Šiandien ryškėja poreikis dirbti nutolus nuo pagrindinio biuro. Kuo daugiau komandose tokių atstovų, tuo labiau naudojamasi virtualiomis bendradarbiavimo platformomis. Prognozuojama, jog bendradarbiavimo platformų rinka per trejetą metų šoktels 36 proc., spėja kauniečiai IT specialistai.
Pasak jų, atsitiks taip, kaip nutiko, kad el. paštu keliaujantys laiškai ir asmeninis bendravimas evoliucionavo į bendradarbiavimo platformas, tokias kaip „Asana“ ar „Slack“, pasakoja IT sprendimų organizacijos valdymui kūrėjai ir pataria į ką turėtų atkreipti dėmesį komandas buriantys verslininkai. Tokią bendradarbiavimo platformą ėmėsi vystyti ir lietuviai – Kauno MTP įsikūrę startuolis „Icy365“.
Poreikius diktuoja X ir Y kartos
Technologinių sprendimų įmonių veiklos efektyvumui kūrėjai sako, kad su 20 a. amžiaus pradžia į biurus atkeliavęs el. paštas ir skaitmeniniai kalendoriai iš pradžių buvo skirti tarpusavio, bet ne visos komandos bendravimui. Informacija nuguldavo į el. pašto dėžutes, skirtas konkretiems asmenims, tačiau dalintis visų darbuotojų ar skyrių susirinkimų metu priimtais nutarimais tebuvo galima diktofonu įrašant pokalbius, taip pat rengiant protokolus. Augant technologinėms galimybėms ir pačioms įmonėms keičiant požiūrį į valdymą, nuo kontrolės judama link bendradarbiavimo, ir tai keičia žaidimo taisykles.
„Šiandien ypač ryškėja X ir Y kartų poreikiai ir jų teikiamas prioritetas bendradarbiavimui. Kuo daugiau komandose šių kartų atstovų, tuo labiau norima laisvės, kurti vedant polėkiui ir atsisakyti griežtos tiesioginės kontrolės. Darbas vyksta vadinamų iteracijų būdu, o kontrolė neįkvepia kūrybiškumui. Tai kelia iššūkių – kontroliavimo nebuvimas gali sąlygoti atsakomybės jausmo slopimą, todėl turėtų išlikti pasyvioji kontrolė. Vadinasi, komandoms reikalingas įrankis, kuris leistų dirbti laisvai, kūrybiškai, bet paliktų pėdsakus stebėjimui, kurį vykdytų pati sistema“, – sako interaktyvius vadybos sprendimus kuriančios kauniečių įmonės UAB „Sekasoft“ vadovas Vytautas Vaškevičius.
Įdarbina dirbtinį intelektą
Naudodamiesi bendradarbiavimo aplikacijomis darbuotojai susirašinėja patogiau ir greičiau nei el. laiškais, sprendžia darbo iššūkius, analizuoja automatiniu būdų generuojamus duomenis apie projekto įgyvendinimą ir mato, koks kiekvieno indėlis vykdant darbus. Augant nuotolinių komandų skaičiui ir apskritai atrandant bendradarbiavimo platformų naudą, prognozuojama, kad tokių įrankių, padedančių komandos susikalbėti, rinka per trejetą metų turėtų šoktelėti daugiau nei 36 proc.
Vienas iš scenarijų, kur link juda IT sprendimai komandų komunikacijai ir bendradarbiavimui yra dirbtinio intelekto integravimas. Daugiau nei 20 metų rinkoje veikiantys ir tendencijas sekantys specialistai apmoko algoritmus, skaitančius darbuotojų besidalinamos informacijos srautus ir automatiškai gebančius pasiūlyti, kuriems komandos nariams ši informacija galėtų praversti. „Pavyzdžiui, tuo pačiu Excel dokumentu automatiškai būtų pasiūloma susipažinti visoms suinteresuotoms šalims. Tačiau vienas iš sunkumų vystant tokias funkcijas – dirbtinio intelekto apmokymo procesas. Tikslių algoritmų sukūrimui reikalingi labai dideli duomenų kiekiai“, – pastebi V. Vaškevičius.
Iššūkis – įveikti fragmentiškumą
Šiandien ne dideli valgo mažus, bet greiti valgo lėtus. Šis posakis labai tiksliai apibūdina šiuolaikines verslo sąlygas, todėl ir bendradarbiavimui skirtos aplikacijos įgauna vis didesnę reikšmę – tuo įsitikinusi jauna Kauno mokslo ir technologijų parke veikianti komanda „Icy365“, kurianti aplikaciją, integruojančią „Microsoft“ programas.
„Programėlės, veikiančios tiek darbo kompiuteryje, tiek išmaniuosiuose įrenginiuose ir sekančios vykdomo projekto progresą jau tapo būtinybe ne tik IT sektoriui, bet ir tiems, kurie generuoja daug turinio. Jos padeda suvaldyti darbą, kai keičiasi darbuotojai ir projektai perduodami naujiems nariams. Kartu su darbuotojo įranga nedingsta duomenys“, – sako Vaidas Dragašius, UAB „Icy365“ kūrėjas.
Rinkos poreikius analizuojantys specialistai atkreipia dėmesį, kad šiuo metu populiariausios aplikacijos komandų bendradarbiavimui turi vieną esminį trūkumą – fragmentaciją. Vienos platformos labai geros pokalbiams, kitos – duomenų siuntimui, trečios lenkia konkurentus duomenų apsikeitimo prasme.
„Priimame X ir Y kartų iššūkį ir šiandien turime žiūrėti į žmonių patirtis, integruotis į jų natūralų bendradarbiavimą, kuris padėtų greičiau rasti informaciją. Vartotojams reikia vieno įrankio įvairialypiam bendradarbiavimui, kurio esminė stiprybė – paprastumas, derantis su aiškia, efektyvia ir malonia komunikacija“, – pastebi V. Dragašius.
Specialistai sako, kad lietuviai imlūs naujovėmis ir vertina bendravimo darbinėje aplinkoje lengvumą, paprastumą ir greitį. Naujos ir veržlios kompanijos jau nebemano, kad jų poreikiai yra unikalūs ir jiems būtinai reikia sudėtingų personalizuotų sprendimų efektyvios komunikacijos užtikrinimui. „Kur kas paprasčiau pasinaudoti specialistų sukaupta ir didžiulės rinkos padiktuota patirtimi paremtais sprendimais“, – sako „Icy365“ plėtotojai.