Prasidėjęs šildymo sezonas Kaune „sprogdina“ rimtą temą. Ne kartą įvairių miesto rajonų gyventojų skundų sulaukiančiam namų administratoriui „Mano būstas“ gyventojų problemos, panašu, rūpi ne daugiau nei vilkui šienas. Šį kartą dar viena abejingo požiūrio į gyventojų vargus istorija kartojasi prestižinės Laisvės alėjos Nr. 63 gyventojų name, kuriems be šildymo teko tverti daugiau kaip tris savaites. O problema imta spręsti tik po to, kai gyventojai dėl administratoriaus neveiksnumo parašė skundus 7-ioms šalies instancijoms bei galiausiai praeitą penktadienį kreipėsi į Kauno apygardos prokuratūrą.
Tai kas iš tiesų vyksta Kaune?
Pirmadienį publikacija apie šią istoriją jau pasirodė ir nacionalinėje šalies žiniasklaidoje, tačiau pasitelkę viešųjų ryšių triukus, bendrovė „Mano būstas“ jau ne pirmą kartą „išsuko“ uodegą, neva dėl susidariusios situacijos jie nekalti. Į administratoriaus pusę stojo ir miesto savivaldybės administracijos Būsto modernizavimo, administravimo ir energetikos skyriaus vedėjas Raimundas Endrikis, pirmadienį portalui „Kas vyksta Kaune“ pareiškęs, esą „šildymas pastate jau yra atstatytas“.
Tačiau žurnalistų duomenimis tuo metu tik vyko gedimo šalinimas ir šildymas minėtame name įjungtas tik pirmadienį vėlai vakare. Panašiu metu išpublikuotas ir straipsnis viename nacionaliniame portale, kuriame formuojamas bendrovės „Mano būstas“ teigiamas įvaizdis, neva dėl susidariusios situacijos jie nėra kalti.
R. Endrikis tvirtino, kad gavus gyventojų skundą dėl nepajungto šildymo, skyriaus specialistai kelis kartus kreipėsi į namo administratorių dėl skubaus avarijos šalinimo. Tačiau „skuba“ užtruko net 22 dienas, o dėl vėlavimo dar ir buvo apkaltinta pirmame aukšte įsikūrusi įmonė, neva neįsileidusi tvarkyti gedimo.
Tačiau, kaip parodė avalynės tinklo parduotuvės „Dolita“, kuri veikia minėtose patalpose, direktoriaus Mindaugo Markevičiaus atsiųsti dokumentai, bendrovė „Mano būstas“, teigdama, kad į patalpas, kuriose reikia sutvarkyti namo šildymui trukdantį gedimą, neįsileidžia būtent komercinių patalpų savininkai, melavo ne tik žiniasklaidai, bet ir gyventojams.
Detektyvo verta istorija
Tarpukariu statytame Laisvės alėjos 63-iuoju numeriu pažymėtame name šiems laikams protu sunkiai suvokiama istorija prasidėjo rugsėjo 28 d., kuomet jų namą aptarnaujantis administratorius „Mano būstas“ nustatė ir jo specialistas šilumininkas surašė defektinį aktą, kad pirmame pastato aukšte įsikūrusioje avalynės parduotuvėje vienoje vietoje šlampa grindys, nes yra trūkęs po grindimis einantis vienas iš šildymo vamzdžių, kuris ir praleidžia namo šildymui reikalingą vandenį.
Tai buvo priežastis, kodėl namo šildymas negalėjo būti pradėtas tuomet, kuomet Kaune buvo oficialiai paskelbta šildymo sezono pradžia, t.y. rugsėjo 27 d. Tačiau atrodytų, menkutės problemos – vamzdžio sutvarkymo ir pakeitimo – sprendimas vienai dominuojančių bendrovių rinkoje „Mano būstas“ užtruko beveik mėnesį. T.y. beveik mėnesį laiko žmonėms teko gyventi žemesnėje nei 16 laipsnių temperatūroje, o juk šiame 9-ių butų name gyvena ne tik vyresnio amžiaus žmonės, turintys sveikatos problemų, bet ir jaunos šeimos, vienos iš jų kūdikiui – vos trys mėnesiai.
Galima tik spėlioti, kas sutrukdė būsto administratoriui skubiai imtis darbų, šių priežasčių jie patys nekomentuoja. O į gyventojų maldavimus turėjo ir pasiūlymą – šildytis elektra. Tačiau toks variantas gyventojų iškart buvo atmestas – ir dėl brangumo, ir dėl kitų grėsmių, pavyzdžiui gaisro. Namas yra nerenovuotas nuo tarpukario, jame neatnaujinta elektros instaliacija, tad tikrai neaišku, kas galėtų įvykti visuose butuose sujungus elektrinius šildytuvus.
