Trečiadienį vidaus reikalų ministras Saulius Skvernelis buvo pakviestas į Darbo partijos frakcijos posėdį, kuriame kalbėtasi apie Bendrojo pagalbos centro (BPC) problemas.
Po padidinamuoju stiklu BPC atsidūrė po pirmadienį nutikusio įvykio, kai prieš susiduriant lengvajam automobiliui ir sunkvežimiui, automobilį kurį laiką sekęs kitos mašinos vairuotojas prašė pagalbos, tačiau jos sulaukti nepavyko.
Šio įvykio kontekste prisiminta ir prieš dvejus metus Dembavoje nutikusi tragedija, kai buvo nužudyta nepilnametė, kuri prieš tai buvo pagrobta ir uždaryta į automobilio bagažinę, ir nors bandė išsikviesti pagalbą numeriu 112, tarnyboms nepavyko nustatyti jos buvimo vietos. Ji vėliau buvo sudeginta gyva.
Be to, dar pavasarį Alytaus rajone per gaisrą žuvo motina ir trys vaikai, moteris skambino pagalbos numeriu, tačiau nesugebėjo pasakyti savo adreso, o BPC teisinosi, kad nesuveikė vietos nustatymas.
Kad BPC techninė sistema veikia ne visiškai taip, kaip norėtųsi, yra pripažinęs ir pats S. Skvernelis. Tačiau kalbėdamas apie pakaunėje vykusį atvejį jis pabrėžė, kad, jo nuomone, operatorė dirbo savo darbą taip, kaip to reikalauja nustatyta tvarka. Dėl šio atvejo Vidaus reikalų ministerija perėmė tyrimą.
Paaiškino, kaip veikia BPC
Savo ruožtu ketvirtadienį vykusio posėdžio metu ministras atkreipė dėmesį, kad visuomenėje yra daug neaiškumų, kokia yra BPC funkcija.
[susije_video kurie=””]
„Lietuvoje BPC nėra dispečerinė. Tai – pagalbos skambučių priėmimo centras. Pagrindiniai BPC klientai – gaisrinė, policija ir greitoji. Su policija yra surašytas bendradarbiavimo susitarimas, viena jo dalis – padėti susidoroti su melagingais skambučiais. Policijai jie buvo didelė našta, nes iš 3 milijonų tik 700 tūkst. skambučių autoriai iš tiesų prašė pagalbos. Policijos pageidavimu, tiesioginis sujungimas su policija galimas tik pranešant apie įvykį, kai reikia sekti karštais pėdsakais. Tačiau ir šiuo atveju BPC bent 3-4 sakiniais turi išgirsti esmę. Kai šis centras priima informaciją, darbuotojai iš karto ją suveda internetu ir ji pasiekia policininkus, kurie į tai reaguoja. Tą operatorius vykdo ir privalo vykdyti“, – paklaustas, kodėl sistema Lietuvoje neveikia taip, kaip JAV ar kitose šalyse, kur pagalba siunčiama realiu laiku, aiškino S. Skvernelis.
Kalbėdamas apie įvykį pakaunėje jis pabrėžė, kad operatorė į BPC besikreipusiam vairuotojui iš viso neturėjo nurodyti Kauno policijos komisariato numerio, nes šis prieš tai nesuteikė reikalingos informacijos.
Kas vyksta BPC
Pasak S. Skvernelio BPC šiuo metu yra 362 etatai, 60 jų – laisvi. Bendras centro biudžetas – 4,7 milijonų eurų.
Ministro teigimu, BPC dirba dviejų rūšių operatoriai – statutiniai ir laisvai samdomi. Pastariesiems mokama tik minimali alga, nėra socialinių garantijų, todėl ir kaita tarp jų – labai didelė. Savo ruožtu, pasakojo ministras, statutiniais pareigūnais dažniausiai dirba jaunos moterys.
„Operatorių darbas – iš tiesų labai sudėtingas. Per parą sulaukiama nuo kelių dešimčių iki šimtų skambučių. Didžioji dalis skambintojų tiesiog nori pabendrauti. Todėl psichologinis pasirengimas reikalingas labai tvirtas, ne visada darbuotojai tai išlaiko, būtent dėl to atsiranda žmogiškosios klaidos“, – pripažino jis.
Jis taip pat atviravo, kad nemažai darbuotojų į BPC centrą ateina iš Darbo biržos.
Pasigedo žmogiškojo faktoriaus
S. Skvernelio buvo klausiama ir kas daroma, kad tokiose situacijose, kai skambina susijaudinęs žmogus, išliktų žmogiškasis faktorius, nes vien algoritmais BCP darbuotojai problemų negali spręsti.
„Kaip visuomenė mes turime paklusti elementarioms taisyklėms. Reikia atsakyti į klausimus, kurie yra pateikiami, nes jei operatorius klausia, vadinasi, tie atsakymai yra reikalingi“, – tikino ministras.
