Antradienį Registrų centro specialistai atkūrė didžiausios šalyje informacinės sistemos E. sveikata veiklą – užbaigus testavimo darbus ir įsitikinus duomenų integralumu, sėkmingai užbaigtas sistemos paleidimo etapas.
„Dėkoju visai Registrų centro komandai ir visiems išorės specialistams, teikusiems pagalbą ir konsultacijas. Visų šių žmonių pastangomis pavyko atkurti vienos svarbiausių sistemų Lietuvoje darbą. Dar kartą apgailestaujame, kad dėl sistemos neveikimo daliai gyventojų teko susidurti su nepatogumais.
Šis įvykis parodė, kad siekiant užtikrinti sklandų strateginės reikšmės informacinių sistemų valdymą, yra reikalingi neatidėliotini sprendimai aukščiausiu valstybiniu lygiu“, – pranešime spaudai sako Registrų centro generalinis direktorius Saulius Urbanavičius.
Registrų centras pabrėžia, kad visus sistemoje sukauptus duomenis iš kopijavimo įrenginių pavyko sėkmingai atkurti.
„Vis dėlto, atkūrus sistemos veiklą dėl jos kompleksiškumo gali pasitaikyti pavienių trikdžių, apie kuriuos prašome informuoti Registrų centro konsultantus el. pašto adresu [email protected] arba telefonu +370 5 236 4577“, – rašoma pranešime.
Visų kitų Registrų centro tvarkomų registrų ir informacinių sistemų veikla atnaujinta dar praėjusios savaitės viduryje, šių registrų ir informacinių sistemų duomenys teikiami išorės vartotojams, visos paslaugos klientams teikiamos.
Po liepos 20 dieną Vilniuje vykusios liūties trūkus vamzdžiui buvo užpilta Registrų centro serverinė. Dėl to buvo sutrikusi daugelio įmonės valdomų sistemų veikla.
Papildyta 14.12 val.
Vaistinės baiminasi receptų dubliavimosi
Lietuvos vaistinių asociacijos pirmininkė Kristina Nemaniūtė-Gagė BNS sakė tikinti, kad didžioji dalis problemų, kilusių dėl ilgiau nei savaitę sutrikusios sistemos, išsispręs, bet, anot jos, kils iššūkių dėl kompensuojamųjų receptinių vaistų.
„E.sveikata nekaupia informacijos apie popierinius receptus. Vadinasi, jei pacientas atėjo į vaistinę ir vaistininkas mato jo elektroninius receptus, gali būti, kad gydytojas jam išrašė ir popierinį. Gali būti dubliavimasis. Tad tai susiję ir su racionaliu vaistų vartojimu ir su finansine našta vaistinėms, nes kyla klausimas, ar tuomet teritorinės ligonių kasos apmokės“, – teigė asociacijos vadovė.
K. Nemaniūtė-Gagė tikisi pacientų sąmoningumo, tačiau sako, kad dalis žmonių, ypač jei vartoja daug vaistų, gali juos antrąkart įsigyti netyčia, nes tiesiog neprisimins juos jau pirkę su popieriniu receptu.
Pasak jos, vaistininkai patikrinti, ar pacientas tikrai nėra jau įsigijęs vaisto su kompensacija, galės tik jau pardavę medikamentą ir perdavę informaciją Valstybinei ligonių kasai, o procedūra, kai informacija atsinaujina, gali užtrukti iki 20 minučių, kai žmogus jau bus palikęs vaistinę.
Vaistinių asociacijos vadovė taip pat sako nesanti tikra, jog su dideliu darbo krūviu susidūrę medikai sutrikus sistemai spėjo registruoti išrašytus popierinius receptus.
„Tai turėtų pasakyti ligonių kasos, ministerija. Laukiame visos šios informacijos“, – tvirtino ji.
Papildyta 14.32 val.
Kliūtys dėl kompensuojamųjų vaistų
Nuo liepos 1-osios įsigaliojus naujai tvarkai, mažas pajamas gaunantiems ir vyresniems nei 75-erių pacientams suteikta galimybė kompensuojamuosius vaistus gauti nemokamai, t.y. vadinamosios priemokos pradėtos kompensuoti automatiškai per ligonių kasas.
Tačiau, anot K. Nemaniūtės-Gagės, čia taip pat kilo problemų: strigus e.sveikatai, jei pacientai su savimi neturėdavo popierinių receptų, vaistininkai negalėjo niekuo padėti ir tiek turintieji teisę į kompensacijas, tiek į visiškai nemokamus vaistus be priemokų, medikamentų galėjo įsigyti nebent už visą kaina.
„Kol elektroninių receptų vaistininkai nematė, pacientų aptarnauti tiesiog negalėjo. Bet tokie žmonės, grįžę pas gydytojus ir išsirašę popierinius receptus, galėtų susigrąžinti vaistinei sumokėtą priemoką kreipdamiesi į ligonių kasas. Taip nurodė ministerija, bet tai – sudėtingas laikas pacientams“, – kalbėjo ji.
Ji tvirtina, kad minėti pakeitimai galėjo būti aktualūs apie ketvirčiui milijono gyventojų.