Išleidęs straipsnį „Naujas sveikatos centras lemia dar vieną jos priežiūros paslaugų pertvarką“, portalas „Kas vyksta Kaune“ sulaukė ir skaitytojų klausimų šia tema. Todėl paprašėme buvusį sveikatos apsaugos ministrą, LR Seimo narį Aurelijų Verygą pakomentuoti minėtame straipsnyje išdėstytą informaciją apie kuriamus naujus biurokratinius darinius šalies savivaldybėse, iš jų – ir Kauno.
„Mano komentaras galėtų būti toks, – teigia Seimo sveikatos reikalų komiteto narys A. Veryga, – vienintelis, aiškus ir išmatuojamas deklaruojamo sveikatos centro steigimo tikslas – galimybė gauti ateinančio laikotarpio ES lėšų. Tuo ministerija ir sugebėjo „nupirkti“ savivaldybes, kurios dabar priiminėja sprendimus dėl tokių centrų steigimo.
Labai gerai, kad Kaunas nesugalvojo jungti pirminę ir antrinę priežiūros grandis struktūriniu būdu, nes tai būtų buvęs totalus grįžimas 30 metų atgal į sovietmetį. Funkcinis bendradarbiavimas neatneš naudos, bet neturėtų padaryti ir kažkokios žalos. Idealiu atveju bus sudaryta galimybė įsisavinti ES lėšas.
Jau dabar kai kurių savivaldybių atstovai be užuolankų pasakoja, kad jiems iš ministerijos duotas nurodymas susigalvoti, ką už gauti planuojamus pinigus norėtų nusipirkti, ir pateikti sąmatas. Ką toks prašymas reiškia? Tai reiškia, kad politiką formuojanti ministerija neturi jokio strateginio matymo ir idėjos, kas už tas lėšas turi būti padaryta. Vienintelis tikslas – įsisavinti.
Na, o dėl bendradarbiavimo, tai ir dabar tam yra galimybių. Savivaldybės turi savivaldybės gydytojus. Jei reikia papildomų pajėgumų paslaugų koordinavimui, galima tiesiog plėsti specialistų kiekį ir iniciatyviau vienyti bei koordinuoti įstaigų darbą.
Ministerija vykdo ne vieną reformą. Kai kurioms jų iš principo galima pritarti. Tačiau tuo pat metu matome ir nesuplanuotus finansus, ir neapgalvotus sprendimus.
O sveikatos centrų atveju visi tikslai yra tik skambūs lozungai, neturintys jokio ryšio su realiu gyvenimu. Toks sujunginėjimas nepadidins nei specialistų skaičiaus, nei kažkaip palengvins paciento kelią, o tik gali sukurti ydingų mechanizmų.
Dar daugiau, toks savivaldybių diskriminavimas skiriant ES lėšas atsižvelgiant į ministerijos įnorių vykdymo lygį, gali būti diskriminacinis ar net prieštarauti Konstitucijai. Nes pinigai iš esmės yra skiriami pacientų naudai, o dabar lėšų dydis skirtingose savivaldybėse gali ir labai skirtis.“