Valstybė vairuotojus skatina savo taršius automobilius iškeisti į mažiau taršius, o už tai žada 1000 eurų kompensaciją. Tokiu pasiūlymu susigundęs kaunietis nė neįsivaizdavo, kad nepaisant gerų norų teks įrodinėti, jog turimas automobilis yra mažiau taršus.
Skaitytojas Edmundas į redakciją kreipėsi teigdamas, kad pateko į akligatvį, o liūdniausia, kad į tai įvėlė ir savo tėtį. Vyras pasakojo, kad viskas prasidėjo tada, kai jo tėtis nusprendė turimą automobilį parduoti. Edmundas neslėpė, kad iškart ėmė tėtį įkalbinėti, jog turimą automobilį, pasinaudojus valstybės skatinimu, reikia iškeisti į mažiau taršų, t. y. utilizuoti senąjį ir įsigyti tokį, kurio išmetamas CO2 kiekis neviršija 130 g/km.
Iš vėžių išmušė netikėtumas
Skaitytojas pasakojo, kad po kurio laiko būtent jo siūlomas sprendimas buvo priimtas, kaip geriausias. Norėdamas tėčiui padėti pasinaudoti valstybės siūloma kompensacija, vyras pasirūpino automobilio sunaikinimu bei gavo tai patvirtinantį dokumentą. Iškart po to kauniečiai įsigijo 2015-ųjų metų „Škoda Citigo“ su 1 l darbinio tūrio varikliu išvystančiu 44 kW galią. Pašnekovas teigė, kad viskas buvo gerai, kol nepabandė užpildyti prašymo kompensacijai gauti.
„Pardavus seną ir nupirkus naują automobilį jau galima pildyti prašymą kompensacijai gauti, tačiau staiga – netikėtumas – mūsų automobilis viršija CO2 emisiją. Pasirodo, kadangi tokio automobilio neimportuoja „Škoda“ atstovybė, jo „Regitros“ duomenų bazėje nėra ir todėl teigiama, kad šio automobilio CO2 emisija yra 142 g/km. „Volkswagen Up“ ir „Škoda Citigo“ yra tarsi dvyniai, tačiau štai VW modelio emisija, atsižvelgiant į pavarų dėžės tipą, yra iki 100 g/km“, – susidariusią situaciją aiškino Edmundas.
Prašymas tik įsigijus automobilį
Kaunietis pasakojo, kad apie visus reikalavimus buvo pasidomėjęs iš anksto, tačiau sistema veikia taip, kad prašymą galima pildyti tik tada, kai esi automobilio savininkas. Vyras aiškino, kad tokia situacija sukėlė neviltį, mat tėtis sutikęs automobilį atiduoti kone už dyką, nukentėjo ir finansiškai.
„Kreipėmės į Aplinkos ministeriją, ten mums pasakė, kad jie niekuo negali padėti, nes tiesiog gauna duomenis iš kitų įstaigų. Tada kreipėmės ir į „Regitrą“, kur buvo pasakyta, kad jiems reikalinga pažyma, kurioje būtų nurodyta CO2 emisija. Dėl to susisiekiau su „Škoda“ atstovais Kaune ir Vilniuje, kurie man suteikė informacijos, kad tokios pažymos išduoti negali, nes automobilis pirktas ne Lietuvoje, o Danijoje“, – aiškino skaitytojas.
Gamintojo duomenys – preliminarūs
Po skaitytojo laiško Delfi susisiekė su „Škoda“ gamintojo atstovais Vilniuje, kurie suteikė informacijos, kad skaitytojo nurodytų specifikacijų automobilis, pagal gamintojo numatytas normas, išskiria 105 g/km CO2 emisiją.
Aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūros Personalo ir bendrųjų reikalų skyriaus vyr. specialistė Austėja Jonaitytė patvirtino, kad CO2 emisijų registracija rūpinasi ne ministerija, o „Regitra“ bei teigė, kad norint gauti kompensaciją yra numatyta sąlyga – CO2 emisija privalo būti įrašyta automobilio techniniame pase.
„Klimato kaitos programos kompensacinių išmokų gyventojams mažiau taršių judumo priemonių įsigijimui skatinimo tvarkos apraše yra numatyta, kad pareiškėjo mažiau taršaus automobilio registracijos liudijime privalo būti nurodytas bendras išmetamas automobilio CO2 kiekis. Pagal jį pareiškėjas užpildo prašymą agentūros informacinėje sistemoje ir yra atsakingas, kad nurodyta informacija bus pateikta „Regitroje“ registruojant automobilį“, – aiškino A. Jonaitytė.
Reikalinga techninė ekspertizė
„Regitros“ komunikacijos skyriaus specialistė Emilija Bardauskienė aiškino, kad duomenys apie automobilio išmetamųjų dujų kiekį gali būti imami iš registracijos liudijimo arba Kelių transporto priemonių registro. Ji atkreipė dėmesį, kad registre kaupiami tikslūs ir oficialiuose dokumentuose esantys duomenys apie konkrečią transporto priemonę.
Specialistė aiškino, kad „Regitra“ šiuo metu duomenis apie transporto priemonių išmetamųjų dujų kiekį į registrą įveda remdamasi trimis galimais šaltiniais: registracijos liudijimu, jei jame yra įrašyti duomenys apie CO2, atitikties liudijimu, kurį suteikia gamintojai, arba ekspertizės pažyma. Pastarąją suteikia technines ekspertizes atliekančios įmonės.
„Kalbant konkrečiai apie skaitytojo situaciją, žinoma, jam pageidaujant informaciją apie jo įsigyto automobilio CO2 kiekį galime įtraukti į registrą. Tačiau, kaip ir minėta, tam reikalingas vienas iš aukščiau patvirtintų dokumentų. Pastebėtina, kad gamintojo atstovų atsiųstame dokumente yra pažymėta bendra galima CO2 emisija su paklaida. Kitaip tariant, šis dokumentas nepatvirtina ir nesuteikia tikslios informacijos apie konkretų automobilį bei jo išmetamųjų dujų kiekį“, – aiškino E. Bardauskienė.
„Regitros“ atstovė teigė, kad tokiu atveju Edmundas turėtų kreiptis į automobilio gamintojo atstovus dėl atitikties liudijimo dublikato, o jei tai neįmanoma – nuvykti į techninę ekspertizę ir gauti pažymą.
„Turėdamas vieną iš šių dokumentų asmuo gali kreiptis į „Regitrą“. Atnaujinus duomenis, asmeniui bus išduodamas naujas registracijos liudijimas, kurio V7 grafoje bus įrašyti duomenys apie automobilio CO2 kiekį“, – sakė specialistė.
Daugiau naujienų skaitykite čia.