Jo teigimu, galėdami operatoriaus algai skirti tik 300-350 eurų jie perka tai, ką gali įsigyti, tad jei norima profesionalesnių darbuotojų, jiems reikia pasiūlyti jų sugebėjimus atitinkantį atlyginimą.
Reaguoja per 7 sekundes
Vis dėlto, anot ministro, BPC operatoriai dirba iš tiesų gerai. Vidutinis atsiliepimo į skambučius laikas – 7 sekundės.
„Sprendimai daromi realiu laiku. Gaunant pranešimą iš karto informacija yra pildoma, perduodama pareigūnams. Dėl medikų pasakyti negaliu, tačiau gaisrinės darbuotojai į iškvietimą vidutiniškai atvyksta mieste per 8, užmiestyje – per 15-17 min., policininkai, pagal įvykio svarbą, per 12, 20 minučių ir valandą“, – sakė S. Skvernelis.
Pasak ministro, dažnai pykstama dėl to, kad BPC darbuotojai klausia, kur skambinantis yra, nors tai mato savo sistemoje. Tačiau, ministro teigimu, būtent šis rodiklis padeda atmesti dalį klaidingų skambučių.
Bet kuriuo atveju liepiama atsakyti į 3 klausimus
Ministro buvo klausiama, gal reikėtų numatyti atvejus, kai lygiagrečiai būtų galima sujungti BCP ir pareigūnus, kurie yra arčiausiai įvykio, dėl kurio skundžiamasi, vietos.
„Tokia funkcija yra numatyta. Konferenciniu būdu skambučiai sujungiami, kai skambinantis asmuo praneša apie akivaizdžius padarytus nusikaltimus arba matomą nusikalstamą veiklą. Tuomet BPC darbuotojai jam užduoda tris klausimus: įvykio vieta, tipas ir laikas. Jei po šių trijų klausimų yra matoma, kad problema – tikra, nedelsiant sujungiama su policijos pareigūnais. Tačiau jei prašoma tiesiog duoti pareigūnų telefono numerį arba žmogus klausiamas, kas nutiko, sako, kad to nepasakos, to daroma nėra“, – sakė ministras.
Jis citavo ir pirmadienį pareigūnams skambinusį asmenį. Ministro teigimu, su BPC darbuotoja jis bendravo netinkamai.
Prabilo apie permainas
S. Skvernelio teigimu, BPC centre pirmųjų pokyčių, kurie padės kokybiškiau vykdyti veiklą, bus sulaukta dar lapkričio mėnesį.
„Lapkritį turėtų būti įgyvendintas sprendimas dėl Greitosios medicinos pagalbos stočių integravimo į BPC per nuotolines darbo vietas, kurios yra įrengtos GMP dispečerinėse. Kaip ir policijos atveju, BPC operatorius priimtų skambutį, suformuotų algoritmą, ta įvykio kortelė tuomet iš karto, realiu laiku, įkristų į dispečerinę, kur jau patys medikai spręstų, ką daryti. Svarstome ir, kad visi operatoriai būtų vienoje patalpoje. Tuomet ir susikalbėjimo bus daugiau, ir, kalbant apie valdymą, tai bus racionalus sprendimas“, – sakė jis.
Paklaustas, kada visi specialistai – policijos, medicinos ir gaisrinės – dirbs viename centre, ministras šmaikštavo, kad ir žurnalistai, ir jis to tikrai sulauks.
Jis informavo, kad jau atnaujinta ir sistema, kad skambučius BPC priimtų ir tų skambintojų, kurie skambina telefonais be SIM kortelės.
Suabejojo nauju pasiūlymu
DELFI primena, kad dar trečiadienį S. Skvernelis sukritikavo siūlymą BPC taikyti nuolatinę parlamentinę kontrolę, klausimą dėl šios įstaigos veiklos įtraukiant į Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto (TTK) posėdį.
„Pagrindimas, kiek teko skaityti viešai skelbiamą informaciją, turbūt nebūtų labai solidu. Reiktų vadovautis iš tikrųjų objektyvia informacija. Parlamentas tikrai vykdo parlamentinę kontrolę ir vykdo tarp jų ir šitos veiklos, bet daryti nuolatinę, tai sunkiai įsivaizduoju, kam to reikia“, – trečiadienį žurnalistams Vyriausybėje sakė ministras.
Taip S. Skvernelis įvertino Seimo Darbo partijos frakcijos, Teisės ir teisėtvarkos komiteto (TTK) nario Valdo Skarbaliaus siūlymą į artimiausią TTK posėdį įtraukti klausimą dėl BPC veiklos parlamentinės kontrolės. Ministras pabrėžė, kad Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento, kuriam pavaldus BPC, parlamentinę kontrolę vykdo Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas, o ne, kaip šiuo atveju siūloma, Teisės ir teisėtvarkos.