Festivalis „Optimismo“ Kaune kvies stiprinti urbanistinės praeities ir ateities muzikos ryšį – Kas vyksta Kaune

Festivalis „Optimismo“ Kaune kvies stiprinti urbanistinės praeities ir ateities muzikos ryšį

OPTIMISMO – taip pavadintas 2022 m. birželio 3–5 dienomis Kaune, Karmelitų kvartale, Kaunakiemio g. 5 ir kitose miesto vietose ištiksiantis įvykis. Jį pristato „Kaunas 2022“ programa „Modernizmas ateičiai“, kurios tikslas – aktyvinti  emocinį ryšį su praeitimi ir iki mūsų dienų išlikusiais jos paminklais.

Kaip kalbėti apie pozityvius dalykus, kai aplink pasaulis verčiasi aukštyn kojomis, griūna idealai ir keičiasi prasmės, kai tiesiog nebesusikalbame? XIX a. Bialystoke, tikrame tautų katile, Lenkijoje gimęs litvakas Liudvikas Lazaris Zamenhofas ieškojo labai panašių atsakymų. Jo aplinkoje kone kasdien kildavo konfliktai tarp čia gyvenusių tautinių grupių – berniukas anksti suprato, kas nutinka, kai žmonės tarpusavyje negali sutarti dėl nesisusikalbėjimo, skelbiama „Kaunas 2022“ pranešime žiniasklaidai.

Būtent esperanto kalbos, sukurtos žmogaus, gyvenusio ir Kaune, idėja tapo atspirtimi kuriant naują miesto festivalį OPTIMISMO, kuriame istorinė praeitis ir industrinis paveldas darniai sąveikauja su šiuolaikine, ateitimi alsuojančia eksperimentine ir elektronine muzika. Esperanto ir tarpukariu septyniskart išaugusio Kauno kūrėjų optimizmas, tikėjimas turtingesne, draugiškesne ateitimi. 

Optimizmas kaip varomoji jėga

Spartų Kauno tempą prieš šimtmetį skatino siekis kurti geresnę, gyvybingesnę ir įdomesnę ateitį. Kurti laikantis gaivaus ir funkcionalaus modernistinio požiūrio. Laikai pasikeitė, pasikeitė dabarties ir ateities sampratos, tačiau optimizmas vis dar yra bene vienintelis dalykas, išlaikantis kolektyvinę mūsų sąmonę. Įkvėpus kultūrinio fenomeno, plačiai aprašyto istorikės Marijos Drėmaitės ir kolegų parodoje ir ją lydėjusioje knygoje, ir rengiamas naujasis festivalis. 

OPTIMISMO yra dviejų lietuviškų elektroninės muzikos organizacijų – tarptautinius renginius ir to paties pavadinimo leidybinę kompaniją kuruojančių „Digital Tsunami“ (liet. Skaitmeninis cunamis) ir industriniame Kauno kūne įkvėpimą randančios „Ghia“  bendras kūrinys.

„Rašyti apie muziką taip pat sudėtinga kaip šokti apie architektūrą“ – ši daugeliui kūrėjų priskiriama frazė taip pat atrado vietą mąstant apie OPTIMISMO programą, jos veiksmo vietą ir atlikėjus, į Europos kultūros sostinę atvyksiančius iš daugybės Europos ir pasaulio šalių, taip pat ir Lietuvos. Muzikinė renginio programa sujungs skirtingas patirtis ir kvies dalyvauti, klausytis bei auginti savo supratimą apie garsą, erdvę ir technologines galimybes. 

OPTIMISMO svečiai ir jų urbanistinės istorijos

Festivalio organizatoriai įsitikinę, kad kiekvieną meno kūrinį ir kūrėją lydi kontekstas. Tad OPTIMISMO svečiai pristatomi ne tik sausomis muzikinėmis biografijomis, bet per santykį su gimtais ar prisijaukintais urbanistiniais kontekstais.

