Asociacija „Žaliasis Ąžuolynas“ dėl paimamos žemės kreipėsi į Aplinkos ministeriją ir Seimą

Planuojama stovėjimo aikštelė Ąžuolyno parke
R. Tenio nuotr.

Pirmadienį apie dvi dešimtis kauniečių bendruomeninių ir kitų nevyriausybinių organizacijų kreipėsi į Kauno miesto savivaldybę, Lietuvos Respublikos Aplinkos ministeriją ir Lietuvos Respublikos Seimo Aplinkos apsaugos ir Kultūros komitetus dėl Kauno miesto savivaldybės ketinimų Kauno širdyje – Ąžuolyne įrengti automobilių parkavimo aikštelę.

Daugelis kauniečių sunerimo sužinoję, kad 2021 metų vasario 2 dieną Kauno miesto savivaldybės taryba savo sprendimu pritarė poreikiui automobiliams statyti 3,35 ha dydžio žemės sklype Vydūno al. 4, t.y. teritorijoje, kuri šiuo metu yra dirbtinai atskirta nuo Kauno Ąžuolyno ir yra į jį įsiterpusi. Vos per kelias dienas arti 10 000 žmonių pasirašė peticiją „Apsaugokime Kauno Ąžuolyno parko vientisumą“ prieštaraudami tokiems ketinimams.

Šiuo sprendimu Kauno miesto savivaldybės taryba taip pat pritarė žemės sklypo Vydūno al. 4, Kaune paėmimui visuomenės poreikiui, ir toks sprendimas grindžiamas viešuoju interesu. Siekdama išsklaidyti visuomenės nuogąstavimus Kauno miesto savivaldybė pabandė nuraminti visuomenę.

Aiškindami, kad ši buvusi Ąžuolyno dalis beveik prieš 30 metų buvo perleista į privačias rankas ir šiuo metu yra apleista, kad verslo atstovai turėjo užmačių šią teritoriją užstatyti, tačiau siekdama užbėgti už akių šios vietos urbanizavimui, Kauno miesto taryba pritarė vieninteliam sprendimui – inicijuoti teritorijos paėmimą visuomenės reikmėms, siekdama šį žemės sklypą sugrąžinti miesto žinion ir ją atgaivinti taikant aukščiausius standartus, kad ši teritorija pasitarnautų visiems kauniečiams bei miesto svečiams.

Savivaldybė taip pat teigė, kad automobilių stovėjimo aikštelė tėra viena iš galimų šio sklypo panaudojimo alternatyvų, tačiau šiai dienai jokių sprendimų dėl to nėra, o tolesnis projektavimas vyks tik atsižvelgus į vietos bendruomenių ir kauniečių pastabas bei pasiūlymus rengiant detalųjį planą.

Teigė, kad ir asfalto čia nebus, nes bus siekiama išsaugoti visus čia esančius vertingus želdinius.

Savivaldybė atkreipė dėmesį, kad žiniasklaidos įvardintas beveik 2 tūkst. automobilių stovėjimo vietų parkingas yra tik teorinis, tačiau realus automobilių kiekis būtų bent kelis kartus mažesnis, paliekant erdvės čia augantiems želdiniams, vandens telkiniui, rekreacinės paskirties bei kitai infrastruktūrai.

Tokie viešai deklaruojami tikslai leistų tik pritarti kilniam sumanymui, jeigu savivaldybės įsipareigojimai būtų paremti teisinėmis garantijomis, o išdėstyti faktai būtų teisingi. Vis tik viešai deklaruojama pozicija neatitinka realios teisinės situacijos.

Ši teritorija niekada nebuvo privati, todėl jos paėmimas visuomenės reikmėms tėra teisinė fikcija. Pagal viešus registro duomenis šios teritorijos savininkas visada buvo ir tebėra Lietuvos Respublika. Su verslininkais sudaryta žemės nuomos sutartis seniai yra nutraukta.

Todėl bauginimas, kad „verslininkai” gali ją užstatyti ar urbanizuoti – tėra propagandinis būdas pagrįsti dabartinį sprendimą. Šio sprendimo esmė yra ne žemės paėmimas visuomenės poreikiams, o pritarimas šiame žemės sklype įrengti parkavimą automobiliams.

Taip pat, tarybos sprendimu yra pritarta šio žemės sklypo poreikiui automobiliams statyti, o sprendimo aiškinamasis raštas bei prie jo pridėta „automobilių vietų pasiūlymų schema” vienareikšmiai nurodo, kad „pagal pridedamą schemą numatoma papildomai iki 1950 automobilių stovėjimo vietų”.

