Trečiadienio pavakarę sausakimšoje Neveronių (Kauno r.) gimnazijos sporto salėje diskutuoti dėl europinio standarto geležinkelio linijos „Rail Baltica“ planų gyvenvietės ribose, susirinko kone pusę miestelio.
Atvykusiems pagrindiniams svečiams – geležinkelio „Rail Baltica“ direkcijos vadovui Antanui Zenonui Kaminskui ir poveikio aplinkai vertinimo studiją atlikusios bendrovės „Aecom” atstovui Mantui Kaušylai gyventojai išsakė nepasitenkinimą, dėl planuojamo didelio „Rail Baltica” projekto: 12 vėžių kelyno ir lokomotyvų – vagonų aptarnavimo centro.
Primename, kad „Rail Baltica” geležinkelio linija Kaunas – Lietuvos ir Latvijos valstybių siena yra projektuojama šalia Neveronių ir Pabiržio gyvenviečių. Jos planą patvirtinti turi jau šį gegužį.
Trukdys garsas ir vibracija
Susitikimą pradėjusi Neveronių seniūnijos seniūnė Aldona Petkevičienė nuogąstavo, kad geležinkelis bus labai arti gyventojų kasdienos: nuo vaikų darželio bus nutolęs 180 m, nuo gimnazijos – 145 m, nuo gyvenamųjų pastatų – 100-200 m, gėlo vandens telkinių – 100 m atstumu.
Ji itin nerimavo dėl geriamojo vandens telkinių, kuriems įtakos gali turėti geležinkeliu gabenamas turinys: 25-40 proc. sudarys pavojingi kroviniai, naftos produktai, trąšos, chemijos produktai.
„Anksčiau buvo numatytas tik kelynas iš 2 geležinkelio linijų, apie statyti depą kalbos net nebuvo. O šiandien jau kalbama apie 12 vėžių ir lokomotyvų – vagonų aptarnavimo centrą“, – stebėjosi seniūnė.
Staybas užbaigti numatoma iki 2020 metų.
Projektuojamas maksimalus traukinių eismas pagrindiniais keliais bus daugiau kaip 42 traukiniai per parą (pagrindiniu keliu pravažiuos virš 1040 vagonų), o lokomotyvo aptarnavimo centre – numatyta per parą aptarnauti 30-40 atskirų vienetų. Poveikio aplinkai vertinimo ataskaitą rengusios bendrovės „Aecom“ atstovo Manto Kaušylos tikinimu, jie ribinių higienos normų nepažeis: didelio triukšmo esą nesukels ir į gyvenamąsias teritorijas nepateks.
Pagrindinis triukšmo šaltinis planuojamas geležinkelio traukinių eismo, kuris numatomas nuo Palemono kelyno iki Jonavos.
Naujas depas gąsdina gimnaziją
Neveronių gimnazijos direktorės Danguolės Marmienės manymu, neigiamą triukšmo poveikį pirmieji suskubs pajusti vaikai – 331 gimnazijos mokinys.
Lokomotyvų – vagonų aptarnavimo centras yra suprojektuotas šalia trijų aukštų Neveronių gimnazijos pastato. Apsauginių sienelių aukštis projekte numatytas iki 5 m. aukščio, tad antras ir trečias gimnazijos aukštai viršys leistinas triukšmo normas.
„Pasikeis ugdymo kokybė, sumažės mokinių, jau dabar mokinių tėvai teiraujasi: bus geležinkelio vėžės ar ne? Jei taip – vaikus mokytis vešime į saugesnę aplinką“, – miestiečių susirūpinimu dalijosi D. Marmienė.
Nuvertės nekilnojamasis turtas
Gyventojų teigimu, įgyvendinus šį didžiulį infrastruktūros projektą – nuvertės jų nekilnojamasis turtas, jis taps nepatrauklus rinkoje.
Šiuo metu Neveronyse gyvena 3457 žmonės, iš jų trečdalis – iki trisdešimties metų amžiaus. Pasak seniūnės, jauni žmonės čia noriai kuriasi, stato namus, ne retas tą daro paėmęs paskolą iš banko.
