Grožio sektorius – viena stipriausiai pastarųjų metų iššūkių paveiktų sričių, nedrąsiai besivaduojanti iš karantino sukeltų finansinių bei emocinių sunkumų. Nežinia ir nestabilumas, lydėję šalies grožio meistrus nuo praėjusių metų pavasario, atskleidė pagrindines problemas, vyravusias šiame sektoriuje, ir privertė susimąstyti – į Lietuvos grožio pasaulį beldžiasi pokyčiai?
Nuotolinėje konferencijoje „Verslo formulė grožio meistrams“ vykusio GALA vakaro metu su skirtingų sričių grožio meistrėmis iš visos Lietuvos diskutavęs stilistas ir grožio salono „Kukla Beauty Box“ vadovas Kęstas Rimdžius pabrėžė – praėjusieji metai atskleidė grožio bendruomenės susiskaldymą ir nepajėgumą veikti.
„Per šiuos metus išryškėjo problemos, kurios, deja, mūsų sektorių lydi jau ilgus metus. Svarbiausia iš jų – mes nesikeičiame, o patekę į krizines situacijas neturime galimybės veikti ir ginti savo interesus. Šiuo pandeminiu laikotarpiu galėjome matyti tik pavienius kareivius, bandančius apginti mūsų teisę dirbti, tačiau bendruomenės vienybės – nebuvo.
Pandemija nesibaigė. Šiuo metu mes gyvename su 40 proc. apyvartos kritimu, ir taip yra ne todėl, kad mums trūksta klientų, o todėl, kad negalime dirbti normaliomis sąlygomis. Klausimas – kas padengs šį skirtumą? Tad iš šios pandeminės situacijos turime pasiimti gerąsias pamokas, užmotyvuoti vieni kitus ir kartu inicijuoti visam sektoriui reikalingus pokyčius“, – teigė K. Rimdžius.
Stilisto teigimu, pandemijos kontekste išryškėjo ir tebevyraujantys klaidingi stereotipai, grožio pasaulį apipynę dar prieš keletą dešimtmečių. K. Rimdžiaus teigimu, jiems įveikti taip pat reikalinga vieninga ir atsinaujinti pasiruošusi grožio meistrų bendruomenė.
„Visuomenėje galima dažnai girdėti, kad neva, mūsų sektoriaus atstovai slepia mokesčius, jų nemoka, o paskui – prašo pagalbos. Iš tiesų tai dar viena priežasčių, kodėl mums reikia geriau save pozicionuoti ir parodyti visuomenei, jog laikai pasikeitė – grožio verslai yra skaidrūs. Švarus verslas mūsų sektoriuje yra labai gajus ir kasdien jis dar labiau švarėja, nes visi procesai tampa automatizuoti, persikelia į virtualią erdvę. Tiek vizitų užsakymas, tiek produktų įsigijimas elektroninėse salonų ar meistrų parduotuvėse, tiek atsiskaitymas banko kortelėmis salonų viduje“, – apie rinkos transformaciją kalbėjo stilistas.
Kokybiškai teikti paslaugą – nebepakanka
Pokyčių svarbą konferencijos „Verslo formulė grožio meistrams“ metu akcentavo ir jos organizatorė, grožio verslo edukatorė, vizažistė-kosmetologė, mokymų akademijos „Beauty guru“ įkūrėja Vilija Šeputienė. Meistrės teigimu, požiūrio transformacija būtina ne tik grožio salonų ar viso sektoriaus bendruomenėje, bet ir individualių meistrų lygmenyje.
Pastarieji iššūkių kupini metai, V. Šeputienės teigimu, parodė, jog vien gerų profesinių įgūdžių grožio meistrui – nepakanka. Ekonominio nestabilumo bei kintančių darbo sąlygų kontekste sėkmingai veikti gali tik tie grožio meistrai, kurie savo veiklą grindžia verslo principais – taiko buhalterijos ir finansų pagrindus, investuoja į reklamą bei komunikaciją, rūpinasi papildomais pardavimų kanalais, yra susipažinę su laiko planavimo bei kainodaros formavimo pradmenimis.
