Ketvirtadienio popietę Kaune, priešais Jono Jablonskio gimnaziją, įvyko jaunimo mitingas, kuriame moksleiviai ir vairavimo mokyklų atstovai pareiškė aiškią poziciją – jie nori išlaikyti teisę AM kategorijos transporto priemones vairuoti nuo 15 metų.
Mitingą surengė Lietuvos Jaunimo vairavimo akademija, taip pristačiusi akciją „Noriu vairuoti nuo 15 metų“. Šios akcijos metu organizatoriai ketina aplankyti daugiau nei 100 mokyklų visoje Lietuvoje ir surinkti per 100 tūkst. parašų peticijai, kuria siekiama išsaugoti galimybę nuo 15 metų gauti AM kategorijos vairuotojo pažymėjimą – tai leidžia vairuoti motorolerius ar mažos galios keturračius.
„Dar praeitais metais buvo inicijuotas įstatymo pakeitimas, kad AM kategorijai būtų taikomas privalomas vairavimo praktikos reikalavimas, nes dabar jaunuoliai gali išriedėti į gatves neturėdami jokios patirties ar įgūdžių, taip pat be praktinio egzamino. Vis dėlto Seimas svarsto įstatymo pakeitimą, kuriuo norima panaikinti galimybę vairuoti mažuosius keturračius nuo 15 metų, nes jaunuoliai negali būti patraukti administracinėn atsakomybėn. Visgi vairavimo praktikos reikalavimo nuo 16 metų svarstomo įstatymo pataisose nėra“, – mitingo kvietime pažymėjo organizatoriai.
Anot akcijos sumanytojo Lietuvos Jaunimo vairavimo akademijos vadovo Rimanto Stapulionio, įstatymo pakeitimas ir amžiaus cenzo pakėlimas iki 16 metų neišspręstų visų problemų, o ši iniciatyva skirta ne tik pasisakyti prieš draudimus, bet ir paskatinti atsakingą požiūrį į saugų vairavimą.
Po skaudžių nelaimių griežtinama tvarka motorolerių ir mažųjų automobilių vairuotojams
„Šitos akcijos idėja gimė prieš gerus metus, kai buvo labai aštriai iškelta problema, kad jaunimas, sulaukęs 15-os metų, išvažiuoja į gatves visiškai be praktikos. Jaunimas dabar išsilaiko „Regitroje“ teorijos egzaminą ir išvažiuoja į gatves. Ką tai reiškia? Tai reiškia, kad mes turime grupę eismo dalyvių, ir labai didelę grupę, labai aktyvią grupę, kuri yra be praktinio vairavimo mokymo. Tai šitos akcijos esmė yra, kad jaunimą kaip įmanoma labiau išmokyti praktinių vairavimo įgūdžių.
Mes organizuojame įvairias stovyklas, renginius ir dabar būtent yra diskusija Seime, kad įvesti praktinio vairavimo mokymus, kaip ir visoms kitoms kategorijoms. Atsakingi tėveliai iš tikrųjų tai daro ir patys moko ir samdo instruktorius, nes, sutikite, kad vairavimo ypatumų ir subtilybių gali išmokyti jaunuolį tik profesionalus instruktorius.
Viso šito esmė ir yra tokia, kad mes turėtume atsakingus, pareigingus eismo dalyvius, kurie, vėliau persėsdami į didesnius automobilius, turėtų atsakingumą, pagarbą vienas kitam ir, kad jie būtų pilnateisiai eismo dalyviai“, – žurnalistams ketvirtadienį teigė R. Stapulionis.

Vairavimas nuo 15 metų nesuderinamas su teisės aktais
Portalas „Kas vyksta Kaune“ primena, kad Seime svarstytas įstatymo projektas, kuris galėtų kardinaliai pakeisti situaciją. Po kelių skaudžių nelaimių, kai paaugliai pateko į eismo įvykius vairuodami motorolerius ar lengvuosius keturračius, kilo siūlymai ne tik griežtinti reikalavimus, bet ir visiškai panaikinti galimybę tokias transporto priemones vairuoti nuo 15 metų. Vienas pagrindinių argumentų – teisės aktai neleidžia 15-mečiams taikyti administracinės atsakomybės, jei šie pažeidžia Kelių eismo taisykles.
Kaip jau rašyta seniau, teisę vairuoti tam tikro tipo ir kategorijos motorinę transporto priemonę įgyti teorinių žinių, praktinių transporto priemonės valdymo įgūdžių ir gebėjimų patikrinimo sąlygas ir tvarką nustato Motorinių transporto priemonių vairuotojų egzaminavimo sąlygų ir tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2008 m. rugsėjo 10 d. įsakymu Nr. 1V-329 „Dėl Motorinių transporto priemonių vairuotojų egzaminavimo sąlygų ir tvarkos aprašo patvirtinimo“.