Kreipėsi į prokuratūrą
Nuo rugsėjo 28-osios laukę ir niekaip nesulaukę nei sprendimo, nei paaiškinimo iš „Mano būstas“ atstovų, kas daroma, kad šildymas būtų galiausiai įjungtas, matydami, kad jau tuoj tuoj oro temperatūra Kaune naktimis nukris iki minusinės, namo gyventojai kreipėsi į visas įmanomas instancijas, nusisamdė advokatus ir galiausiai parašė skundą Kauno apygardos prokuratūrai.
„Visoje šitoje situacijoje buvo blogiausia ta nežinia, kurioje mus laikė namo administratorius, lyg kokius įkaitus. Mums buvo sakoma, kad į patalpas neįsileidžia „Dolita“, dabar aiškėja, kad tai buvo netiesa. Jiems (aut. – „Mano būstas“) prisiskambinti neįmanoma, nueiti nėra kur, bendruoju numeriu atsiliepia konsultantės, kurios tiesiog registruoja gedimą. Kas iš to, jei niekas vis tiek nevyksta. Skambinom ne kartą ir į savivaldybę, panašu, ten irgi gyventojų problemos – pačių besiskundžiančiųjų reikalas“, – apmaudo neslėpė vienas iš namo gyventojų, kuris pagalbos nusprendė ieškoti ir žiniasklaidoje.
Pasak vyro, blogiausia, kad tokioje situacijoje žmonės palikti likimo valiai, o teoriškai kažkokią kontrolę galintys vykdyti savivaldybės darbuotojai, panašu, ginti gyventojų neskuba. „Toks jausmas, kad tas būsto administratorius Kaune turi kažkokias išskirtines teises, jei gali taip elgtis“, – svarstė pašnekovas.
Situacijos eiga rodo abejingumą
Kaip portalui „Kas vyksta Kaune“ teigė „Dolita“ vadovas M. Markevičius, apie tai, kad po jų grindimis yra trūkęs namo šildymo vamzdynas, įmonė sužinojo rugsėjo 28 d., gavusi „Mano būstas“ raštą. Po poros dienų bendrovė atsakė į gautą raštą (portalui „Kas vyksta Kaune“ M. Markevičius atsiuntė tai patvirtinančius įrodymus), kad tam kad būtų atlikti remonto darbai, reikalinga pasirašyti tarpusavio sutartį.
„Tokiose situacijose sutarties būtinumas yra įprasta praktika. Tad nedelsdami pateikėme „Mano būstui“ sutarties projektą, kuriame aprašyta kas, kaip ir kada būtų tvarkoma, kokie yra šalių įsipareigojimai. Su identiška situacija buvome susidūrę viename iš salonų Vilniuje, kurią taip pat išsprendėme pasirašę susitarimą“, – portalui „Kas vyksta Kaune“ aiškino M. Markevičius.
Pasak jo, pagrindinės sutarties nuostatos buvo aptarti, kada bus pradedami darbai, kaip bus atliekamas darbų pasiruošimas ir patys darbai, už kokius patirtus nuostolius „Mano būstas“ turės atlyginti, kurioje parduotuvės vietoje bus atliekami darbai. Akivaizdu, kadangi darbai, kaip paaiškėjo, turėjo būti vykdomi avalynės salono viduje, prekybininkai norėjo tinkamai aptarti sąlygas ir tam pasiruošti.
Tačiau „Mano būstui“, galimai, tuo metu rūpėjo kiek kiti reikalai. Nes pasak M. Markevičiaus, atsakymo į laišką jie negavo, o lygiai po savaitė gavo lygiai tokį laišką, kaip rugsėjo 28 d.
„Jokių pasiūlymų ar komentarų dėl pateiktos sutarties iš “Mano Būstas” nebuvo. Tada vėl nusiuntę sutarties projektą paprašėme pakomentuoti ir laukėme. Galiausiai šių metų spalio 13 d. “Mano Būstas” susisiekė su mumis, šalių atstovai aptarė sutarties punktus, suderinome ir pasirašėme sutartį spalio 15 d. Vamzdžio tvarkymo darbai buvo pradėti spalio 17 d.“, – nurodė M. Markevičius.
