Pirmomis birželio dienomis įvykęs penktasis socialinio verslo programos „Change4Future“ „online“ seminaras uždarė pirmą renginių ciklą ir keliasi į kitą etapą – socialinių inovacijų hakatoną. Penkis antradienius iš eilės į nemokamus seminarus užsiregistravę dalyviai galėjo išgirsti įkvepiančias socialinių inovatorių sėkmės istorijas bei garsių žmonių patarimus, kaip išvystyti verslą nuo pradinio taško.
Paskutiniajame „online“ seminare apie savo socialinę iniciatyvą „Moterų pasaulyje“ pasidalino ir viena žinomiausių TV laidų bei renginių vedėjų Lietuvoje Indrė Stonkuvienė. Diskusiją apie tai, kaip nukeliauti nuo idėjos iki pirmojo kliento moderavo socialinių inovatorių bendruomenės „ChangeMakers‘ON“ įkūrėja ir vadovė Simona Šimulytė.
Socialinę iniciatyvą įkvėpė asmeninė patirtis
Pasak I. Stonkuvienės, idėja suburti moterų bendruomenę gimė natūraliai, kai ji pati, augindama du mažamečius vaikus, susidūrė su tam tikrais motinystės iššūkiais.
„Kai tapau mama, supratau, koks visuomenėje giliai nusistovėjęs stereotipas apie moteris. Atrodo, savaime suprantama, jog atidėti karjerą ir visą save atiduoti šeimai privalo tik moteris, o tuo tarpu vyras toliau dirba bei save realizuoja. Ir nors tai nėra kažkokia auka, bausmė ar pasiaukojimas – tačiau aš garsiai iškėliau klausimą, kodėl, jei moteris kiaurią parą prižiūri vaikus, rūpinasi buitimi, atideda savo karjerą, tai kodėl vyras bent šiek tiek negali prisidėti prie bendros buities?“, – tiesioginio eterio metu mintimis dalijosi I. Stonkuvienė.
Savo iniciatyva „Moterų pasaulyje“ ji norėjo parodyti, kad veikliai moteriai užsidaryti namuose nėra taip lengva kaip atrodo iš šono. I. Stonkuvienė prisipažino, kad ir ji pati susidūrė su psichologiniais sunkumais, o, bandydama išsivaduoti iš rutinos, pradėjo filmuoti trumpus komiškus vaizdo klipus iš savo kasdienybės. Anot jos, tada ir pradėjo viešai griūti stereotipai, kad motinystės atostogose esančios mamos nieko neveikia.
„Man pradėjo nuolat rašyti įvairios moterys ir, bediskutuojant, aš supratau, kad mus vienija daug panašių temų. Taip kilo mintis suorganizuoti renginį ir visoms joms padėkoti. Tuo metu visi į mane labai „kreivai“ žiūrėjo, klausė, o ką aš scenoje darysiu – juk nei šoku, nei dainuoju. O aš tiesiog joms norėjau pasakyti „ačiū“ už palaikymą, nes kai man buvo pogimdyvinė depresija, tikrai jutau stiprų emocinį ryšį su kitomis moterimis, kurios, manęs visai nepažinodamos, vis vien drąsiai dalijosi savo išgyvenimais, sunkumais“, – pasakojo I. Stonkuvienė.
Anot jos, nors organizuojant pirmąjį renginį buvo daug rizikos, ji pati investavo savo pinigus ir nežinojo, ko tikėtis – būtent pirmasis renginys ir tapo ta „sniego gniūžte“ tolimesnei „Moterų pasaulyje“ veiklai.
Įveiklina kitokius vaikus auginančias mamas
I.Stonkuvienė prisipažino, kad kelias nuo socialinės iniciatyvos iki socialinio verslo vystėsi natūraliai. Ji intuityviai jautė, kokius žingsnius reikia žengti ir tiesiog bedarydama žiūrėjo, ar eina teisinga kryptimi. Padėti sunkiai besiverčiančioms mamoms ji taip pat nusprendė neplanuotai.
„Jau ilgą laiką dirbu su Rimanto Kaukėno paramos fondu, padedančiu onkolginėmis ligomis sergantiems vaikams. Tad vieną kartą, bekalbant su viena moterimi, man iškilo klausimas – o kas padeda mamoms, kol jos augina sergančius vaikus? Juk dažniausiai jos neturi galimybės dirbti, tad kaip jos išsilaiko? Lietuvoje labai daug pagalbos ir įvairių fondų, bet kitokius vaikus auginančioms mamoms – nei vieno. Aš paskambinau Rimantui ir pasakiau, jog aš noriu padėti mamoms ir man reikalinga herojė „Moterų pasaulyje“ renginiui“, – pirmuosius žingsnius socialinėje veikloje atskleidė seminaro pašnekovė.