„Nors ir nenoriu per daug akcentuoti konkurencijos, tačiau svarbu įvertinti, kad kai srityje yra labai daug pasiūlos, nestabilaus ekonominio periodo metu išlieka tik tie, kurie save pozicionuoja teisingai. Tie, kurie laukia, kol sunkmetis praeis, gali būti, jog lengvesnių laikų ir nesulauks.
Galiu pasidžiaugti, kad verslumo poreikis grožio srityje sparčiai auga. Šiandien jau didelė dalis grožio meistrų supranta, jog neužtenka vien kokybiškai suteikti paslaugą. Reikia domėtis, plačiau žiūrėti į savo vykdomą veiklą, o šie metai buvo kaip niekada naudingi, įvertinant savo stiprybes ir silpnybes“, – teigia grožio verslo edukatorė.
Kitas ryškus pokytis, anot V. Šeputienės, pasikeitęs grožio meistrų požiūris į mokymus ir juose pateikiamą turinį.
„Mokymosi siekis grožio srityje visada buvo, tačiau dabar keičiasi požiūris į mokymų temas. Profesinis tobulėjimas ima persipinti su verslumo žinių tobulinimu. Jei anksčiau meistras tobulindavo tik savo paslaugai svarbius profesinius įgūdžius, šiandien kyla poreikis išmokti save teisingai pateikti šioje itin konkurencingoje rinkoje“, – sako V. Šeputienė.
Kalbėdama apie sritis, kurios šiandieniniame grožio pasaulyje meistrėms yra reikalingiausios, V. Šeputienė išskyrė savęs pozicionavimo, komunikacijos, finansų valdymo ir laiko planavimo, rebooking‘o, duomenų apsaugos, bendravimo ir savęs pateikimo viešojoje erdvėje, klientų aptarnavimo temas. Tiesa, tobulėti norinčioms meistrėms, V. Šeputienės teigimu, ne mažiau svarbu mokėti tinkamai susiformuoti veiklos tikslus bei kryptingai jų siekti, turėti sveiką požiūrį į konkurenciją ir mokėti valdyti jos sukeliamas neigiamas emocijas.
Naujos tobulėjimo galimybės
„Kylant poreikiui, grožio pasaulyje atsiranda ir vis naujų, efektyvių tobulėjimo metodų. Pastebiu, jog gavusios žinių ir įkvėpimo „Verslumo formulė grožio meistrams“ konferencijos metu, dalis meistrių iš karto eina veikti – pritaikyti jas savo veikloje. Visgi gana didelė dalis dalyvių pristinga vidinės motyvacijos ir jaučia papildomą palaikymo, mentorystės poreikį. Pastarosioms meistrėms puikus verslumo mokymų tęstinumas šiandien yra „Mastermind“ kelionės“, – tobulėjimo galimybes grožio meistrams pristato V. Šeputienė.
Grožio verslo edukatorės pristatomų „Mastermind“ kelionių metu darbas vyksta grupėse, kuriose dalyvauja arba grožio meistrai, arba grožio salonų vadovai. Susirinkę į uždaras, tą pačią veiklos sritį atstovaujančias grupeles, dalyviai dalinasi savo tikslais, siekiais, problemomis ir sėkmės istorijomis. Pristatydamas veikloje kylančius iššūkius grupėje, turinčioje panašias patirtis, dalyvis gauna taiklų ir teisingą atgalinį ryšį.
„Grupinės mentorystės turtas yra tai, jog užsiėmimai tau suteikia ne tik naujos motyvacijos bei žinių, bet ir supratimą, kad su panašiais iššūkiais susiduri ne tu vienas. Mentorystė augina ir per du mėnesius įprastai įvyksta be galo didelis proveržis. Labai dažnai, net kelionės viduryje, dalyviai jau būna įgyvendinę 80 proc. savo norimo pasiekti tikslo, kuris iki tol atrodė beveik nepasiekiamas“, – sako edukatorė.
