Jei Lietuvoje būtų įvestas naujas taršos mokestis, 2023 metais daugiausiai už savo asmeninio automobilio „Lexus RX400h“ naudojimą sumokėtų teisingumo ministrė Evelina Dobrovolska. Tačiau net 8 iš 14 ministrų iš pradžių tokio mokesčio apskritai nemokėtų – vieni dėl to, kad jų automobiliai netaršūs, kiti – nes tiesiog jų neturi. Tuo metu tarp ministrų naudojamų tarnybinių automobilių taršiausias Simono Kairio „Volkswagen Phaeton“.
Lapkritį Vyriausybė pristatė planus atsisakyti dabar galiojančio automobilių registracijos mokesčio ir įvesti naują kasmetinį mokestį už naudojimą. Skaičiuojama, kad iki 2025 metų gyventojai vidutiniškai mokėtų po 138 eurus, o tada mokesčiai padvigubėtų.
„Delfi“ pasidomėjo, kokius automobilius ministrai vairuoja laisvalaikiu ir kuo važinėja darbo reikalais.
Viena ministerija atsisakė, kita naudoja
Ministerijų atstovai „Delfi“ pateikė ministrų naudojamų tarnybinių automobilių modelius, jų degalų rūšis, „Euro“ standartus ir išmetamus anglies dvideginio kiekius gramais per kilometrą.
Tokių pat duomenų prašyta ir dėl asmeninių (šeimos) automobilių, tačiau ne visi pateikė viską arba labai tiksliai. Tokie atvejai lentelėje pažymėti žvaigždute, o trūkstami duomenys paimti iš specializuotų tinklapių.
Tarp tarnybinių automobilių taršiausias yra kultūros ministro naudojamas „Volkswagen Phaeton“. Už dyzelinu varomą, „Euro 5“ standarto ir 239 g/km išmetantį automobilį 2023 ir 2024 metais teiktų sumokėti po 262,9 euro, o nuo 2025 metų – net 525,8 euro.
„Artimoje ateityje ministerija planuoja nuomotis ekologiškesnį automobilį“, – „Delfi“ perdavė S. Kairio atstovė Viktorija Vitkauskaitė.
Įdomu tai, kad „Volkswagen Phaeton“ anksčiau buvo naudojamas ir Susisiekimo ministerijoje, tačiau ministrui Mariui Skuodžiui pradėjus darbą, jis buvo pakeistas į netaršų „BMW 520e“.
Antrasis pagal taršos mokestį dydį būtų aplinkos ministro Simono Gentvilo naudojamas „Mercedes Benz V-Class“. Dyzelinu varomo, „Euro 6“ standarto ir 203 g/km CO2 išmetančio mokestis iš pradžių siektų 189,81 euro, o vėliau – 379,61 euro.
Tačiau S. Gentvilas „Mercedes“ naudoja tik užmiestyje (komandiruotėse), o mieste važinėja „Nissan Leaf“, kurio CO2 tarša yra nulinė.
„Jau kurį laiką apklausinėjame tiekėjus, kokį ministro komandiruotėms būtų galima nuomoti elektromobilį, kad ministerija galėtų atsisakyti šio „Mercedes“ mikroautobuso. Dar atkreipiu dėmesį, kad vos atėjęs į ministrus S. Gentvilas atsisakė „paveldėto“ nuomojamo benzininio su elektros varikliu „BMW 530e“, kurio vidutinės kuro sąnaudos sudarė 8,94 litro/100 kilometrui“, – perdavė ministro atstovas Marijus Gailius.
Trečioje taršiausių tarnybinių automobilių vietoje atsidūrė švietimo, mokslo ir sporto ministrės naudojamas „Škoda Superb“. Benzinu varomas, „Euro 5“ standarto ir 196 g/km CO2 išmetantis automobilis 2023 ir 2024 metais atsieitų 74,48 euro taršos mokesčių, o vėliau – 148,96 euro.