Todėl savivaldybės pranešimas visuomenei, kad tai yra tik „žiniasklaidos publikacijose įvardintas skaičius”, arba kad „automobilių stovėjimo aikštelė tėra viena iš galimų šio sklypo panaudojimo alternatyvų” ir pan. – yra visuomenę klaidinanti informacija, kurios turinys trukdo pasitikėti skelbiamų ketinimų sąžiningumu.

Sprendimo aiškinamajame rašte nurodyta, kad visuomenės poreikiams taip pat bus paimami pastatai: šiltnamis-paviljonas (užstatytas plotas 1313,00 kv. m.), šiltnamis-paviljonas (užstatytas plotas 438,00 kv. m.), kiemo statiniai (tvora, kiemo aikštelė, lauko tualetai – 2 vnt., prausykla, pavėsinė), nors sprendime apie tai neužsimenama.

Privačiam UAB priklausančių pastatų paėmimas visuomenės reikmėms galėtų būti pagrįstas, jeigu ne aplinkybė, kad kai kurių įvardintų pastatų tiesiog nėra, o jų rinkos vertė viešame registre įregistruota apie 450 000 eurų, taip pat, kad dabartinis pastatų savininkas turtą perėmė tik 2019 metais neaiškiomis aplinkybėmis iš bankrutavusio savininko, o prieš pat šio turto perdavimą savivaldybė, kaip užsakovas, įvykdė detaliojo plano pakeitimus.

Todėl nevalingai peršasi mintis, kad šiuo sprendimu prisidengiant fiktyviu žemės paėmimu visuomenės poreikiams, galimai siekiama paimti visuomenės poreikiams šioje teritorijoje esančius statinių likučius juos iš savininkų išperkant už viešame registre įregistruotą „rinkos kainą”.

Pagrįstą abejonę šio administracinio proceso skaidrumu kelia ir naujųjų pastatų savininkų nevienareikšmiai komerciniai ryšiai su Kauno miesto tarybos politikais, atsakingas pareigas Savivaldybei pavaldžiose įstaigose turinčiais asmenimis bei „Vieningu Kaunu”.

Visuomenę sujaudinęs sprendimas prieš jį priimant nebuvo vertintas antikorupciniu požiūriu, o savivaldybės viešai paskelbtoje informacijoje faktai yra iškraipyti arba nutylėti. Todėl toks Kauno miesto tarybos sprendimas ir vieši paaiškinimai visuomenės neįtikina ir pagrįstai tebejaudina Suinteresuotą visuomenę.

Atsižvelgiant į gyventojų susirūpinimą kviečiame Kauno miesto savivaldybę viešai išsklaidyti išsakytas abejones, taip pat pakeisti priimtą sprendimą taip, kad jo turinys atitiktų viešai išsakytą savivaldybės administracijos poziciją. Taip pat kviečiame atkurti dialogą su Kauno miesto gyventojais dėl sklypo Vydūno al. 4 tolesnio plėtojimo vizijos jau pirminėje sprendimų priėmimo stadijoje.

Šiam kreipimuisi pritarė Kauno bendruomenių centrų asociacijos taryba, Lampėdžių bendruomenės centras, Panemunės benduomenės taryba, Kauno Vilijampolės bendruomenės centras „Veršva”, Aleksoto bendruomenės centras, Eigulių-Žaliakalnio bendruomenės centras, Kalniečių bendruomenės centras, Romainių bendruomenės centro taryba, Sargėnų ir Vytėnų bendruomenės centras.

Taip pat Asociacija Kauno Šilainių bendruomenės centras, VšĮ Šilainių bendruomenės centras, Labdaros-paramos fondas „Petrašiūnų bendruomenės centras”, Asociacija „Žaliasis Ąžuolynas“, Asociacija Kauno centro bendruomenė, Aukštųjų Šančių bendruomenės centras, Žemųjų Šančių bendruomenė, Visuomeninė organizacija „Lietuvos žaliųjų judėjimas”, VšĮ „MEDA PROJECT”, Viešojo intereso gynimo fondas.

Gyventojai ir toliau pasirašo peticiją „Apsaugokime Kauno Ąžuolyno parko vientisumą“, kurioje išreiškiamas prieštaravimas tokiems Kauno miesto savivaldybės ketinimams.

Rekomenduojami video
TOP NAUJIENOS
SUSIJUSIOS NAUJIENOS
Naujausios žinios
EISMAS
112
LAISVALAIKIS
KULTŪRA
VERSLAS
MOKSLAS IR IT
SPORTAS
POLITIKA