Šio aprašo 7 punkte nustatyta, kad egzaminuojamieji, norintys įgyti ar susigrąžinti teisę vairuoti AM kategorijos transporto priemones, laiko tik teorijos egzaminą.
Policijos departamentas 2024 m. kreipėsi į Susisiekimo ministeriją ir Vidaus reikalų ministeriją su siūlymu Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme vietoj 15 metų nustatyti 16 metų amžių AM kategorijai įgyti. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ANK) 6 straipsnio 1 dalimi, pagal ANK atsako asmuo, kuriam iki administracinio nusižengimo padarymo buvo sukakę 16 metų.
„Taigi mopedų ir lengvųjų keturračių vairuotojams, kuriems Kelių eismo taisyklių pažeidimo metu nebuvo sukakę 16 metų, negali būti skiriamos ANK numatytos administracinės nuobaudos ar poveikio priemonės“, – pastebi J. Liutkienė.
Kaune sparčiai populiarėja mikroautomobiliai: dalis vairuotojų net nelaikė praktinio egzamino
Jaučia pasipiktinimą
Lietuvos Jaunimo vairavimo akademijos vadovas supranta kitų eismo dalyvių pasipiktinimą dėl mažųjų automobilių gatvėse, tačiau atkreipia dėmesį, kad tik praktika kelyje gali ugdyti atsakingą vairuotoją.
„Dabar yra labai didelis konfliktas, kaip mes vadinam, tarp didžiųjų ir mažųjų (automobilių – aut. past.), nes didieji pyksta, kad mažieji yra smagūs ir važinėja aktyviai, bet jų vairuotojai kartais važiuoja be posūkių, sustoja kartais ten, kur negalima ir tai erzina kitus eismo dalyvis. Ir vėlgi grįžtam prie to, kad jie šito turi išmokti ne teorijos egzamino metu, bet praktinio vairavimo metu“, – dėstė R. Stapulionis.
Jis pripažįsta, kad AM kategorijos vairuotojai patenka į avarijas, tačiau, anot R. Stapulionio, jų nėra labai daug.
„Nėra taip, kad jaunimas sukelia labai daug avarijų. 18-25 m. vairuotojai sukelia didžiausią avarijų skaičių, šita AM vairuotojų grupė nėra tokia rizikinga, bet avarijų pasitaiko, dažniausiai labai žioplų, kai vairuotojai neįvertina dinamikos, stabdymo kelio, bet vėlgi tai yra praktinio vairavimo ypatumai“, – teigė R. Stapulionis.

Ką sako statistika?
Administracinių nusižengimų registro duomenimis, 2023 m. mopedų vairuotojai, turintys teisę vairuoti AM kategorijos transporto priemones, tačiau nesulaukę 16 metų, padarė 471 Kelių eismo taisyklių pažeidimą. Eismo įvykių informacinės sistemos duomenimis, mopedų ir lengvųjų keturračių vairuotojai, įgiję teisę vairuoti AM kategorijos transporto priemones, bet nesulaukę 16 metų, sukėlė 19 eismo įvykių, kurių metu buvo sužeista 13 žmonių.
2024 m. dėl mopedų vairuotojų kaltės įvyko 64 eismo įvykiai, žuvo 2, sužeisti 66. Įvykiai, kurių metu nukentėjo vaikai (iki 18 metų) mopedų vairuotojai – 43, žuvo 2, 41 sužeistas.
Kur dės surinktus parašus?
Kauno mitingas – tik pirmasis žingsnis. Organizatoriai žada šią žinutę nešti po visą Lietuvą, o surinktą parašų kiekį pateikti politikams kaip aiškų signalą, kad jaunoji karta nori būti girdima – ir nori vairuoti atsakingai.
„Visoje Lietuvoje surinktos skrajutės, kur jaunimas pasisakys, ką jie mano, ar nori vairuoti nuo 15-os metų, nuguls dėžės, kurios galbūt po mėnesio bus atvežtos prie Seimo“, – sakė R. Stapulionis.
Kaune surengtoje akcijoje dalyvavo ir vairavimo mokyklų instruktoriai bei kiti suinteresuoti asmenys, kurie pabrėžė, jog siūlomi draudimai – ne išeitis. Pasak jų, daugelyje Europos šalių – pavyzdžiui, Olandijoje, Italijoje ar Prancūzijoje – paaugliai gali važinėti keliais net nuo 14 metų, o sauga užtikrinama ne amžiaus apribojimais, o gerai veikiančia mokymo ir atsakomybės sistema.