LTSA: „Penktadalis el. paspirtukų vairuotojų mano, kad jie nėra kelių eismo dalyviai“ – Kas vyksta Kaune

LTSA: „Penktadalis el. paspirtukų vairuotojų mano, kad jie nėra kelių eismo dalyviai“

LTSA Kelių transporto departamento Eismo įvykių tyrimų skyriaus vedėjas Jonas Drunga / LTSA nuotr.
LTSA Kelių transporto departamento Eismo įvykių tyrimų skyriaus vedėjas Jonas Drunga / LTSA nuotr.

Elektrinių paspirtukų ir kitų mikrojudumo priemonių vairuotojai, anksčiau buvę prilyginti dviratininkams, nuo šių metų pradžios turi specialiai jiems skirtą Kelių eismo taisyklių (KET) skyrių. Jame nurodoma, kad el. paspirtuku draudžiama važinėti pėsčiųjų takais, rekomenduojama visuomet dėvėti ryškiaspalvę liemenę, jaunesniems nei 18 metų asmenims šalmas yra privalomas, o tamsiu paros metu ar esant blogam matomumui reikia įjungti ir el. paspirtukų žibintus.

Dar pernai Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) inicijuota apklausa atskleidė – net penktadalis el. paspirtukų vairuotojų mano, kad jie nėra kelių eismo dalyviai ir jiems KET negalioja. Šiemet KET papildžius naujomis nuostatomis, vien per pirmąjį pusmetį užfiksuota apie 1000 KET pažeidimų bei per 70 įskaitinių eismo įvykių, vairuojant elektrinius paspirtukus, rašoma LTSA pranešime žiniasklaidai.

„Vien tai, kad KET papildytos nauju skyriumi, skirtu el. paspirtukų ir kitų mikrojudumo priemonių vairuotojams, rodo, kad daugėja eismo saugumo problemų dėl būtent šios grupės vairuotojų elgesio kelyje“, – sako LTSA Kelių transporto departamento Eismo įvykių tyrimų skyriaus vedėjas Jonas Drunga ir atkreipia dėmesį į tai, kad LTSA suprasdama šią problemą inicijavo informacinę-edukacinę kampaniją „Riedėk šalmingai“.

Šalmai bus kaip saugos diržai automobiliuose

KET numatyta, kad jaunesnis nei 18 metų el. paspirtuko ar kitos mikrojudumo priemonės vairuotojas privalo dėvėti šalmą. Tinkamo dydžio ir užsegtą šalmą privalo dėvėti ir vyresni vairuotojai, judantys važiuojamąja kelio dalimi. Kitais atvejais vyresniems nei 18 asmenims šalmas ir kitos apsaugos priemonės yra rekomenduojamos, bet J. Drunga skatina į šias rekomendacijas žiūrėti labai rimtai ir tikisi, kad visuomenėje šalmo dėvėjimas taps savaime suprantamu ir įprastu dalyku.

„Kažkada ir automobilio saugos diržas buvo neprivalomas, o dabar juo neprisisegęs žmogus jau dažnai sulaukia nepritariančių žvilgsnių, skatinančių užsisegti saugos diržą. Manau, kad ir elektrinių paspirtukų atveju po kurio laiko visuomenėje susiformuos požiūris – kaip tu gali nedėvėti šalmo?“ – tikisi Eismo įvykių tyrimų skyriaus specialistas ir priduria, jog dabar vietoj suvokimo, kad šalmas gali išgelbėti gyvybę, kai kuriems paspirtukininkams neretai svarbesni argumentai, kad „su šalmu karšta“ ar kad „šalmas suvels šukuoseną“.

Nauji KET reikalavimai paspirtukininkams

Iki šių metų pradžios el. paspirtukų ir kitų mikrojudumo priemonių vairuotojams buvo taikytos tos pačios KET kaip ir dviratininkams. Naujoje KET redakcijoje pirmoji grupė nuo dviratininkų atskirta, o jiems taikomos taisyklės – papildytos. Be jau minėto privalomo šalmo dėvėjimo jaunesniems nei 18 metų vairuotojams, naujoje KET redakcijoje taip pat padidintas eisme dalyvaujančio elektrinės mikrojudumo priemonės vairuotojo amžius: el. paspirtuką gali vairuoti 16 metų sulaukęs asmuo (dviratį leidžiama vairuoti nuo 14 metų) arba 14-metis, išklausęs specialų mokymo kursą ir turintis mokyklos išduotą pažymėjimą. Taip pat jaunesnį nei 10 metų asmenį, vairuojantį el. paspirtuką ar kitą mikrojudumo priemonę gyvenamojoje zonoje, privalo prižiūrėti suaugusysis.

Paspirtukininkams draudžiama važiuoti didesniu kaip 20 km/h greičiu (dviračiams greičio riba nenustatyta), o važiuojant pėsčiųjų ir dviračių taku, kelkraščiu arba šaligatviu pro pat pėsčiąjį – didesniu kaip 7 km/h greičiu. Negana to, paspirtuko greitis turi būti artimas pėsčiojo judėjimo greičiui, t. y. važiuojant pro stovinčius pėsčiuosius greitis turėtų būti sumažintas maksimaliai. Taip pat reiktų įsidėmėti, kad el. paspirtuku ar kita mikrojudumo priemone draudžiama važiuoti pėstiesiems skirtais takais (išskyrus tuos, kurie skirti pėstiesiems ir dviratininkams).

El. paspirtukų vairuotojai neturėtų užmiršti ir kitų jiems taikomų reikalavimų: pavyzdžiui, važiuojant tamsiuoju paros metu ar esant blogam matomumui, būtina dėvėti ryškiaspalvę liemenę, o el. paspirtukas turi turėti ne tik veikiančius baltos (priekyje) ir raudonos (gale) spalvos žibintus, bet ir oranžinius šviesą atspindinčius elementus iš abiejų šonų.

Trūksta savisaugos instinkto?

Kalbėdamas apie nelaimes keliuose, LTSA Kelių transporto departamento atstovas J. Drunga apgailestauja, kad sąmoningumo kartais trūksta visiems eismo dalyviams – tiek el. paspirtukų bei kitų mikrojudumo priemonių, tiek automobilių vairuotojams, tiek pėstiesiems.

„Turbūt daug kam yra tekę matyti, kai pėsčiasis žingsniuoja dviračių taku ir visiškai nekreipia dėmesio į aplinką. Arba, eidamas per perėją, nereaguoja į atvažiuojančius automobilius. Žinoma, pėsčiąjį privaloma praleisti, bet juk vairuotojas jo gali ir nepastebėti. O automobiliui (ar net ir tam pačiam el. paspirtukui) susidūrus su pėsčiuoju, labiau nukentės tikrai ne automobilis ar el. paspirtukas“, – pabrėžia J. Drunga.

Pasak eksperto, kartais atrodo, kad eismo dalyviams paprasčiausiai pritrūksta elementaraus savisaugos instinkto.

„Visiems mums reikia įsisąmoninti, kad kelyje, gatvėje ar tiesiog viešojoje erdvėje mes nesame vieni, o KET laikymasis yra privalomas, siekiant maksimaliai užtikrinti tiek savo, tiek kitų eismo dalyvių saugumą“, – apibendrina saugaus eismo ekspertas.

Rekomenduojami video
TOP NAUJIENOS
SUSIJUSIOS NAUJIENOS
Naujausios žinios
EISMAS
112
LAISVALAIKIS
KULTŪRA
VERSLAS
MOKSLAS IR IT
SPORTAS
POLITIKA