Pokyčiai turi vykti kryptingai
Įžvalgas apie požiūrio transformacijos bei verslumo temų svarbą grožio srityje pagrindė ir kiti nuotolinėje konferencijoje „Verslo formulė grožio meistrams“ dalyvavę lektoriai. Komunikacijos specialistė ir verslininkė Liucina Rimgailė teigė, jog gana ryški grožio sektoriaus problema – paslaugų kokybės neatliepianti meistrų bei salonų vadovų komunikacija.
„Galime pasidžiaugti, jog labai didelė dalis smulkiųjų verslų ar meistrų stengiasi užtikrinti maksimalią savo teikiamų paslaugų kokybę. Jie suburia didelį žinių bagažą turinčią stiprią komandą, nuolat kelia savo kvalifikaciją, seka rinkos naujienas bei tendencijas ir kitais būdais stengiasi užtikrinti geriausias klientų patirtis.
Visgi, rūpindamiesi savo vidumi – paslaugų kokybe, meistrai ir salonų vadovai labai dažnai pamiršta išorę – tai, kaip jie atrodo iš šalies. Tad ką daryti, jei esate labai stiprūs savo paslaugų kokybe, tačiau iš šalies žmonėms nesukuriate tokio įspūdžio? Pagrindinė jūsų misija – tobulinti vidinę ir išorinę komunikaciją“, – teigė L. Rimgailė.
Mentorė ir lektorė Dovilė Urbanaitė renginio dalyviams pabrėžė aiškaus tikslo susiformavimo svarbą bei kryptingą jo siekimą.
„Ne kartą yra nutikusi situacija, kuomet į mane kreipiasi klientė, turinti didelių tikslų, kuriuos išsikėlė dar prieš keletą metų, tačiau iki šiol jų įgyvendinti nepavyko. Kodėl taip nutinka? Visų pirma, pagrindinė problema yra konkretaus tikslo neturėjimas. Pastebiu, jog dažnai klientai turi tik norą ar idėją, bet ne konkrečiai išgrynintą mintį. Antra klaida – nežinojimas, kodėl mes norime pasiekti vieną ar kitą tikslą.
Trečioji, ir turbūt dažniausia problema, yra bandymas vienu metu siekti daug skirtingų tikslų. Tai į mūsų veiklą įneša daug chaoso, kuris, nepaisant įdėto darbo, neatneša norimo rezultato. Ketvirta klaida – tai savo tikslo finansinės dalies neįvertinimas. Išsikeliame tikslą, tačiau neįsivertiname, kiek jis kainuos arba, ar jis atneš finansinę naudą. Galiausiai, penkta klaida – neprotingi tikslai. Tai yra nekonkretūs, nepamatuojami, neįgyvendinami tikslai“, – konferencijoje kalbėjo D. Urbanaitė.
Startavusi praėjusių metų pavasarį, nuotolinė konferencija „Verslo formulė grožio meistrams“ tobulėti verslumo temomis grožio specialistus kvietė jau ketvirtąjį kartą. Gegužės 9-11 dienomis vykusio renginio metu pristatyta dešimt skirtingų, savo srities profesionalų skaitomų pranešimų.
Šio renginio naujiena – ypatingo dalyvių susidomėjimo sulaukęs GALA vakaras, kurio metu vyko ne tik diskusija su kviestiniu svečiu K. Rimdžiumi, bet ir pagrindinio renginio partnerio „Femina Bona“ puoselėjamo šilko batikos meninio projekto „Amres Art“ pristatymas bei fenotipologo Giedriaus Švetkausko pranešimas. Vakaro vinimi tapo dešimčiai norą išreiškusių vakaro dalyvių G. Švetkausko vien iš veido bruožų atlikta charakterio analizė.
Per tris konferencijos dienas pranešimus skaitė tokie savo srityse garsūs lektoriai, kaip Renata Navickė, Greta Obadauskaitė, Dovilė Urbanaitė, Raimonda Ūsienė, Donaldas Duškinas, Jolanta Masiulienė, Skaistė Čiurlytė, Džiuginta Gruodienė bei Liucina Rimgailė.
Didžiausią įsitraukimą parodę renginio dalyviai buvo apdovanoti renginio partnerių „Femina Bona“, „Gražvalda“ ir „AAA Law“ dovanomis.