Vasario 22 d. 18.30 val. Kauno menininkų namuose vyks ukrainiečių scenos menų programa „2 metai, 3657 dienos“, skirta antrosioms Rusijos vykdomo karo Ukrainoje metinėms ir beveik 10 metų trunkančiam Ukrainos pasipriešinimui Rusijos okupacinėms pajėgoms atminti.
Anot renginio programos kuratorės Stanislavos Ovčinnikovos, Rusijos invazijos akivaizdoje ukrainiečių šokio bendruomenė iškilo kaip tautos kultūrinio pasipriešinimo liudijimas. Pastaruosius dvejus metus atlikėjai ir choreografai aktyviai reflektuoja kasdienius siaubus, kuriuos patyrė, pasitelkdami pagrindinį šokėjų įrankį – žmogaus kūną. Ir taip kiekvienas kūrinys per 2 metus 3657 dienas suteikia mums galimybę geriau suprasti, ką reiškia – gyventi ir kurti meną šalyje, kurioje vyksta dešimtmetį trunkantis karas.
Rusų baletas – estetizuota smurto prieš žmogų ir jo kūną forma
Pirmoje „2 metai, 3657 dienos“ programos dalyje choreografas ir šokėjas Antonas Ovčinnikovas (Ukraina / Lietuva) atliks šokio spektaklį „Beauty of the beast“ (liet. „Žvėries grožis“), kuriame pateikiama alternatyvi vizija, kaip galėtų atrodyti tradicinė klasikinio baleto klasė Rusijoje, šalyje, kurioje visa kultūros industrija dirba kariniam-pramoniniam kompleksui remti ir yra pavaldi valstybinei ideologijai bei propagandai.
Šiandien, kai Rusijos kariuomenė naikina Ukrainos miestus ir gyventojus, nežmoniškumas ir destrukcija tampa naujais Rusijos simboliais, todėl spektaklis siūlo kartu apmąstyti, kaip ši metamorfozė gali pakeisti požiūrį į klasikinį rusų baletą. Ar jis vis dar gali būti priedanga Rusijos elito antihumanizmui, imperiniams įpročiams ir paniekai įstatymams?
Pagal Antono Ovčinnikovo poemą „Naujasis rusų baletas“, parašytą Rusijos invazijos į Ukrainą pradžioje, sukurtas spektaklis žiūrovams pristato klasikinį rusų baletą kaip estetizuotą smurto prieš žmogų ir jo kūną formą.
Tankai – miestovaizdžio dalis, o slėptuvės – vieta gimtadienio šventėms
Antrojoje renginio dalyje – 10 Ukrainos šiuolaikinio šokio trumpametražių filmų, sukurtų kaip atsakas į plataus masto Rusijos invaziją. Programa, pavadinta „Moving in Mayhem“ (liet. „Judėjimas chaose”), apima daugybę meninių refleksijų apie eskalacijos sukeltus jausmus ir pokyčius. Kai kuriuose filmuose kalbama apie tankus, tapusius miestovaizdžio dalimi, ir slėptuvėse švenčiamus gimtadienius. Kituose laikomasi labiau metaforiško požiūrio, kalbama apie ore tvyrantį netikrumo ir vilties jausmą.
Archyvas „Let The Body Speak“ (liet. „Leiskite kalbėti kūnui“), iš kurio buvo atrinkti programos kūriniai, buvo sukurtas 2022 metų rugpjūtį reaguojant ne tik į plataus masto Rusijos invaziją, bet ir į išaugusį karą atspindinčių šokio filmų kiekį bei poreikį išsaugoti tuos jaudinančius liudijimus.
Vasario 22 dieną žiūrovai turės unikalią galimybę išvysti Danyilo Zenkino kūrinį „Runner“ (liet. „Bėgikas“), kuriame kalbama apie subjektyvią laiko nuovokąir negalėjimą pabėgti iš šalies per karą, Olha Kebas kūrinį „Exi(s)t“ (liet. „Egzistuoti/Išvykti“) apie propagandos pasekmes ir iškreiptą realybę, bei kitus filmus, kuriuose kalbama apie besikeičiančius kraštovaizdžius, pavyzdžiui, Janos Ševčenkos ir Dmitro Abalmasovo filmą „Rozklad Rukhu“ (liet. „Tvarkaraštis“), kuris buvo nufilmuotas tankų apsuptyje, arba Lesios Prusovos darbą „Happy Birthday To Me“ (liet. „Su gimtadieniu man“), įamžinantį naujas švenčių realijas.
Programos „Moving in Mayhem“ filmai žiūrovą veda per daugybę žmogiškųjų patirčių karo laikotarpiu – nuo vienatvės iki atkaklumo, nuo sielvarto iki vilties. Visas ja supina tik vienas troškimas – kad šviesa laimėtų.
Ši dviejų dalių ukrainiečių scenos menų programa „2 metai, 3657 dienos“ – tai erdvė pokalbiui apie dabartinę Ukrainos realybę ir kolektyvinis nuolatinio Ukrainos pasipriešinimo okupacinėms Rusijos pajėgoms atminimo aktas.
Renginys nemokamas.