Į „Kas vyksta Kaune“ redakciją kreipėsi skaitytojas, kuris siekė išsiaiškinti kada galima nutraukti nuotolinės prekybos sutartį.
„Pirkau prekę internetu, tačiau prieš ją įsigydamas nesugebėjau tinkamai įvertinti jos kokybės ir ją gavęs supratau, kad ji neatitinka mano lūkesčių. Ar yra galimybė nutraukti šią elektroninės komercijos sutartį ir susigrąžinti visus pinigus?“, – klausė jis.
Situaciją komentuoja advokatė Raimonda Lazauskienė.
Pastaruoju metu rinkoje yra itin populiarus prekių ir paslaugų įsigijimas ne tik tradicinės komercijos būdu, bet ir naudojant ryšio priemones (pvz., elektroniniu paštu, telefonu, kt.). Elektroninė komercija palyginus su įprastine, pasižymi ne tik tam tikrais privalumais (plati pasiūla, žemesnės prekių ir paslaugų kainos, galimybė įsigyti prekes ir paslaugas neišeinant iš namų), bet ir tam tikra rizika.
Prieš sudarydami sutartį vartotojai iš esmės neturi galimybių pamatyti prekių ar įvertinti teikiamų paslaugų pobūdžio, todėl vartotojų interesus elektroninės komercijos srityje ginantys teisės aktai įtvirtina vieną svarbiausių vartotojų teisių apsaugos ypatumų – teisę atsisakyti ryšio priemonėmis sudarytos pirkimo–pardavimo sutarties.
Pirkėjas turi teisę atsisakyti sutarties, sudarytos naudojant ryšio priemones, pranešdamas apie tai raštu pardavėjui per septynias darbo dienas nuo daikto pristatymo dienos (arba sutarties sudarymo dienos paslaugų teikimo atveju).
Atsisakyti sutarties pirkėjas gali nenurodydamas priežasties, laikydamasis šių sąlygų: 1) pardavėjui apie sutarties atsisakymą turi būti pranešta raštu; 2) pranešimas turi būti pateiktas per įstatymuose nustatytą terminą; 3) daiktų pirkimo–pardavimo atveju pirkėjas gali pasinaudoti teise nutraukti sutartį, jeigu daiktas nebuvo sugadintas ar jo išvaizda iš esmės nepasikeitė.
Atkreiptinas dėmesys į tai, pardavėjas, gavęs pranešimą apie sutarties atsisakymą, privalo per 15 dienų atsiimti daiktą ir grąžinti pirkėjui (vartotojui) už jį sumokėtus pinigus, o paslaugų teikėjas – grąžinti už paslaugą sumokėtus pinigus.
Europos Sąjungos direktyvose yra nustatytas ilgesnis pinigų grąžinimo terminas, be to, įtvirtinta ir pardavėjo teisė reikalauti tiesioginių prekės grąžinimo išlaidų, nustatant, kad jeigu vartotojas pasinaudoja sutarties atsisakymo teise, tiekėjas privalo grąžinti vartotojo įmokėtas sumas be jokio papildomo mokesčio.
Vienintelis galimas vartotojo mokestis (jam atsisakius sutarties) yra tiesioginės prekių grąžinimo išlaidos. Sumos turi būti grąžintos kuo greičiau, bet ne vėliau kaip per 30 dienų.
Net Europos Sąjungos Teisingumo Teismas yra pasisakęs, kad draudžiama nacionalinės teisės aktuose numatyti tiekėjo galimybę reikalauti iš vartotojo kompensacijos už nuotolinės prekybos sutartimi įgyto daikto naudojimą tuo atveju, kai pastarasis laiku pasinaudojo teise atsisakyti sutarties.
Mat jeigu vartotojui būtų nustatyta pareiga mokėti kompensaciją dėl to, kad jis patikrino ir išbandė nuotolinės prekybos sutartimi įgytą prekę, kiltų klausimas dėl teisės atsisakyti sutarties funkcionalumo ir veiksmingumo.
Todėl apibendrinant tai, kas išdėstyta aukščiau ir atsakant į skaitytojo klausimą galima teigti, kad būtent dėl skaitytojo nurodytų priežasčių, kaip nesugebėjimas tinkamai įvertinti prekės kokybės perkant ją internetu, įstatymas numato galimybę nutraukti šią elektroninės komercijos sutartį bei susigrąžinti prekės įsigijimui skirtas išlaidas įstatyme numatytu būdu bei per įstatymuose numatytą laiką.
Klausimus, į kuriuos pageidaujate advokatės atsakymų, galima siųsti el. paštu [email protected]. Daugiau naudingos informacijos galite rasti ir advokatų kontoros „Advocatera“ interneto svetainėje.