Gegužės dvidešimtąją įsigalioja nauja Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo redakcija. Naujosios redakcijos atsiradimo priežastis – būtinybė perkelti į nacionalinę teisę Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2014/45/ nuostatas. Tad automobilių savininkų laukia keletas naujovių tiek atliekant techninę apžiūrą, tiek „Regitroje“.
Pastaroji valstybės įmonė jau šią savaitę perspėjo, apie besikeičiančias automobilių išregistravimo sąlygas, kurios iš esmės yra palankesnės transporto priemonių savininkams.
Kas dėl pokyčių techninių apžiūrų stotyse, pagrindiniai korekcijų motyvai – siekis mažinti avarijose žūstančių skaičių. Techninė automobilių apžiūra laikoma vienu svarbiausių instrumentų siekiant šių tikslų. Apie tai DELFI daugiau rašė vasarį.
Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos Technikos skyriaus patarėjas Olegas Pauliukovas teigė, kad esminis naujo reglamento fragmentas yra transporto priemonių vertinimo klasifikavimas.
„Vienas iš pagrindinių pakeitimų – detalizuojami konkretūs trūkumai. Jeigu bus nustatytas kažkoks trūkumas, jis bus apibrėžtas trimis vertinimais: nedidelis trūkumas, didelis trūkumas, pavojingas trūkumas. Nebebus galimybės interpretacijai. Trūkumai bus vertinami vienareikšmiškai. Mano manymu, vairuotojams nuo to bus tik geriau, nes nebeliks dviprasmybių konkrečiose vertinimo srityse“, – sakė O. Pauliukovas.
Kas keičiasi techninėje apžiūroje
Šiek tiek sušvelninamas į vairuotojo matymo lauką patenkančių stiklų šviesos laidumo procentas. Iki šiol galiojo reikalavimas, kad priekinio stiklo šviesos laidumas būtų ne mažesnis negu 75 proc. Naujojoje redakcijoje pažymima, kad šviesos laidumas turi būti ne mažesnis negu 70 proc., o šarvuotų transporto priemonių atveju ne mažesnis negu 60 proc.
Viena iš naujovių – lengvuosiuose automobiliuose (M1 klasė), kurie pradėti naudoti (pirmą kartą įregistruoti) po 2014 m. lapkričio 1 d. turės būti tikrinama padangų oro slėgio kontrolės sistema ir elektroninė stabilumo kontrolės sistema (ESC).
Naujuosiuose techniniuose reikalavimuose didesnis dėmesys skiriamas įtaisams, turintiems apsaugoti pėsčiuosius ir lengvųjų transporto priemonių vairuotojus bei keleivius nuo sužalojimų, susidūrus su sunkiąja transporto priemone – sunkiųjų transporto priemonių priekinėms, galinėms bei šoninėms apsaugoms nuo palindimo po transporto priemone.
Viena didesnių patikros naujovių – numatoma galimybė kai kuriuos automobilius tikrinti jungiantis prie jų borto kompiuterių per vadinamąsias OBD (On-board diagnostics) jungtis.
„Tai ypač aktualu tikrinant hibridinius automobilius, kurių vidaus degimo varikliai „pažadinami“ tik naudojant specialius algoritmus, taip pat tikrinant dyzelinių automobilių dūmingumą, kai dėl techninių priežasčių neįmanoma arba nerekomenduojama taikyti įprastinės patikros procedūros, kurios metu variklis turi veikti ribotuvo ribojamais sūkiais.
Galimas tokios situacijos pavyzdys – dokumentais pagrįstas dyzelinio variklio remontas, kurio metu buvo pakeistas alkūninis velenas. Žinoma, tam, kad būtų galima taikyti naująją patikros procedūrą, automobilyje turi būti veiksminga OBD sistema“, – anksčiau komentavo bendrovės „Transporto studijos“ direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius.
Pagrindiniu išmetamųjų dujų patikros būdu automobiliams, atitinkantiems „Euro 5“ arba žemesnes emisijų klases (automobiliai, kurie pradėti eksploatuoti iki 2015 m. rugsėjo mėn.), ir toliau išlieka tiesioginis išmetamųjų dujų matavimas.
Daugiau dėmesio bus skiriama priekabų prikabinimo įtaisams. Kalbant apie šviesas, techninės apžiūros centruose bus tikrinama, ar automobilyje įrengtų priekinių rūko žibintų, kurių spinduliuojama šviesa turi ribinę šviesią ir tamsią zonas skiriančią liniją, šviesos srautas nėra aukščiau negu tame pačiame automobilyje įrengtų artimosios šviesos žibintų skleidžiamas šviesos srautas.
TA patikros trukmė ir kaina įdiegus naujoves neturėtų keistis.
Pripažins užsienio valstybėse atliktą techninę apžiūrą
Dar vienas įsigaliojantis pokytis – nauja į Lietuvą iš Europos ekonominės erdvės (EEE) šalių įvežamų transporto priemonių registravimo bei techninės apžiūros (TA) tvarka. Esminė permaina – Lietuvoje bus pripažįstama EEE šalyse atlikta TA, o pakartotinai jos atlikti Lietuvoje nebereikės. Tiesa, žurnalistų kalbinti TA specialistai pastebi, kad šiai permainai mūsų šalis nėra tinkamai pasiruošusi.
Iki šiol nenaujas automobilis Lietuvoje būdavo registruojamas pasirūpinus privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu ir atlikus privalomąją techninę apžiūrą. „Transekstos“ atstovai tikina, kad įsigaliojus Lietuvos transporto saugos administracijos l.e. direktoriaus pareigas einančio Geniaus Lukošiaus įsakymui dėl techninės apžiūros pripažinimo tvarkos, procedūra registruojant supaprastės.
Jei iš kurios nors EEE šalies atgabentas automobilis tebeturi galiojančią techninės apžiūros pažymą, patikrinti tokios transporto priemonės „sveikatos“ kuriame nors Lietuvos techninės apžiūros centre nereikės – „Regitra“ galės tą transporto priemonę įregistruoti.
Daugiau naujienų skaitykite čia.