Ketvirta – vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė su „Volvo S90“, kurio mokesčiai siektų 57,12 euro per metus.
E. Dobrovolskos naudojamo „BMW 530i xDrive“ taršos mokestis siektų 35,28 euro, o socialinės apsaugos ir darbo ministrės Monikos Navickienės „Volkswagen Passat“ – 33,77 euro.
Už kitų ministrų naudojamus automobilius pirmaisiais metais mokesčio mokėti nereikėtų (detalūs duomenys – lentelėje).
Ekonomikos ir inovacijų ministrė Aušrinė Armonaitė naudoja „Audi A6“, energetikos ministras Dainius Kreivys – „BMW 530e“, finansų ministrė Gintarė Skaistė – „Volkswagen Passat“, krašto apsaugos ministras Arvyvas Anušauskas – „Škoda Superb“, sveikatos apsaugos ministras Arūnas Dulkys – „Volkswagen Passat“, užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis – „BMW 520d“, o žemės reikalų ministras Kęstutis Navickas – „Lexus ES300h“.
G. Skaistės atstovė Hermantė Brandišauskaitė pridūrė, kad ministerija, skatindama naudotis mažiau taršiomis transporto priemonėmis, yra įsigijusi ir elektrinių paspirtukų, kurie skirti darbuotojams vykti į susitikimus mieste.
M. Skuodžio atstovė Gabrielė Vasiliauskaitė pastebėjo, kad kasdien į darbą ministras vaikšto pėstute.
Trims ministrams asmeninio net nereikia
Trijų ministrų – S. Gentvilo, A. Armonaitės ir M. Navickienės – atstovai „Delfi“ nurodė, kad ministrai asmeninių automobilių neturi.
„Asmeniniais reikalais S. Gentvilas keliauja traukiniu ir dalijimosi automobiliais“, – sakė M. Gailius.
Tuo metu A. Armonaitė, pasak atstovų, daug vaikščioja, važinėja dviračiu, o esant poreikiui naudojasi elektromobilių nuomos „Spark“ sistema arba taksi paslaugomis.
„Ministrė M. Navickienė asmeninio automobilio neturi, jei prireikia – naudojasi pavežėjų paslauga arba trumpalaike automobilių nuomos paslauga“, – sakė jos atstovas Tomas Kavaliauskas.
Dar penkiems ministrams už savo turimus automobilius 2023 metais taršos mokesčio mokėti nereikėtų. Tai K. Navickas su „Toyota Auris“, A. Bilotaitė su „Škoda Citigo“, A. Dulkys su „Honda CR-V“, A. Anušauskas su „Volkswagen Passat“ ir G. Skaistė su „Nissan Qashqai“.
Savo ruožtu J. Šiugždinienė savo asmeninio automobilio modelio nenurodė, bet pasakė jo duomenis, pagal kuriuos (benzinas ir elektra, „Euro 6“ ir 135 g/km CO2), jai tektų sumokėti 34,02 euro.
„Ministrė savo asmeniniu automobiliu važinėja nedaug, į darbą ji kasdien iš Kauno į Vilnių važiuoja traukiniu“, – sakė jos atstovas Dainoras Lukas.
M. Skuodžiui „Mazda CX-5“ kainuotų 35,03 euro per metus, S. Kairiui „Hyundai Tucson“ – 56,43 euro per metus (detalūs duomenys lentelėje).
G. Landsbergio vairuojamas „Audi S1“ kainuotų 57,45 euro per metus, o D. Kreivio „Audi A6“ – 73,92 euro.
Galiausiai, E. Dobrovolskos benzinu ir elektra varomas 2006 metų „Lexus RX400h“ su „Euro 4“ standartu ir 192 g/km emisija iš pradžių kainuotų 80,25 euro per metus, o 2025 metais mokestis pasiektų 160,51 euro.
Mokesčių dydžiai apskaičiuoti su Aplinkos ministerijos skaičiuokle.
Daugiau naujienų skaitykite čia.