Rytų Europos studijų centro (RESC) partneriai Ukrainoje teigia, kad Rusijos aviacija skaudžiai pajuto Vakarų sankcijas – viešoji erdvė mirga pranešimais apie Rusijoje avariniu būdu besileidusius keleivinius lėktuvus. Kiek anksčiau aviacijos ekspertai Rusijos aviacijai prognozavo dvi stadijas – „kanibalizmo“ ir avarijų. RESC partneriai daro išvadą, kad pirmoji stadija jau praėjo.
Kaip teigiama RESC partnerių parengtoje apžvalgoje, dar liepą Tarptautinė civilinės aviacijos organizacija (ICAO) suabejojo lėktuvų skrydžių Rusijoje saugumu. Atsakydama į šias abejones Rusijos Transporto ministerija pareiškė, kad kad jos oro linijų bendrovių skrydžių sauga yra aukšto lygio ir visiškai atitinka tarptautinius standartus.
Vasario 26 dieną Europos Sąjunga uždraudė tiekti atsargines dalis Rusijos aviakompanijų lėktuvams, vykdyti jų techninę priežiūrą ir juos apdrausti. Orlaivių remontui reikalingi ne tik sertifikatai, bet ir atsarginės dalys. Detalės gali būti naudojamos tik ribotą laiką, kuriam praėjus privalo būti pakeistos.
„Kanibalizmas“ prasidėjo vasaros pradžioje
Anot RESC partnerių Ukrainoje, aviacijos ekspertai Rusijos aviacijai prognozavo pradžioje „kanibalizmą“, o paskui – padidintą avaringumą.
Jie teigia, jog „kanibalizmas“ prasidėjo dar vasaros pradžioje. Birželio mėnesį Rusijos aviakompanijos „S7“ atstovas pranešė, kad bendrovė yra pasirengusi ardyti savo lėktuvus dalimis.
Anot atstovo, kompanija buvo priversta imtis tokių priemonių norėdama užtikrinti kelionių saugumą savo orlaiviais. Vėliau Sankt Peterburgo tarptautiniame ekonomikos forume tai pripažino ir Rusijos vicepremjeras Jurijus Borisovas.
„Gali būti, kad nykstant orlaivių parkui, teks išrinkti dalimis, ir tai reikia numatyti. Transporto ministerijos skaičiavimai rodo, kad šį parką galėsime eksploatuoti dar penkerius metus“, – sakė jis.
Mėgėjiški amatininkų eksperimentai
Tačiau, anot RESC partnerių, orlaivio remontas be gamintojų pagalbos yra ne kas kita, kaip mėgėjiški amatininkų eksperimentai, kurie gali turėti įvairių pasekmių. Esą juk niekas negarantuoja, kad bus laikomasi saugos ir techninės priežiūros standartų.
Problemų kyla ne tik dėl detalių ir remonto, bet ir avionikos (skrydžio valdymo sistemų, navigacijos, meteorologinių stebėjimų ir kt.).
Tai patvirtina ir faktas, kad rugpjūčio pabaigoje Rusijos aviacijos institucijos kreipėsi į ICAO prašydamos palengvinti sankcijas tam tikro tipo aviacijos įrangai, motyvuodamos tuo, kad apribojimai neigiamai veikia skrydžių saugumą.
Ir to, anot RESC partnerių Ukrainoje, patvirtinti jau nereikia, nes patvirtinimai plaukia iš žiniasklaidos pranešimų.
Nustojo veikti generatoriai
Pavyzdžiui, per dvi dienas dviejuose Rusijos aviakompanijų lėktuvuose „Boeing“ ir „Airbus“ nustojo veikti generatoriai – vienas virš Kazachstano, kitas Volgograde.
Visai neseniai lėktuvas „Sukhoi Superjet 100“, vykęs iš Stambulo į Jekaterinburgą, skubiai leidosi Sočyje. Įgula paprašė nusileidimo suveikus slėgio sandarumo jutikliui. Vėliau pareigūnai pareiškė, kad incidento priežastimi neva tapo atviros durys.
Lapkričio 4 dieną keleivinio „Boeing 737“, vykusio iš Grozno į Maskvą, įgula pasiuntė nelaimės signalą. Signalas buvo išsiųstas orlaiviui skrendant virš Kaspijos jūros.