Visai kitą versiją piešia pats administratorius
Pirmadienį portalui „Kas vyksta Kaune“ atsiųsto atsakymo laišką bendrovės „Mano būstas“ Komunikacijos grupės vadovas Paulius Ugianskis pradėjo gerokai ironišku šiai situacijai teiginiu, kad svarbiausia jo atstovaujamos bendrovės užduotis yra, jog „klientai namuose turėtų maksimalų komfortą ir nejaustų jokių trikdžių, susijusių su daugiabučio inžinerinių sistemų funkcionavimu“.
Padėkojęs, kad portalas „atkreipė dėmesį į šią problemą“, toliau P. Ugianskis dėstė, kad jų specialistai „dar prieš dvi savaites nustatė, kad name nėra šildymo todėl, jog įvykęs gedimas pirmame aukšte esančioje parduotuvėje“. Atkreiptinas dėmesys, kad iš anksčiau „Dolitos“ atsiųsto komentaro jau yra žinoma, kad situacija paaiškėjo ne prieš dvi, o prieš tris savaites.
„Tai įvertinę nedelsiant pasiūlėme parduotuvės šeimininkams pagalbą, kad kuo greičiau pašalinti gedimą ir atstatyti šilumos tiekimą visam namui. Deja, tačiau mūsų pasiūlymas buvo ilgai ignoruojamas – parduotuvė tiesiog atsisakė įsileisti meistrus, dėl ko ėmė šalti visi namo gyventojai. Matydami, kad su parduotuvės, kurioje ir buvo nustatytas gedimas, šeimininkais sunkiai sekasi rasti kompromisą, namo gyventojams išdalinome elektrinius šildytuvus“, – teigia „Mano būstas“ atstovas.
Gavusi atsakymą, straipsnio autorė nedelsdama susisiekė su namo gyventojais, norėdama sužinoti, ar elektriniai šildytuvai iš tiesų buvo išdalinti. „Tai jie parašė tokį raštą, kad jei kas neturi elektrinio šildytuvo, jie gali paskolinti. bet mes jiems iškart sakėme, kad negalima mūsų name šildytis elektra, nes sena elektros instaliacija, įsivaizduokit, kas bus jei tokiame name visi susijungs elektrinį šildymą. Dar mums tik gaisro betrūksta! Jų siūlomi šildytuvai išvis netinkami, jie per galingi. Nei vienas iš kaimynų tų šildytuvų nepaėmė“, – komentavo namo gyventojas.
Namą palikę be priežiūros, dar ir herojai?
Tačiau atsakymuose P. Ugianskis ir toliau iškraipydamas faktus „skalbė“ atstovaujamos bendrovės mundurą. „Ir tik praėjusios savaitės pabaigoje vis dėlto pavyko įtikinti parduotuvės patalpų savininkus, kad jie leistų specialistams patekti į vidų ir atlikti būtinuosius remonto darbus“, – teigė jis. Kaip žinome, situacija kiek kitokia – įmonės darbuotojai tiesiog pagaliau, galimai, rado laiko susiderinti tarpusavyje sutartį, pagal kurią bus vykdomi remonto darbai.
„Mūsų darbuotojai gedimą tvarkė visą savaitgalį ir tikimės, kad jau artimiausiu metu šildymas namui bus atstatytas“, – aiškino P. Ugianskis. Kaip žinome iš „Dolitos“ vadovo ir, ką patvirtino gyventojai, vamzdžio gedimo darbai pradėti spalio 17 d., sekmadienį, apie 17 val. Jie buvo tęsiami ir spalio 18 d., pirmadienį. Nors savivaldybės atstovas tvirtino, kad gyventojams šildymas pirmadienį jau įjungtas, tai padaryta tik vėlai vakare.
„Tokiais ir panašiais atvejais visuomet raginame patalpų, kuriose fiksuojamas bendrų inžinerinių sistemų gedimas, savininkus būti sąmoningais ir bendruomeniškais bei leisti būsto priežiūros specialistams atlikti būtinus remonto darbus. Priešingu atveju atsisakymas leisti lokalizuoti avarijas sukelia aibę nepatogumų kitiems namo bendrasavininkams ir gali turėti teisinių pasekmių“, – savo atsakymą moralu kitiems užbaigė P. Ugianskis.
Daugiau istorijų apie bendrovės „Mano būstas“ administruojamų namų gyventojų problemas galite skaityti anksčiau portale publikuotame rašinyje, kuriame aprašomos Baltų pr., Kęstučio g., Karo ligoninės g. gyventojų vargai.