Taip atsirado pirmoji herojė Tajana, kurios istorija buvo pristatyta pirmojo „Moterų pasaulyje“ renginio metu. Tačiau I. Stonkuvienė prisipažino, kad ji pati visada buvo socialiai atsakinga ir pagalba kitiems nuo pat vaikystės jai buvo natūralus dalykas. Ji visada padėdavo ir gyvūnams, ir senjorams, o pagalba neįgaliai klasiokei taip pat buvo savaime suprantamas dalykas.
Tik ji niekada nesistengė to specialiai viešinti, o ir pirmojo „Moterų pasaulyje“ renginio reklamoje sąmoningai neminėjo fakto apie heroją, nes nežinojo, kaip į tai reaguos renginio dalyvės.
„Tik renginio metu pristačiau heroją Tatjaną ir paskiau, kad gerus darbus daryti yra paprasta ir kiekviena į renginį atėjusi moteris jau prisidėjo prie Tatjanos istorijos. Šis pagalbos modelis skiriasi tuo, kad mes suteikiame ne momentinę pagalbą, o galimybę moteriai tapti finansiškai nepriklausomai ir turėti užimtumą. Daugelis neįgalius ar sergančius vaikus auginančių moterų neturi jokio išsilavinimo ir galimybės ilgesniam laikui atsitraukti nuo namų. Todėl mes padedame joms tapti kvalifikuotomis specialistėmis, pvz. teikti manikiūro ar blakstienų priauginimo paslaugas namuose. Tai leidžia joms jaustis socialiai reikalingomis ir neužsidaryti tarp savo problemų“, – pasakojo I. Stonkuvienė.
Būtent po pirmojo renginio tokių herojų atsirado daug daugiau. Ji taip pat konstatavo liūdną statistiką: net 89 proc. „Moterų pasaulyje“ herojų yra kitokius vaikus auginančios vienišos mamos. Todėl jų psichologinė būsena itin svarbi, nes jeigu palaikymo neturinti mama „sulūžtų“ – nebeliktų, kas padėtų jos vienam likusiam vaikui.
Socialiniame versle svarbiausia – pasitikėjimas
Tiesioginės transliacijos metu moderatorė S. Šimulytė atkreipė dėmesį, kad socialinis verslas turi keistis ir kurti pridėtinę vertę visuomenei. Iniciatyvos „Moterų pasaulyje“ atveju – renginio dalyvės netgi nepajunta jokio finansinio nuostolio, nes vienu metu ir sudalyvauja nuotaikingame renginyje, ir tuo pačiu prisideda prie prasmingos pagalbos sunkiau besiverčiančiai mamai.
I.Stonkuvienė džiaugiasi, kad jai pavyko atkreipti dėmesį į iki tol visuomenėje dažnai nutylėtas moterų problemas ir paskatinti bent mažus pokyčius visuomenėje. Pasak jos, jeigu nori kažką keisti, tai turi keisti po mažą žingsnelį. Ir nors „Moterų pasaulyje“ iniciatyva startavo kaip moterų bendruomenė, prie jos prisijungia ir vis daugiau vyrų.
„Trečiojo renginio metu į renginį atėjo vyras, bet apsaugos darbuotojai jo neįleido, sakydami, kad šis renginys skirtas tik moterims. O jis atsakė, kad žino ir, išsitraukęs iš piniginės šimtą eurų, paprašė perduoti juos man, sakydamas, kad aš juos panaudosiu prasmingai. Aš suprantu, kad vystant tokią socialinę veiklą itin svarbus žmonių pasitikėjimas, o jį įgyti nėra taip paprasta. Visgi, pirmasis renginys parodė, jog toks formatas gali išties prisidėti prie moterų gerovės, todėl buvo nuspręsta herojas pristatyti kiekviename renginyje. Labai džiaugiuosi, jog neklausiau tų, kurie sakė, kad čia nesąmonė. O, beje, aš dabar ir šoku, ir dainuoju, ir netgi esu įrašiusi dvi savo dainas“, – emocijų neslėpė I. Stonkuvienė.
Šiuo metu Lietuvoje yra mažiausiai dešimt atskirų mažų „Moterų pasaulyje“ bendruomenių, kuriose moterys tarpusavyje diskutuoja ir padeda viena kitai, o renginiuose įteikiama vis daugiau diplomų kitokius vaikus auginančioms mamoms. Būtent tai mažina jų socialinę atskirtį visuomenėje.