių variantų. Kai kurios įmonės dar neatlieka, o yra tokių, kurios jau pradėjo atlikti ekspertizes. Manau, tie, kurie jau pradėjo teikti šią paslaugą, dabar dirba bandomuoju režimu, nes tai yra naujiena ir reikia laiko į ją įsigilinti. Su trukdžiais, kurie keltų laiko sąnaudas, susiduriama pakeliui, besimokant.
Tos įmonės, kurios atlieka ekspertizes, kainos nėra pakoregavusios vien todėl, kad dar neaišku, kaip ją koreguoti“, – komentavo S. Lipskis.
Primena, kada nebus taikomas mokestis
„Regitros“ Komunikacijos skyriaus specialistė Emilija Bardauskienė dar kartą atkreipia dėmesį, kad mokestis nebus taikomas tuomet, kai keisis automobilio valdytojo duomenys. Pavyzdžiui, fizinio asmens vardas ir (ar) pavardė, juridinio asmens pavadinimas. Taip pat tais atvejais, kai keisis automobilio savininkas.
„Viena iš galimų ir dažnai pasitaikančių situacijų praktikoje, kai asmuo transporto priemonę yra įsigijęs lizingu. Tokiu atveju jis yra nurodomas kaip jos valdytojas, o lizingo bendrovė – kaip savininkė. Taigi, jei asmuo išsimokės automobilį, jis taps automobilio savininku ir jam reikės tik pasikeisti registracijos liudijimą, o mokesčio mokėti nereikės“, – aiškina E. Bardauskienė.
Be to, įstatyme numatytos ir tam tikros išimtys. Mokestis nebus taikomas istoriniams automobiliams, nes jie skirti ne kasdienėms reikmėms, taip pat laikinai registruotoms (iki mėnesio) iš Lietuvos išvežamoms transporto priemonėms. „Mokestis galės būti grąžinamas, jei automobilis greičiau negu per 90 dienų nuo pirmosios įregistravimo datos buvo išregistruotas ir išgabentas iš Lietuvos teritorijos“, – pridūrė „Regitros“ atstovė.
„Regitra“ primena, kad duomenys, susiję su automobilio išmetamosiomis dujomis, pagal ES direktyvą, Kelių transporto priemonių registre pradėti kaupti nuo 2011 m., o nuo 2014 m. ši informacija jau įrašoma ir į registracijos liudijimą. Registracijos liudijime ši informacija žymima „V7“ eilutėje.
Automobilio taršos mokestis bus taikomas tik lengviesiems ir lengviesiems krovininiams automobiliams (M1 ir N1 kategorijos) pagal jų išmetamųjų dujų – CO2 – kiekį dviem atvejais:
• Pirmą kartą Lietuvoje registruojant automobilį, t. y. registruojant naują arba iš užsienio įvežtą transporto priemonę;
• keičiantis transporto priemonės valdytojui (fiziniam arba juridiniam asmeniui) arba, kitaip tariant, perregistruojant Lietuvoje jau anksčiau eksploatuotą transporto priemonę.
Mokesčio dydis svyruos nuo 13,5 iki 540 eurų. Visi automobiliai būtų apmokestinami nuo 130 gramų CO2 kilometrui.
Pagal „Regitros“ duomenis, iki praėjusių metų lapkričio 22 d. pirmą kartą lengvųjų automobilių (M1 ir N1 kategorijų) Lietuvoje buvo įregistruota apie 219,8 tūkst. Pagal automobilių dokumentus, iš jų apie 169,8 tūkst. CO2 buvo žinomas, o apie 133,9 tūkst. automobilių viršijo minimalią ribą, nuo kurios mokamas registracijos mokestis, t. y. 130 g/km CO2 kiekį.
Iki 2019 m. lapkričio 22 d. prieš tai Lietuvoje eksploatuotų lengvųjų automobilių (M1 ir N1 kategorijų) buvo perregistruota apie 224,7 tūkst. Iš jų apie 97,7 tūkst., pagal automobilių dokumentus, CO2 buvo žinomas, o apie 87,2 tūkst. transporto priemonių viršijo minimalią ribą.
Daugiau naujienų skaitykite čia.