Vyriausybei leidus savivaldybėms grąžinti nuo sausio pirmosios panaikintas dešiniojo posūkio rodykles, kol kas to nepadarė nė vienas didmiestis, nes centrinė valdžia įvedė papildomus saugiklius.
Savivaldybių atstovai nepatenkinti, kad su policija, saugumo ekspertais suderinus sankryžų, kuriose tikslinga grąžinti vadinamąsias žaliąsias rodykles, sąrašą, sulaukė daugiau biurokratijos iš centrinės valdžios: Susisiekimo ministerijai pavaldi Transporto kompetencijų agentūra pateikė naujų reikalavimų, kada galima grąžinti rodykles.
Penktadienį įsigaliojusioje žaliųjų lentelių įrengimo metodikoje nurodyta, kad jos negalės būti grąžintos, jei iš kitų pusių važiuojančiam transportui numatytas dalį laiko veikiantis atskiras kairysis šviesoforo signalas, jei sankryžoje vietoj rodyklės jau buvo įrengta nauja dešiniojo šviesoforo sekcija ar jutiklinis šviesoforų valdymas. Taip pat rodyklės negalės būti grąžintos, jei gatvėje, į kurią įsukama, leidžiamas didesnis nei 50 kilometrų per valandą greitis ar sukti į dešinę leidžiama iš daugiau nei vienos juostos.
Be kita ko, reikalaujama savivaldybių pateikti šių metų eismo srautų duomenis sankryžose, kuriose norima grąžinti žaliąsias rodykles – išanalizuoti, kokiu intensyvumu juda lengvieji, sunkiasvoriai automobiliai, viešasis transportas, pėstieji ir dviratininkai.
Taisykles gali derinti tris mėnesius
Vilniaus miesto vicemeras Vytautas Mitalas tvirtina, kad savivaldybė informaciją jau surinko ir „supakavusi iš naujo“ ketina ją Transporto kompetencijų agentūrai pateikti artimiausiu metu.
„Bet ten parašyta, kad atsakymą jie gali pateikti per tris mėnesius. Mes dar kartelį jiems viską išsiųsime ragindami, kad jie kuo greičiau viską padarytų“, – sakė vicemeras.
Anot jo, prašoma skubiai leisti grąžinti lenteles devyniose sankryžose bei spręsti dar dėl 15.
Transporto kompetencijų agentūra pranešime spaudai nurodo, kad savivaldybės, laukdamos, kol ji įvertins dokumentus, gali savo nuožiūra įsirengti žaliąsias rodykles. Tačiau V. Mitalas sako, kad Vilnius to daryti nesiruošia.
„Gali atsitikti taip, kad pakabinus rodyklę, kompetencijų agentūra išaiškintų, kad ten ji negali būti. Tuomet būtų sukelta papildoma ir nebūtina pavojinga situacija eismo saugumo požiūriu. Pirmyn-atgal kabinėjimo nenorime, norime greitai ir aiškiai susitarti, kur rodyklės gali atsirasti“, – pabrėžė vicemeras.
Šiaulių miesto meras Artūras Visockas sakė, kad savivaldybė, derindama su policija ir savivaldybės Saugaus eismo komisija, numatė iki dešimties sankryžų, kur būtų galima grąžinti rodykles. Jis taip pat mano, kad agentūros reikalavimai yra „papildoma biurokratija“.
„Manyčiau, kad tai nereikalinga. Bet galbūt Susisiekimo ministerija norėjo padidinti savo svorį. Nereikėjo to daryti – pritariu Vilniaus merui, kad tai reikia palikti savivaldai, nes tai santykinai smulkus savivaldos dalykas. Juk nė vienas meras, administracija, nedarys blogai, esame suinteresuoti, kad miestas būtų saugus. Taip, tai papildoma (biurokratija – BNS), šimtu procentų“, – sakė meras.
Kauno Eismo saugumo komisija žaliųjų rodyklių klausimą žada spręsti antradienį kartu su policija ir visuomenininkais. Mieste buvo 113 lentelių su žaliosiomis rodyklėmis, BNS nurodė savivaldybės atstovai.
Klaipėdoje numatyta apie 19 vietų, kur galėtų grįžti dešiniojo posūkio rodyklės, konkretų sąrašą Transporto kompetencijų agentūrai žadama pateikti per mėnesį. Klaipėdos savivaldybės Transporto skyriaus vedėjo Rimanto Mockaus nuomone, kai kurie reikalavimai, pavyzdžiui, srautų analizė, yra pertekliniai.
„Pats įsivaizduokite, jei reikės kiekvienos sankryžos visų eismo dalyvių srautus ištirti. (…) Labai ilgas procesas. Stengsimės kuo greičiau padaryti“, – BNS sakė R. Mockus.
Panevėžio savivaldybės Miesto infrastruktūros skyriaus vedėjas Darius Vadluga teigė, kad yra 29 vietos, kur norima grąžinti rodykles. Anot jo, papildomi reikalavimai savivaldybėje dar bus aptariami.
Alytus norėtų į sankryžas grąžinti 11 rodyklių. Alytaus miesto savivaldybės Miesto ūkio skyriaus vedėja Palmira Raškauskienė taip pat tvirtino, kad dėl Transporto kompetencijų agentūros reikalavimų žaliųjų rodyklių dar teks palaukti.
„Nėra biudžete tam skirta pinigų. Jei reikės srautų tyrimą daryti, mes tą tyrimą turime pirkti, einant per viešuosius pirkimus, nes mes kitaip neužsakysime (…) Yra tekę daryti srautų tyrimus, tai ir du mėnesius trunka“, – kalbėjo P. Raškauskienė.
Vyriausybė sprendimą atšaukė
Transporto kompetencijų agentūros vadovės Godos Bražytės-Balčiūnės komentaro BNS penktadienį gauti nepavyko.
Naikinti žaliąsias rodykles Susisiekimo ministerija pasiūlė dar 2014-aisiais, remdamasi Kaune kelerius metus vykdytu tyrimu. Jis, pasak ministerijos, parodė, kad sankryžose su žaliosiomis rodyklėmis kyla daugiau avarijų, per kurias žūva ar sužalojami žmonės.
Rodyklės panaikintos nuo sausio, tačiau savivaldybėms pasipiktinus dėl išaugusių transporto spūsčių, Vyriausybė sprendimą atšaukė.
Žaliosios rodyklės leidžia automobiliams sukti į dešinę ir degant raudonam šviesoforo signalui, prieš tai sustojus prie sankryžos ir įsitikinus, kad tai netrukdo pėsčiųjų, kitų transporto priemonių eismui ir saugumui.