Kad taip įvyktų, pirmiausia savivaldybė turėtų įsigyti ne jai vienai nuosavybės teise priklausančio ūkinio pastato Laisvės al. 90 dalį, 318/1000, kol kas priklausančią 4 -iems bendraturčiams. Sprendimą dėl tokio pirkimo turi patvirtinti Kauno miesto savivaldybės taryba.
Pagal šiuo metu galiojančius teisės aktus, perkančioji organizacija gali pirkti tik tuos nekilnojamuosius daiktus, kurie būtini jos steigimo dokumentuose nustatytai veiklai vykdyti. O savivaldybei nuosavybės teise priklausančios žemės ir kito turto valdymas, naudojimas ir disponavimas juo yra savarankiškosios (Konstitucijos ir įstatymų nustatytos (priskirtos)) savivaldybių funkcijos.
Portalas „Kas vyksta Kaune“ primena, jog savivaldybės veikla koncentruota pastate Laisvės al. 96. Patvirtinimo, ką veiks su įsigytu visu ūkiniu pastatu miesto valdžia dar neskelbia, tik deklaruoja, jog šio NT reikia „dėl efektyvesnės veiklos“.
Šiuo metu anot savivaldybės administracijos Nekilnojamojo turto skyriaus vedėjo Donato Valiuko, savivaldybė nuosavybės teise valdo 682/1000 (121 kv. m) užstatyto ploto ūkinio pastato Laisvės al. 90, Kaune. Susitarimų dėl naudojimosi bendros dalinės nuosavybės turtu tvarkos bendraturčiai nėra sudarę. Pagalbinio ūkio paskirties pastatas yra mūrinis, 1960 m. statybos. Jo būklė bloga, matomi mūrinių sienų įtrūkimai. Ūkiniu pastatu faktiškai nesinaudojama, jis praradęs savo funkcinę paskirtį. Šio pastato dalys kaip priklausiniai buvo priskirtos prie patalpų, šildomų krosnimis.
Pažymėtina, jog ūkinis pastatas Laisvės al. 90 yra žemės sklype L. Sapiegos g. 8A, Kaune. Žemės sklypo pagrindinė naudojimo paskirtis – kita, naudojimo būdas – visuomeninės paskirties teritorijos, daugiabučių gyvenamųjų pastatų ir bendrabučių teritorijos. Sklypo plotas – 0,2608 ha. Žemės sklypas yra nekilnojamųjų kultūros vertybių teritorijoje (jų apsaugos zonoje) – Kauno miesto istorinės dalies, vadinamos Naujamesčiu. Ūkiniam pastatui žemės sklypo dalis nėra priskirta.
Nuosavybės teise žemės sklypas priklauso Lietuvos Respublikai. Dėl dalies sklypo – 0,18 ha su savivaldybe sudaryta panaudos sutartis. Žemės sklype L. Sapiegos g. 8A, Kaune, stovi Kauno miesto savivaldybei nuosavybės teise priklausantys pastatai: garažas bei buitinių patalpų pastatas, taip pat transformatorinė (L. Sapiegos g. 8P, Kaune). Sklype esantis ūkinis pastatas Laisvės al. 90, Kaune, ir gyvenamasis namas Laisvės al. 92A, Kaune, nuosavybės teise valdomi kartu su kitais patalpų savininkais ir bendraturčiais.
Daugiau šia tema
„Savivaldybės administracija, siekdama valdyti savo nekilnojamąjį turtą kompleksiškai ir efektyviai jį pritaikyti naudojimui, inicijavo procedūras dėl žemės sklypo L. Sapiegos g. 8A, Kaune, teritorijos sutvarkymo ir sklype esančių pastatų pritaikymo savivaldybės veiklai galimybių. Savivaldybės administracijos užsakymu atliktos galimybių studijos ir parengti projektiniai pasiūlymai dėl administracinės paskirties pastato L. Sapiegos g. 8A, Kaune, statybos. Įgyvendinant projektą, visi pastatai, esantys žemės sklype L. Sapiegos g. 8A, išskyrus transformatorinę ir gyvenamąjį namą, būtų griaunami.
Savivaldybė kaip ūkinio pastato Laisvės al. 90, Kaune, 682/1000 savininkė, įgyvendindama savo nuosavybės teisę į valdomą nekilnojamąjį turtą, turi teisę, nepažeidžiant įstatymų ir kitų asmenų teisių ir interesų, šį turtą pertvarkyti, rekonstruoti ar keisti paskirtį. Tačiau šie interesai turi būti derinami su statinio bendraturčių interesais. Tikėtina, kad užtikrinti šių interesų pusiausvyrą būtų sudėtinga“, – pažymima savivaldybės administracijos parengtame Aiškinamajame rašte.
Nupirkdama iš bendraturčių likusią minėto ūkinio pastato dalį, savivaldybė taptų jo viso savininke. Tuomet galės spręsti dėl jo racionalaus panaudojimo ar nugriovimo bei tinkamai vykdyti teritorijos tvarkybos ir priežiūros darbus.
Teisės aktai nurodo, jog vadovaujantis reglamentuojančiais pirkimą dokumentais, „nekilnojamųjų daiktų įsigijimo nuosavybėn kaina negali daugiau kaip 10 procentų viršyti rinkos vertės, nustatytos atlikus individualų turto vertinimą Lietuvos Respublikos turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatymo nustatyta tvarka. Dėl galutinės 318/1000 ūkinio pastato (5I1p) Laisvės al. 90, Kaune, pardavimo kainos su ūkinio pastato savininkais būtų deramasi Žemės, esamų pastatų ar kitų nekilnojamųjų daiktų įsigijimo arba nuomos ar teisių į šiuos daiktus įsigijimo tvarkos apraše nustatyta tvarka. Nekilnojamojo turto įsigijimo kaina nustatoma derybų būdu, atlikus individualų turto vertinimą Lietuvos Respublikos turto ir verslo vertinimo pagrindų įstatymo nustatyta tvarka, siekiant ekonomiškai naudingesnio rezultato“, – pabrėžiama viešai skelbiamuose dokumentuose.
Jei 318/1000 ūkinio pastato Laisvės al. 90 savivaldybė nenupirktų, optimistiniu atveju galėtų būti atlikti pastato remonto ar rekonstrukcijos darbai. Tačiau tikėtina, kad dėl skirtingų bendraturčių interesų, poreikių ir finansinių galimybių, pastato tvarkybos darbai užsitęstų arba nebūtų įgyvendinti. O nenaudojamas, blogos būklės pastatas keltų grėsmę aplinkiniams.
Lėšos tokiam pirkiniui, dera priminti, šių metų savivaldybės biudžete nebuvo numatytos, tačiau metai tuoj baigsis, ir 2024-ųjų pradžioje miesto taryba tvirtins jau naują biudžeto pajamų bei išlaidų planą.
Sprendimo projekto rengėjų teigimu, jis nepatenka į korupcijos pasireiškimo rizikai priklausančių teisės aktų kategoriją, todėl antikorupciniu požiūriu vertintas nebuvo.