Pavyzdžiui, apie kolonijinės architektūros paveldo – ypač senujų kino teatrų – Angoloje svarbą bus įdomu padiskutuoti su į Kauną atvyksiančiu Nazar Jis į gimtąją šalį iš Belgijos grįžo pasibaigus 27 metus trukusiam Angolos pilietiniam karui. Menininko kūrybos pasaulis susitelkia ties kraštutiniu smurtu, neteisybe ir represinės valstybės visagalybe, vilties tyrinėjimu, kai pasididžiavimas ir socialinis atsparumas lieka sudraskyti konflikto.

Kaip po Pirmojo pasaulinio karo modernizmo architektūra tapo optimistiniu gyvenimo ir augimo būdu Kaunui, naujai, bet laikinai atgimstančios Lietuvos sostinei, taip po kelių dešimtmečių, po Antrojo pasaulinio karo, panašus procesas įvyko Filipinuose.

Pokolonijiniu laikotarpiu filipiniečių architektai ne tik perėmė grynus moderniosios architektūros paviršius ir tikslias formas, bet ir į struktūrinius sprendimus įpynė nacionalinių elementų. Taigi, pasaulyje pripažinta architektūra, kurioje vis dar jaučiama nacionalinė dvasia, iš tiesų yra bendras Filipinų ir Lietuvos bruožas.

Įdomu tai, kad Corin, filipinietė-australė elektroninės muzikos prodiuserė, kompozitorė ir atlikėja, dirbanti performanso meno, garso dizaino, teatro ir klubinių erdvių srityse, susidomėjo kultūriniais ryšiais su Filipinais, savo motinos gimtine ir su ja susijusiu kraštovaizdžiu. „Aš girdžiu kaip tai daro įtaką mano kūrybai. Per ateinančius metus tikiuosi sukurti visą albumą, kuriame bus nagrinėjamas šis ryšys“, – sakė Corin neseniai duotame interviu portalui „15questions“. 

Dar vienas OPTIMISMO programos svečias Šanchajuje gyvenantis Osheyack yra neatsiejamas miesto elektroninės muzikos scenos, besiburiančios aplink klubą „All“, narys. Šis įsikūręs netoli Changle Lu – istorinio kelio, kuris 1849-1943 m. buvo Prancūzijos nuosavybėje koncesijos sutartimi.

Praėjusio amžiaus trečiajame dešimtmetyje ši teritorija buvo laikoma svarbiausiu Šanchajaus gyvenamuoju rajonu. Tarp naujų gyvenamųjų pastatų kilo ir šikumenai, vietinis fenomenas – vakarietiškos ir tradicinės Žemutinės Jangdzės architektūros elementų bei kultūrinės, socialinės elgsenos mišinys.

Pusiau lenkas, pusiau malietis, paryžietis, kartais mėgstantis vengriškas dainas – šie ir kiti elementai sudaro unikalų talentą, kuris save vadina Bambounou. Be viso to, jis ką tik paskelbė apie naują albumą, kuris bus jo kūno vaškinės žvakės skulptūra. „La Sagrada“, kaip sako menininkas, įkvėptas nebaigtos statyti Barselonos Šv. Šeimynos bažnyčios Ispanijoje grožio.

Tarp kitų jau patvirtintų OPTIMISMO metu pasirodysiančių atlikėjų – Krikor (Prancūzija), Nick Klein (JAV/Nyderlandai), Black Zone Myth Chant (Prancūzija), Animistic Beliefs (Nyderlandai), Pandora’s Jukebox (JK) ir kiti. Programa bus pildoma, taip pat rengiamas dar vienos festivalio lokacijos planas. 

Rekomenduojami video
TOP NAUJIENOS
SUSIJUSIOS NAUJIENOS
Naujausios žinios
EISMAS
112
LAISVALAIKIS
KULTŪRA
VERSLAS
MOKSLAS IR IT
SPORTAS
POLITIKA