Kaune šiemet pastebimas padidėjęs oro užterštumas kietosiomis dalelėmis. Manoma, kad tai gali būti susiję su geležinkelio vėžės „Rail Baltica“ statyba. Šie darbai taip pat vykdomi netoliese oro matavimo stotelės.
Tuo metu Kauno savivaldybė teigia, kad oro kokybė mieste yra gera, tačiau duomenis iškreipia tai, jog oro kokybės matavimo stotelė Petrašiūnų mikrorajone yra įrengta šalia bendrovės, vykdančios betono smulkinimo darbus.
„Jeigu pastatai matavimą smėlio karjere, jis visą laiką rodys taršą – ar bus, ar nebus. Tai pažiūrint realiai, galime sakyti, kad pas mus dar labai geras oras, jeigu tik tokie viršijimai yra“, – BNS sakė Kauno savivaldybės Aplinkos apsaugos skyriaus vedėja Radeta Savickienė.
Ji tikina, kad tarša mieste tikrai neviršija normų.
Apie padidėjusį užterštumą mieste Nacionalinis visuomenės sveikatos centras įspėjo ir penktadienį, tačiau oro kokybę miestuose stebinti Aplinkos apsaugos agentūra (AAA) BNS nurodė, jog taršos kietosiomis dalelėmis (KD10) padidėjimas pastebimas visus šiuos metus.
„2019 metais pastebimas oro užterštumo šiuo teršalu padidėjimas Petrašiūnų oro kokybės tikrinimo stotyje. Per pirmąjį pusmetį šioje stotyje jau užfiksuota 30 dienų, kai buvo viršyta paros ribinė vertė“, – teigiama agentūros atsakyme.
Leidžiama kietųjų dalelių paros koncentracija siekia 50 mikrogramų kubiniame metre. Ji negali būti viršijama daugiau kaip 35 dienas per kalendorinius metus.
Pasak AAA, 2015–2018 metais didžiausias per metus užregistruotas viršijimo atvejų skaičius Kaune svyruodavo nuo 16 iki 33 dienų.
Agentūra dėl šios situacijos kreipėsi į Kauno miesto savivaldybę ir teigia, kad ši kaip galimą taršos šaltinį nurodė geležinkelio vėžės „Rail Baltica“ statybas.
„Savivaldybė birželio 25 dieną pateikė informaciją dėl galimo papildomo taršos šaltinio, darančio įtaką oro kokybei Kaune – netoliese nuo Petrašiūnų oro kokybės tikrinimo stoties vykdomi „Rail Baltica“ statybų darbai“, – nurodo agentūra.
Ji iš savivaldybės taip pat sulaukė informacijos, jog ši kreipėsi į darbus vykdančius „Lietuvos geležinkelius“ bei Susisiekimo ministeriją, informuodama apie būtinybę mažinti oro taršą.
AAA savo ruožtu teigia ėmusis veiksmų išsiaiškinti, ar tarša negalėjo padidėti dėl aplinkiniuose mikrorajonuose veikiančių įmonių ir kreipusis į Aplinkos apsaugos departamentą dėl neplaninio kai kurių Petrašiūnų ir Dainavos rajonuose ūkinę veiklą vykdančių įmonių patikrinimo.
Jei paaiškėtų pažeidimai, atsakingiems asmenims grėstų administracinė bauda.
Tuo metu Kauno savivaldybės Aplinkos apsaugos skyriaus vedėja sako, jog savivaldybė jau ne pirmus metus derasi, kad arba būtų iškelta oro kokybės matavimo stotelė, arba netoliese esanti įmonė. Bendrovės veikla, jos žiniomis, buvo stabdoma, tačiau dulkančios medžiagos – liko.
„Supilti žvyro kalnai, jie tinkamai nelaisto, ir kai sausas oras, vėjas tas dulkes neša tiesiai į matavimo aparatą“, – sakė ji.
Antras taršus šaltinis – čia pat vykstančios „Rail Baltica“ statybos, todėl, pasak R. Savickienės, bet kokios priemonės, kokių imtųsi miestas, jos nebūtų veiksmingos ir rodmenys greičiausiai vis viena būtų prasti.
„Ko tik nedarome – ir žvyruotas gatves laistome druskingu vandeniu, tikrai labai daug priemonių diegiame“, – kalbėjo ji.
Penktadienį KD10 koncentracija Petrašiūnų oro kokybės matavimo stotelėje siekia 53,5 mikrogramo kubiniame metre, todėl Nacionalinis visuomenės sveikatos centras įspėja vaikams nerengti užsiėmimų lauke.