Didžiausias Lietuvoje džiazo festivalis „Kaunas Jazz“ skelbia dar vieną ryškią šių metų sezono žvaigždę. Šįmet jau 34-ąjį sykį vyksiančio festivalio sceną papuoš jėgas suvieniję Lietuvos ir užsienio muzikos virtuozai – pianistas iš Kubos Alfredo Rodriguezas ir Kauno miesto simfoninis orkestras. Koncertas gruodžio 4 d. vyks Kauno „Žalgirio“ arenoje.
Alfredo Rodriguezas jungiasi prie spalvingo šių metų „Kaunas Jazz“ žvaigždžių iš užsienio sąrašo – kaip skelbta anksčiau, pavasarį festivalyje pasirodys JAV scenos garsenybės „Snarky Puppy“, Ledisi ir Theo Crokeris.
Kuboje gimęs, JAV gyvenantis Alfredo Rodriguezas – jau gerai pažįstamas „Kaunas Jazz“ publikai. 2021-ųjų vasarą Palangoje ir Trakuose jis surengė koncertus su garsiuoju bosistu ir vokalistu Richardu Bona, o 2022-aisiais surengė ovacijomis palydėtą solinį koncertą Nacionaliniame Kauno dramos teatre. Šis prestižiniam „Grammy“ apdovanojimui nominuotas muzikantas jau beveik du dešimtmečius žavi džiazo specialistus savo virtuozišku grojimo stiliumi.
Būdamas vos 18-os, Alfredo jau buvo minimas kritikų apklausose kaip vienas perspektyviausių džiazo talentų. Išplaukti į platesnius vandenis padėjo žymusis prodiuseris Quincy Jonesas, tapęs jo mokytoju ir patarėju. Su legendiniais pianistais Billu Evansu ir Theloniousu Monku lyginamas muzikantas yra išleidęs keletą albumų, kuriuose skamba Lotynų Amerikos ritmais nuspalvinta džiazo ir kitų žanrų sintezė.
Jo atliekama muzika verta daugybės perklausų – tai liudija ir „Kaunas Jazz“ žiūrovų plojimai, ir didžiuliai peržiūrų skaičiai, kurių sulaukia Alfredo įkelti įrašai socialiniuose tinkluose.
Tuo pačiu patraukia dėmesį ir muzikanto gyvenimo istorija, verta kino filmo siužeto.
„Jis neabejotinai vienas geriausių jaunų pianistų, kuriuos esu matęs. Neįtikėtini gabumai, jo potencialas – beribis“, – sako su Michaelu Jacksonu ir begale kitų didžiausių pasaulio talentų dirbęs Quincy Jonesas.
Tačiau buvo metas, kai Alfredo svajonė apie svarbiausias pasaulio scenas atrodė nepasiekiamai tolima.
Havanoje gimęs berniukas, nepaisant šalies izoliacijos ir ribotų galimybių, degė meile muzikai. Pirmasis mokytojas, pas kurį jį nuvedė artimieji, pasakė, kad Alfredo neturi talento. Svajonė namie turėti pianiną dužo, tačiau būsimoji džiazo žvaigždė ant stalo nusipiešė klavišus ir repetuodavo taip.
Žinomo Kubos kompozitoriaus sūnus nepasidavė – studijavo konservatorijoje, vėliau – menų institute. Džiazo virusu jis užsikrėtė, išgirdęs dėdės buto ankstesnių nuomininkų netyčia paliktą legendinio pianisto Keitho Jarretto kompaktinę plokštelę „The Köln Concert“.
Atradus improvizacijos džiaugsmą ir galimybes, prieš Alfredo atsivėrė nauji horizontai. Pradėjęs dalyvauti džiazo pianistų konkursuose, jis greitai pelnė susidomėjimą, o 2006-aisiais, sulaukęs 20-ies, pateko tarp 12 jaunųjų džiazo pianistų iš viso pasaulio, pakviestų pasirodyti prestižiniame „Montreux“ džiazo festivalyje Šveicarijoje.
Čia jo talentu susižavėjęs Quincy Jonesas pažadėjo pagalbą ir paragino jaunuolį kraustytis gyventi į JAV.
Alfredo Rodriguezas nusprendė pasinaudoti šiuo kvietimu – nors tai reiškė atsisveikinimą su šeima ir Kubos pilietybės praradimą.
Jo persikraustymas į Jungtines Valstijas taip pat vertas detektyvo istorijos – atvykęs į Teksasą, pagal tuo metu galiojusius įstatymus jis buvo sulaikytas, muzikantui grėsė areštas. Tačiau pareigūnai nusprendė jį paleisti, išgirdę jaudinančią istoriją apie muzikines svajones ir legendinio prodiuserio kvietimą atvykti.
