Pastaruoju metu galima pastebėti vis labiau įsitvirtinančią tendenciją – Lietuvoje įsikūrusios įmonės renkasi dirbti su užsienio šalių rinkomis. Kokių privalumų turi toks darbas, kaip tai vertina patys darbuotojai ir kokios šios tendencijos ateities perspektyvos, pasakoja Kauno kolegijos „Praktikos ir karjeros dienose’21“ dalyvaujančių įmonių atstovai, dirbantys su užsienio šalimis.
Pasaulis tampa vis globalesnis
Sparčiai globalėjantis pasaulis skatina įmones dažniau žvalgytis į užsienio šalis ir veiklos plėtrą jose. „TransUnion Baltics“ IT Operacijų padalinio vadovė Radvilė Krušinskienė pastebi, kad turint universalią verslo idėją, įmonės renkasi neriboti savęs vienos šalies erdvėje.
„Manau, kad IT įmonės vis dažniau neribos savęs Lietuvos rinka. Lietuva tampa dar viena teritorija, kurioje teikiamos įmonės paslaugos. Verslams, kurie turi universalią verslo idėją (pvz. pavėžėjimo paslaugos, elektroninės parduotuvės), nėra jokios būtinybės riboti save vienos šalies erdvėje. Prieš kelerius metus įvardytos globalios ekonomikos prognozės pildosi – pasaulis mažėja, klientai artėja, ekonomika tampa globali“, – mintimis dalijasi R. Krušinskienė.
„Turbo LT“ generalinis direktorius Edvinas Šiaudkulis atskleidžia, kad Lietuvoje įsikūrusios įmonės neretai atsimuša į „lubas“, o tai tampa paskatinimu veiklą pradėti vykdyti ir užsienio šalyse.
„Stebint pastarųjų metų tendencijas matome, kad darbas su užsienio šalimis yra neišvengiamas. Labai geras pavyzdys yra sėkmingiausi šalies startuoliai, kurie savo veiklą vysto užsienio šalyse ir stengiasi užkariauti vis didesnes rinkas. Lietuva yra nedidelė šalis, kurioje galima sėkmingai plėtoti verslą, tačiau čia labai greitai galima atsimušti į „lubas“. Plečiantis į užsienio šalis, galimybės yra kur kas didesnės. Taip pat patys ieškodami darbuotojų, pastebime, kad žmonėms yra patrauklesnės tarptautinės kompanijos, kurios savo veiklą vykdo užsienyje“, – pasakoja E. Šiaudkulis.
Azartinių žaidimų kūrėjos ir IT sprendimų lyderės – įmonės „Evolution“ talentų atrankos specialistė Milda Statkevičiūtė atkreipia dėmesį, jog kalbant apie plėtrą į užsienio šalis svarbu ir pati veikla, kuria įmonė užsiima.
„Minėto pobūdžio tendencijos labai priklauso nuo verslo profilio ir industrijos. Globali plėtra ir vartotojų pasiekiamumas darosi vis lengvesnis ir patogesnis spartaus skaitmeninių technologijų vystymosi dėka. Dėl to tai daro pozityvią įtaką darbui su užsienio rinkomis. Tačiau šnekant apskritai, manau, kad darbas su užsienio šalimis tik dar labiau įgaus pagreitį. „Evolution“ įmonė teikia paslaugas verslo klientams tarptautiniu mastu, tad mūsų atveju plėtra į užsienio rinkas tik spartėja“, – sako M. Statkevičiūtė.
„Hostinger“ personalo vadovė Gabija Marganavičė pastebi, kad galima įžvelgti ir kitą tendenciją – įmonės, orientuotos į vietinę darbo rinką didelį dėmesį skiria daugiakultūrės darbo aplinkos puoselėjimui.
„Ieškant talentų, Lietuvai skiriame itin daug dėmesio: glaudžiai bendradarbiaujame su aukštosiomis mokyklomis, remiame studentams skirtus renginius, skaitome pranešimus įvairiuose renginiuose. Norėdami pritraukti geriausius savo srities specialistus vietinėje rinkoje, užtikriname konkurencingas darbo sąlygas ir nuolatinio augimo galimybes. Tad daugiakultūrę įmonės darbuotojų įvairovę matome kaip svarų indėlį, prisidedantį prie įmonės konkurencingumo ir darbuotojo profesinio tobulėjimo“, – pasakoja G. Marganavičė.
Galimybė pažinti kitas kultūras dirbant Lietuvoje
Dirbant su užsienio šalių rinkomis, bene didžiausi privalumai – galimybė pažinti kitas kultūras, tobulinti užsienio kalbų įgūdžius, užmegzti ir plėtoti profesinius santykius su kolegomis iš užsienio ir visa tai daryti nepalikus Lietuvos.
„Pagrindinis privalumas darbuotojams – pažinti kitas kultūras, veikimo, bendravimo ir įtakojimo būdus. Patirti geriausias verslo valdymo, žmonių motyvavimo praktikas, kurios yra puoselėjamos kelis dešimtmečius, o Lietuvos versluose dar tik pradedamos taikyti įtraukiančiosios aplinkos, anti-mobingo praktikos ar kitos, užtikrinančios, kad darbo atmosfera būtų patraukli ir įkvepianti, leidžianti atsiduoti patinkančiai veiklai visa širdimi“, – sako „TransUnion Baltics“ IT Operacijų padalinio vadovė R. Krušinskienė.
