Lietuvoje gyvena daugiau nei 6 tūkst. kurčių ir apie 40 tūkst. neprigirdinčių asmenų. Jie, kaip ir kiti klausos ar kitokią negalią turintys žmonės, susiduria su viena jautriausių socialinių problemų – užimtumo galimybių stoka. Skaičiuojama, kad Lietuvoje dirba vos trečdalis visų neįgaliųjų, o likusiems 70 proc. tenka asketų dalia: sunku įsilieti į visuomenę, o jų negalios apraizgytos įvairiausių stereotipų.
Kaip rašoma pranešime spaudai, stingant įprastų užimtumo galimybių, atsiranda naujos – šiuo metu mūsų šalyje jau iki 50 kurčių vairuotojų savarankiškai verčiasi pavežėjimo veikla. Siekiama, kad tokių vairuotojų skaičius augtų bent dvigubai, o visuomenėje pamažu nyktų nuostata, kad klausos sutrikimų ar negalią turintis žmogus yra nevisavertis.
„Stebėdami keleivių ir pačių pavežėjų užklausas bei atsiliepimus, atkreipėme dėmesį, kad klientai itin gerai vertina kurčiuosius mūsų partnerius. Tiesa, kartais pasitaikydavo ir nesusipratimų, kai geranoriškai nusiteikę klientai nežinodavo, kaip tinkamai bendrauti su klausos negalią turinčiais vairuotojais, koks yra bendravimo etiketas. Todėl kreipėmės konsultacijų į Lietuvos kurčiųjų draugiją (LKD), taip pamažu užsimezgė draugystė, kurią įtvirtinome pasirašydami bendradarbiavimo susitarimą su LKD“, – sako „Bolt“ vadovas Lietuvoje A. Pacevičius.
Bendradarbiavimo susitarimas apima tiek LKD narių informavimą apie užimtumo galimybes Lietuvoje, tiek visuomenės informavimo kampaniją.
„Užimtumo galimybių tūkstančiams kurčių ir klausos sutrikimų turinčių žmonių Lietuvoje labai trūksta, o apie kai kurias jau pasiteisinusias galimybes kartais apskritai nežinoma. Siekiame ne tik informuoti savo organizacijos narius ir visus klausos negalią turinčiuosius Lietuvoje apie galimybes užsiimti pavežėjo ir kita veikla, bet ir šviesti visuomenę parodant, kad negalią turintis žmogus – puikus paslaugos tiekėjas“, – teigia LKD prezidentas Kęstutis Vaišnora.
Pavežėjimo bendrovė siekia suteikti vienodas galimybes pavežėjo veikla verstis dar daugiau klausos negalią turinčių žmonių, o visuomenę – peržengti barjerus ir atviriau bendrauti su kurčiaisiais pakeliui į savo kelionės tašką.
Šiuo metu kviesdami automobilį mobiliojoje programėlėje keleiviai yra informuojami, kad juos pavėžėti atvyksta kurčiasis, todėl iškart žino, kad prireikus į vairuotoją gali kreiptis ne balsu, o gestais, tekstu telefone ar kitomis priemonėmis.
„Kurčiųjų vairuotojų galima sutikti Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Panevėžyje. Žinoma, kviečiame jungtis juos ir kituose miestuose, kur galima teikti mūsų paslaugas. Kol kas keliones su kurčiaisiais vairuotojais keleiviai vertina maksimaliai, visiškai taip pat kaip ir girdinčiųjų vairuotojų arba geriau – 4.93 balais iš 5. Tai liudija, kad klausos negalia teikti pavėžėjimo paslaugų visiškai netrukdo: kurtieji, taip pat kaip ir girdintieji, paslaugas gali teikti vienodai gerai arba net pralenkti kokybe. Juolab, kai mūsų platformoje bendravimas su bet kuriuo vairuotoju vyksta pasitelkus technologijas“, – sako A. Pacevičius.
Netrukus „Bolt“ automobilyje, kurį vairuoja kurčiasis, bus galima rasti kartu su Lietuvos kurčiųjų draugija parengtos informacijos, kaip bendrauti su klausos negalią turinčiais žmonėmis. Esminė taisyklė – elgtis natūraliai, prireikus bendravimo metu pasitelkti mimiką, kūno kalbą.
Taip pat reikia prisiminti, kad keliaujant automobiliu su bet kuriuo pavėžėju visiems keleiviams galioja viena, pati svarbiausia taisyklė: svarbiausia atsipalaiduoti ir pasirūpinti savo saugumu – prisisegti saugos diržą.
„Bolt“, anksčiau žinoma kaip „Taxify“, yra pavežėjimo paslaugų platforma, veikianti daugiau kaip 30 šalių visame pasaulyje.