Po dabartinio projekto varianto įgyvendinimo prognozuojama, būtų itin sunku parduoti nekilnojamąjį turtą, kuris staiga žymiai nuvertėtų.
Noro kurdintis nekeltų ir pagal sprendinius numatytas naikinti rajoninio kelio nr. 1918 Palemonas – Neveronys – Ramučiai susikirtimas su geležinkeliu Neveronių ir Pabiržės gyvenvietėse. Jam pakeisti planuojamas aplinkkelis apie Neveronių gyvenvietę.
Gyventojus apkaltino pasyvumu
„Rail Baltica“ projekto direkcijos vadovas Antanas Zenonas Kaminskas džiaugėsi matydamas gyventojų aktyvumą, tačiau pastebėjo: „Jei tokie aktyvūs būtumėt buvę prieš 3-4 metus, daugybės problemų, kurias minite – šiandien nebūtų.“
Pasak A. Z. Kaminsko, neteisinga būtų perkelti geležinkelio vėžes į kitą vietą, nes esą ten irgi atsirastų prieštaraujančiųjų: „Tai panašu į situaciją: nuo mano namų perkelkime pas kaimyną, bet už jo juk sekantys kaimynai! Beje, ar kas nors paklausė miškininkų, ar jie sutiktų kirsti mišką?“
Susirinkusiems jis priminė, kad Kauno r. savivaldybė ankstesniais metais pritarė dėl poveikio aplinkai programos vertinimo, kuriuo itin nepatenkinti buvo trečiadienį savo poziciją išsakyti atėję neveroniečiai.
„Todėl nenorėčiau, kad Kauno r. savivaldybė pasakotų, kad niekada nepritarė programos vertinimui. Dabar vadovaujamės sprendiniais, kuriems buvo pritarta oficialiai.“
Pašnekovas tikino, kad girdi, ką sako Neveronių gyventojai ir į tai atsižvelgs.
Gyventojai A. Z. Kaminskui oponavo atkirsdami, kad prieš kelerius metus buvo pritarta žymiai kuklesniam projektui, kuris numatė statyti tik 2 vėžes, o ne 12 ir dar su traukinių aptarnavimo depu.
Reaguoja į gyventojų kritiką
Trečiadienį vykusio balsavimo metu gyventojai nepritarė „Rail Baltica“ projekto įgyvendinimui Kauno r. Neveronių ir Pabiržio kaimuose.
Taip pat nepritarta „Aecom“ siūlomai alternatyvai – patraukti vėžes 100 m į šiaurės pusę.
Gyventojai pasiūlė šias alternatyvas: kelti planuoją geležinkelio kelnyną ir lokomotyvo aptarnavimo centrą į šiaurės pusę, 8-tą kilometrą, arba ne mažiau kaip 400 m nuo esamos geležinkelio vėžės į vakarus, miškingą, neapgyvendintą teritoriją.
Poveikio aplinkai vertinimo ataskaitą rengusios bendrovės „Aecom“ atstovas Mantas Kaušyla išklausęs gyventojų pastabas patikino, kad ataskaita bus papildyta ir grąžinta vertinti vertinimo subjektams: Kauno rajono savivaldybės administracijai, Kauno miesto savivaldybės administracijai, Kauno visuomenės sveikatos centrui, Kauno apskrities priešgaisrinė gelbėjimo valdyba, Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos Kauno skyriui ir kitoms atsakingoms institucijoms.
Tolesnė „Rail Baltica“ veikla paaiškės po vyriausybės sprendimo: stabdomas projektas ar ne. Atsakymo, pasak A. Z. Kaminsko, tikimasi sulaukti iki birželio 1 d.
Neveronių seniūnė A. Petkevičienė tikisi, kad probema bus išspręsta metų eigoje. Tačiau, jei priimti bendro sutarimo nepavyks, Neveronių atstovai žada kreiptis į Lietuvos bei Europos teismus.