„Flightradar 24“ duomenimis, boingas apsisuko ore ir minimaliame aukštyje nuskrido iki Machačkalos oro uosto. Kas buvo nutikę, neskelbiama, tačiau analitikai pastebi, kad kai incidento priežastimi tampa paukščiai arba blogos oro sąlygos, tai greitai įvardijama.
To paties reiso metu liepos pabaigoje buvo pasiųstas pavojaus signalas. Lėktuvas tuo metu skrido virš Kaspijos jūros, vėliau apsisuko, ėmė skristi atgal. Kas buvo nutikę, ar kas nors nukentėjo, informacijos nėra.
Leidosi avariniu būdu
Analitikai teigia, kad bendrovės „Uralo avialinijos“ lėktuvai avariniu būdu leidosi kiekvieną šios vasaros mėnesį.
Spalio 28-osios naktį Maskvos Šeremetjevo oro uoste avariniu būdu leidosi iš Almatos skridęs lėktuvas. To priežastimi tapo hidraulinio skysčio tekėjimas iš lėktuvo variklio.
Dvi dienas prieš tai Omske avariniu būdu leidosi lėktuvas „UVT Aero“, skridęs iš Čeliabinsko į Irkutską. Sugedo hidraulinė sistema. Kitą dieną Omsko oro uoste vienu metu buvo užlaikyti trys minėtos aviakompanijos reisai, nes nebuvo lėktuvų. Kitu atveju į Orsko oro uostą turėjo grįžti iš jo išskridęs lėktuvas, nes suveikė sparno gedimo jutiklis.
Dar vienas incidentas įvyko rugpjūčio 19 dieną, kai į oro uostą buvo priverstas grįžti aviakompanijos „Rossija“ orlaivis. Tuomet buvo aiškinama, kad lėktuvas grįžo pilotų kabinoje suveikus jutikliui, tačiau kokiam – nepatikslinta.
Rugpjūčio 17 dieną tos pačios aviakompanijos lėktuvas leidosi avariniu būdu. „FlightRadar24“ duomenimis, orlaivis suko ratus virš Ladogos ežero. Vėliau bendrovė teigė, kad netinkamai veikė sparno jutiklis.
Genda įvairių kompanijų lėktuvai
Analitikai surinko ir daugiau duomenų apie įvairius incidentus. Pavyzdžiui, kartą lėktuvas turėjo sugrįžti į oro uostą dėl variklio gedimo, kitą kartą sugedo orlaivio navigacijos sistema, kitame orlaivyje buvo suveikęs daviklis, fiksuojantis problemas su degalais.
Rugpjūčio 3 dieną 11 tūkstančių metrų aukštyje skridusiame lėktuve sugedo navigacijos sistema, kitą dieną įvykusio avarinio nusileidimo priežastimi tapo „techniniai nesklandumai“, rugsėjo 6 dieną lėktuvas avariniu būdu leidosi dėl važiuoklės gedimo.
Įvairios bėdos puola ne tik aviakompanijos „Rossija“ lėktuvus. Liepos mėnesį Sočyje besileidžiant „Nordwind Airlines“ lėktuvui užsidegė važiuoklė. Ugnis greitai buvo užgesinta, 190 keleivių evakuoti. „Nordwind Airlines“ yra rusiška bendrovė, viena rinkos lyderių.
Liepos 26 dieną iš Maskvos skridęs bendrovės „Aeroflot“ lėktuvas leidosi Sachaline, nes suveikė važiuoklės slėgio jutiklis. Juo skrido 399 žmonės, niekas nenukentėjo.
Prognozės pildosi
Tokia pat situacija ir su kitokios rūšies lėktuvais. Tačiau skirtingai nei apie keleivinius, apie šiuos jokia informacija neteikiama.
Kiek anksčiau buvo pranešta, kad prie Maskvos leidosi lėktuvas su 17 parašiutininkų. Agentūros TASS šaltinio teigimu, iškart po to, kai pakilo, nustojo veikti variklis, todėl teko leistis avariniu būdu.
Internete jau seniai platinami dokumentai, kuriuose lėktuvų įgulos raginamos, jei įmanoma, nenaudoti stabdžių, nes tai labai dėvi padangas, kurių nėra kuo pakeisti. Baisiausia, kad tai jau ima pasitvirtinti praktikoje.
„Avarinių situacijų skaičius ėmė augti geometrine progresija. Tad prognozės pildosi. Kol kas tai nesibaigė tragedija – kol kas“, – rašo analitikai.
Daugiau naujienų skaitykite čia.