Jungtinių Valstijų scena nepasigailėjo, gavusi tokį naujoką. Jau 2010-aisiais Alfredo kompozicija „Better City, Better Life“, sukurta su Quincy Jonesu, kompozitoriumi Tanu Dunu ir dainininke Siedah Garrett tapo Šanchajuje surengtos „Expo“ parodos himnu.
2015-aisiais už įrašą „Guantanamera“ Alfredo buvo nominuotas „Grammy“ apdovanojimui geriausios instrumentinės aranžuotės kategorijoje.
Richardas Bona, Esperanza Spalding, duetas „Ibeyi“ – tai tik dalis visame pasaulyje žinomų muzikantų, kurie dalyvavo įrašant Alfredo Rodriguezo albumus.
Džiazas, salsa, bačata, rumba – į sceną šis muzikantas žengia su energija, sulydančia pietietišką karštį ir vakarietišką subtilumą.
Tai ypač gerai atsispindi jo naujausiame albume, pernai išleistame „Coral Way“, kurį įrašant dalyvavo ir Kubos muzikos sensacija, „Grammy“ nominuotas atlikėjas Cimafunk.
Pastarasis albumas, beje, simboliškai apibendrina džiugų, bet ir sudėtingą pastarųjų metų Alfredo Rodriguezo gyvenimo etapą, kurio metu jis pirmą sykį susipažino ir su „Kaunas Jazz“ publika.
Mat „Coral Way“ – gatvės Majamyje, kurioje gyvena muzikantas, pavadinimas. Prieš beveik ketverius metus Alfredo iš Los Andželo persikraustė į Majamį. Čia jis susilaukė dukters ir pagaliau vėl yra kartu su iš Kubos persikėlusiais artimaisiais.
Naujas gyvenimo puslapis nebuvo lengvas – vos atvykus į Majamį, prasidėjo pandemija ir karantinas, tačiau pianistas nenukabino nosies ir per trejus metus visas naujojo albumo kompozicijas sukūrė vienas.
Kaip sako pats muzikantas, šis albumas atspindi Lotynų Amerikos išeivių bendruomenę ir jos vienybę, skirtingų kultūrų flirtą, o taip pat šlovina įvairovę bei kūrybinį individualumą.
„Elegantiška, sprogstamoji grojimo technika“, – taip apie muzikantą atsiliepia leidinys „Los Angeles Times“, giriantis ir pritrenkiantį jo gebėjimą įvaldyti įvairius žanrus.
Dar verta pridurti, jog Alfredo Rodriguezas vadinamas žmogumi, kuris fortepijonu moka ne tik virtuoziškai groti, bet ir pasakoti istorijas. Ir daryti tai labai asmeniškai – kiekvienas koncerto žiūrovas išeina, besijausdamas jo bičiuliu. Didelį būrį naujų draugų muzikantas sutiks ir
„Žalgirio“ arenoje – jo partneriais taps Kauno miesto simfoninis orkestras, jau ne sykį grojęs išskirtiniuose „Kaunas Jazz“ koncertuose.
Šį rudenį dvidešimtmetį minėsiantis orkestras, vadovaujamas Algimanto Treikausko, yra svarbus Kauno ir Lietuvos kultūrinio gyvenimo reiškinys. Per praėjusius sezonus orkestras įgyvendino sėkmingus išskirtinius pasaulinius leidybinius projektus ir turėjo garbę koncertuoti su geriausiais pasaulio operos solistais.
Orkestras taip pat ne sykį koncertavo su ryškiais pasaulio roko ir populiariosios muzikos atlikėjais – tokiais kaip „Scorpions“, Bonnie Tyler, Chrisu Normanu ir kitais.
„Kaunas Jazz“ publiką orkestras du pastaruosius sezonus džiugino su JAV vokalo meistrais – pernai „Žalgirio“ arenoje koncertavo su Kurtu Ellingu, o užpernai – su Gregory Porteriu.
Kaip skelbta anksčiau, „Kaunas Jazz“ šį pavasarį aplankys keletas ryškių žvaigždžių iš JAV. Nacionaliniame Kauno dramos teatre balandžio 26 dieną koncertuos trimitininkas Theo Crokeris (pirmojoje koncerto dalyje su savo projektu pasirodys lietuvių pianistas Giedrius Nakas), balandžio 27 dieną – džiazo legendos Ninos Simone dainų programą atliksianti dainininkė Ledisi. Balandžio 28 dieną Kauno „Žalgirio“ arenoje koncertą surengs net penkiomis „Grammy“ statulėlėmis įvertinta grupė „Snarky Puppy“.