Vartotojai, prisijungę prie Vartotojų aljanso inicijuoto grupės ieškinio dėl vairavimo mokyklų karteliniu susitarimu padarytos žalos atlyginimo, švenčia pergalę. Vairavimo mokyklos sureagavo į Vartotojų aljanso pateiktą pretenziją ir patenkino vartotojų reikalavimus bylai nepasiekus teismo.
Konkurencijos taryba 2018 metų pabaigoje paskelbė, kad 26 vairavimo mokyklos bei jas vienijanti Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacija (LVMA) derino įkainius už vairavimo kursus Vilniuje, Kaune bei Jurbarke.
Dėl to vartotojai, 2016–2018 metais lankę vairavimo kursus šiose mokyklose, buvo priversti mokėti nelegaliai padidintą kainą už paslaugas ir patyrė nuostolių. Taryba, įvertinus konkrečias aplinkybes, vairavimo mokykloms skyrė baudas, taip pat 10-čiai vairavimo mokyklų vadovų buvo pritaikytos asmeninės atsakomybės priemonės. Tačiau šiame procese vartotojams patirti nuostoliai nebuvo atlyginti.
Vartotojų aljansas inicijavo grupės ieškinį, kad nukentėjusiems asmenims būtų grąžinti už vairavimo kursus permokėti pinigai. Vartotojų patogumui sukurta informacinė sistema https://vairavimokartelis.lt/, kurioje nukentėjusieji galėjo patogiai pateikti atitinkamus dokumentus ir prisijungti prie grupės.
Surinkus grupę vairavimo mokykloms buvo pateikta pretenzija ir nustatytas terminas nuostolių atlyginimui. Jei iki termino pabaigos su vairavimo mokyklomis nebūtų susitarta, Vartotojų aljansas teiktų grupės ieškinį teismui. Tačiau to neprireikė – visos vairavimo mokyklos (išskyrus vieną, kuriai vykdoma likvidavimo procedūra) patenkino vartotojų reikalavimus.
Vartotojų aljanso viceprezidentas Rytis Jokubauskas džiaugiasi išskirtine pergale –Vartotojų aljansui pavyko apginti vartotojų teises ir pasiekti susitarimą be teismo – tokia bylos baigtis Lietuvoje susiklosto retai. Šiuo atveju vairavimo mokyklos reagavo geranoriškai ir atlygino vartotojų patirtą žalą, tačiau vargu ar tokį rezultatą būtų pasiekę pavieniai asmenys, teikę individualias pretenzijas.
Būtent grupės ieškinio institutas suteikia vartotojams daugiau galimybių patenkinti savo reikalavimus, jų interesai ginami profesionaliai, taupomas vartotojų laikas ir lėšos. Procedūra taikoma daugelyje Europos šalių, kai nuostolius patiria didesnė asmenų grupė ir dažnai susitarimai sudaromi byloms nepasiekus teismo – tokiu atveju išvengiama ilgai trunkančių ir papildomų išlaidų reikalaujančių teismo procesų.
R. Jokubauskas tikisi, kad sėkmingi atvejai paskatins lietuvius aktyviau ginti savo teises. Vartotojų aljanso skaičiavimais, dėl vairavimo mokyklų kartelinio susitarimo nuostolius galėjo patirti daugiau kaip 10 tūkst. asmenų, tačiau prie grupės prisijungė tik kiek daugiau nei 20 asmenų.
Jų patirta žala buvo apskaičiuota individualiai ir vidutiniškai siekė 100 eurų. Tačiau tokiais atvejais suma nėra esminis dalykas – svarbu priminti verslininkams, kad jie turi dirbti sąžiningai ir gerbti vartotojų teises.
Vartotojų aljansas – organizacija, jungianti aktyviausius Lietuvoje vartotojų teisių gynėjus, Europos vartotojų organizacijos BEUC narė, ilgai siekė, kad grupės ieškinys mūsų šalyje taptų vartotojams patogia ir naudinga priemone.
Prieš porą metų Vartotojų aljansas inicijavo pirmąjį Lietuvoje teismą pasiekusį vartotojų grupės ieškinį dėl įmonės UAB „Prime Leasing“, valdančios dalinimosi automobiliais platformą „CityBee“, sukeltos žalos nutekinus asmenų duomenis. Šios bylos teisminiai procesai vis dar vyksta.