Lietinga savaitė daugeliui vairuotojų priminė, kad stichija gali sukelti grėsmę jų automobiliams. Ypač daug nerimo patyrė hibridinių automobilių vairuotojai, žinantys, kad jų automobiliuose įmontuotos baterijos ypač jautrios drėgmės pertekliui.
Kaip reiktų elgtis po lietaus miesto gatvėse susidariusių laikinų potvynių metu, pakomentavo profesionalas, visureigių vairavimo instruktorius Audrius Sutkus, o apie grėsmes jūsų automobiliui, ypač jei jis hibridinis, papasakojo oficialaus „Toyota“ serviso Kaune „Autotoja“ vadovas Saulius Jakas.
Pravažumas vandeniu priklauso nuo trijų dalykų
Bekelės eksperto A. Sutkaus teigimu, automobilio pravažumas vandeniu priklauso nuo trijų dalykų: vandens sankaupos gylio, automobilio svorio (kuo jis sunkesnis, tuo giliau gali važiuoti) ir variklio oro paėmimo angos padėties.
Pasak eksperto, reiktų žinoti, kurioje automobilio vietoje įmontuoti valdymo blokai ir kompiuteriai, nes jie itin jautrūs vandeniui. Taip pat labai svarbu išsiaiškinti, kur yra įmontuota variklio oro paėmimo anga. Dažniausiai ji montuojama automobilio sparne. Važiuojant per gilią balą, reiktų stebėti vandens lygį ir neviršyti šios ribos. Keliautojai bekele variklio oro paėmimo angai įmontuoja specialų vamzdį-kaminą, pro kurį ir imamas oras.
Užpylus variklio oro paėmimo angą vandeniu, automobilis gauna hidro smūgį. Finalas – jį teks taisyti. Lengvojo automobilio agregatas gali gauti hidro smūgį vos aptaškius oro paėmimo angą, nes ši anga yra montuojama priekyje, netoli radiatoriaus ir neturi apsaugos nuo vandens.
Nepatartina baloje ir sustoti, geriau jungti atbulinę pavarą
„Jei važiuodami per balą matote, kad ji gilėja ir nusprendžiate sustoti, turite žinoti, kad stovėti vandenyje nepatariama. Geriausia būtų įjungti atbulinę eigą, išvažiuoti iš vandens ir ieškoti kito kelio. Stovint vandens sankaupoje, vanduo veržiasi į priekinę, galinę ašis, reduktorius, o jeigu nespaudi pakankamai akceleratoriaus pedalo, per dujų išmetimo vamzdį variklis gali įtraukti vandens“, – teigia keliautojas bekele.
Kam jau yra tekę važiuoti per vandenį, greičiausiai pastebėjo, kad vanduo sukuria pasipriešinimą, stumia automobilį atgal, ypač – jei jis yra sraunus. „Automobilis yra tarsi sunkus, metalinis oro balionas. Kol ratai dar siekia dugną, transporto priemonė važiuoja, o kai gylis didesnis, sandarus automobilis pradeda plaukti“, – sako A. Sutkus.
Važiuojant per vandenį, ekspertas pataria pasirinkti mechaninį valdymą, naudoti pirmą bėgių laipsnį, laikytis didesnių variklio apsukų: įvertinamas gylis, važiuojama nesustojant, neskubant, žemesne pavara ir didesnėmis variklio apsukomis.
Nedideles balas geriausia pervažiuoti vienu ypu
Lengvuoju automobiliu „bristi“ į gilų vandenį ekspertas nepataria net jei automobilis turi keturis varančiuosius ratus. Nebent automobilio kelyje pasitaikytų nedidelės 5-6 metrų skersmens vandens balos. Jas A. Sutkus pataria pervažiuoti vienu ypu, nesustojant, tada dažniausiai nieko nenutinka.
Neabejotinai važiuodami per liūčių užtvindytas balas patikimiausiai jausitės vairuodami visureigį. Jo vairuotojams A. Sutkus patarė pasidomėti apie jų automobilio galimybes. Kiekvienas visureigių gamintojas nurodo vandens lygį, kurį gali įveikti jų gaminamas modelis. Pavyzdžiui, „Inchcape Motors“ kvietimu užtvindytose gatvėse A. Sutkaus išbandytas prabangus penktos kartos aukščiausios klasės sportinis visureigis „Land Rover Discovery“ galėjo pravažiuoti net 90 centimetrų vandens sankaupos gylį.
Vanduo hibridams pavojingas ne labiau, kaip ir kitiems
Oficialaus „Toyota“ serviso Kaune „Autotoja“ vadovo S. Jako teigimu, vanduo kelyje vienodai pavojingas visiems automobiliams. „Tikrai negalima sakyti, kad hibridiniai automobiliai yra jautresni, nes jei jau jūsų automobilį vanduo apsems tiek, kad ims bėgti į saloną ar bagažinę – tai patirsite nuostolių nesvarbu, kokį modelį vairuosite“, – įsitikinęs ekspertas. S. Jako įsitikinimu, pavojingiausia, kas gali nutikti važiuojant per balas – tai kad jūsų automobilio variklis gaus vadinamąjį hidro smūgį, apie kurį pasakojo ir A. Sutkus. Tai vienodai gali nutikti tiek įprastu kuru varomai transporto priemonei, tiek hibridui.
S. Jako teigimu, didžiausia hibridnių automobilių vairuotojų baimė, kad drėgmė nepakentų baterijai, važiuojant per paprastas balas, neturi pagrindo. „Dažniausiai pagrindinė baterija yra įmontuota po galine sėdyne arba bagažinėje ir yra gerai izoliuota. Jei jūsų automobilį sems taip stipriai, kad vanduo pateks net į bagažinę, tai bet kuriuo atveju bus rimta nelaimė, nesvarbu, ar vairuojate hibridą, ar ne“, – sako S. Jakas. Jo teigimu, yra keletas modelių automobilių, kurių bagažinėje dėl didesnės apsaugos yra sumontuota kompiuterinė įranga, kuri tikrai yra gana jautri drėgmei, tad bet kuriuo atveju pavojus apsėmimo atveju yra akivaizdus. Beje, jei rimtai vanduo apsemtų hibridinį automobilį, yra tikimybė gauti elektros iškrovą, tad patarimas tokiu atveju kaip galima skubiau pasišalinti iš semiamos transporto priemonės.