„Įmonėje „Evolution“ dirba 77 tautybių darbuotojai. Tad ne tik daug išmokstame apie naujas kultūras, pritaikome anglų kalbos žinias, pasisemiame idėjų, bet ir dažnai keliaujame pas kolegas su tikslu pasidalyti žiniomis ir išmokti daugiau apie jų procesus, kuriuos galime pritaikyti sau“, – pasakoja „Evolution“ talentų atrankos specialistė.
Konsultacijas JAV logistikos transporto organizacijoms teikiančios įmonės „Turbo LT“ generalinis direktorius E. Šiaudkulis atkreipia dėmesį, jog tarptautinėse įmonėse neretai išlaikoma aukšta darbo kultūra, palankesnis požiūris į darbuotoją.
„Įmonės, kurios dirba su užsienio šalimis, turi atitikti aukščiausius standartus, nes jos turi nukonkuruoti vietines įmones. Šios įmonės turi išsiskirti ir kurti pridėtinę vertę savo klientams. Šie aukšti standartai vyrauja ir pačiose įmonėse – reikalavimai darbuotojams yra aukšti, bet ir darbo sąlygos, santykiai tarp darbuotojų ir vadovų yra aukštesniame lygmenyje. Dažnai šios įmonės kuria ir pridėtines vertes savo darbuotojams: premijos, stažuotės užsienyje, mokymai, kvalifikacijos kėlimai“, – sako E. Šiaudkulis.
Debesų technologijų įmonės „Hostinger“ personalo vadovė G. Marganavičė atskleidžia, kad darbas su užsienio šalių rinkomis taip pat padeda ugdyti tokias kompetencijas kaip kūrybiškumas, novatoriškumas.
„Į daugiakultūrę aplinką darbuotojai ateina su skirtingomis idėjomis ir asmenybės bruožais, tad įvairių požiūrių prieinamumas įkvepia novatoriškumą, kūrybiškumą ir nestandartinį mąstymą, ypač reikalingą IT srityje. Turėdami komandos narius iš Lietuvos, Brazilijos, Indonezijos, Kolumbijos, Kipro ir kitų šalių visame pasaulyje, galime lengviau ir tiksliau suprasti klientų tikslinę auditoriją – darbuotojai suteikia neįkainojamas įžvalgas apie klientų pageidavimus, pomėgius, reikalingą turinį, o tai padeda formuoti strategijas, pritaikytas kiekvienai rinkai atskirai“, – mintimis dalijasi G. Marganavičė.
Darbas tarptautinėje įmonėje gali atverti platesnes karjeros perspektyvas
Nors darbas su užsienio šalimis kelia iššūkių, tokių kaip kultūriniai ypatumai ar laiko skirtumas, atsirandantis dėl šalių geografinės padėties, tačiau įmonės atskleidžia, jog darbuotojai darbą tarptautinėse įmonėse vertina teigiamai.
„Lietuvoje kreditingumo tikrinimo rinka dar tik auga, todėl „TransUnion Baltics“ įmonei darbas su kitų šalių rinkomis yra galimybė sukurti IT profesionalų kolektyvą. Darbuotojams tai galimybė pažinti kitas kultūras ir nuomonių, požiūrių įvairovę. Tokia patirtis praturtina“, – sako R. Krušinskienė.
„Bendravimas su užsienio šalimis ne tik suteikia galimybę patobulinti komunikacijos įgūdžius bei praplėsti profesinių pažinčių ratą, bet ir atveria naujas karjeros galimybes. Skatiname augimą įmonės viduje, tad darbuotojai gali ne tik kandidatuoti į aukštesnes pozicijas Lietuvoje, bet ir užsienio šalyse“, – atskleidžia M. Statkevičiūtė.
„Darbas su JAV rinka didelei daliai žmonių yra šiek tiek egzotiškas, nes darbo metodai ir pobūdis yra šiek tiek kitokie. Nors pradžioje reikia šiek tiek laiko priprasti ir prisitaikyti, tačiau įsivažiavus darbas yra tikrai įdomus. Kadangi darbo metodai yra mažiau įprasti, todėl darbe yra mažiau monotonijos ir nuolat galima atrasti dalykų, kurie yra nauji“, – sako „Turbo LT“ generalinis direktorius.
„Daugeliui „Hostinger“ darbuotojų įdomu dirbti su keliomis skirtingomis kultūromis vienoje komandoje, o prieš pandemiją taip pat turėjome galimybę keliauti į kitas vietoves ir susipažinti su vietos kultūra iš arti. Žinoma, suprantame, jog daugiakultūrė aplinka atneša ir nemažai iššūkių, tačiau tikime, kad kultūriškai įvairios darbovietės privalumai juos vienareikšmiškai nusveria“, – sako G. Marganavičė.
Daugiau informacijos apie Kauno kolegijos „Praktikos ir karjeros dienas‘21“ galima rasti čia.