Vakar Kaune vykusiuose kandidatų į Kauno merus debatuose dalyvavo šeši iš septynių prelegentų, tarp kurių ir dabartinis meras Visvaldas Matijošaitis. Visi kalbėtojai žadėjo kauniečiams pozityvią ateitį, tačiau bene daugiausiai fantastinių idėjų pasiūlyta miesto viešojo transporto organizavimo srityje.
[galerija kiek=”8″]
Siūlė prijungti Kauno rajono teritorijas
Į klausimą, ką daryti, kad Kaune ne mažėtų gyventojų, o daugėtų, dabartinis miesto vadovas tvirtino, kad gyventojų nemažėja, o jų dalis tiesiog išsikelia į rajoną, nes mėgsta gyventi individualiuose namuose, kurių mieste greičiausiai neturi galimybės įpirkti. „Padidinti Kauną Kauno rajono sąskaita“, – su šypsena siūlė V. Matijošaitis.
[susije_video kurie=””]
Replika apie miesto ir rajono bendradarbiavimą iškėlė opią temą, kad šioje srityje nėra vieningos transporto sistemos, o Liberalų sąjūdžio atstovas, dabartinis vicemeras Simonas Kairys sakė, kad ji atsiras, kuomet rajonas įsives vieningą elektroninio bilieto sistemą. „Pas mus (Kaune – aut. past.) nevažinėja transporto priemonės su neaišku, kur piltu kuru, neaišku, kaip apskaitomom pajamom ir kita, kada atsiras ta vieninga elektroninio bilieto sistema, tada tai ir bus, nes negali į miestą įvažiuoti ir išvažiuoti, kada kas panorėjęs“, – sakė kandidatas.
Prakalbus apie viešąjį transportą turėjo savo idėją ir Lietuvos centro partijos kandidatė Rūta Andriuškevičienė, teigusi, kad miestiečiams siūlytų viešojo transporto kortelę, kuri drauge galėtų būti ir skundų kortele – su ja gyventojai galėtų išreikšti nepasitenkinimą seniūnijose miesto tvarkymo klausimais.
Pasiūlymai Kaunui: susisiekimas oru ir tramvajus
Lietuvos socialdemokratų partijos kandidatas Gintaras Černiauskas pritarė šiuo metu miesto savivaldybės vykdomam Kauno viešojo transporto priemonių atnaujinimo planui, tačiau pats siūlė įvesti alternatyvų – oro – transportą Kaune. Debatų vedėjui perklausus, ką tiksliai turi omenyje, G. Černiauskas nedaugžodžiavo. „Panašiai, kaip įrengta slidinėjimo trasose – kapsulės galėtų kelti miestiečius iš Šilainių į centrą, iš centro galbūt į Aleksotą“, – susisiekimą tarp miesto rajonų lynais žadėjo advokatas.
Kalbėdamas apie miesto transportą, S. Kairys priminė, kad Kaune bus pastatytas Kėdainių tiltas, kuris iš esmės pakeis visą transporto sistemą ir taps neatskiriama jo dalimi. Kad Kaune per artimiausius metus bus pastatyti net keturi tiltai (taip pat ir pėstiesiems), patvirtino ir V. Matijošaitis, apgailestavęs, kad jo komandai nepavyko to padaryti jau šios kadencijos laikotarpiu.
„Galvoju, kad Kaune galėtų atsirasti nedidelis metro, – nuostabą klausytojams sukėlė dabartinis Kauno meras. – Svarstom tokią idėją, bet gal ji bus pernelyg egzotiška, tai paliksiu anūkams įgyvendinti“. Intriguojančią mintį Visuomeninio rinkimų komiteto „Vieningas Kaunas“ lyderis neslėpė perėmęs iš buvusio Vilniaus mero Artūro Zuoko, kuriam vėliau netikėtai išreiškė ir palaikymą. „Jo fantazijose daug tiesos buvo, ką būtų gal ir įrodęs, jei ilgiau pabuvęs (Vilniaus vadovu – aut. past.)“, – sakė. V. Matijošaitis įvardijęs, kad tramvajaus idėja Kaune nėra oras ir jis galėtų atsirasti kaip žiedinis transportas per didelio intensyvumo Karaliaus Mindaugo prospektą.
Partijos Tvarka ir teisingumas politikas Antanas Navakauskas taip pat pasidžiaugė, nors ir, pasak jo, skandalingu, bet debatų dieną įvykusiu miesto troleibusų atsinaujinimu. V. Matijošaitis jį pataisė, kad atnaujintas autobusų, o ne troleibusų parkas. A. Navakauskas siūlė svarstyti priemiesčiuose įrengti automobilių stovėjimo aikšteles ir sudaryti galimybes gyventojams miesto centrą pasiekti nemokamai. Kandidatui nepasirodė utopinė ir tramvajaus idėja, sakė, su tokia susipažinęs apsilankymo Italijos Padujos mieste, kur įrengtas panašus vienabėgis, daug važiuojamosios dalies neužimantis tramvajus.
Transportas važiuos ne ūsais, o barzdomis
Tėvynės sąjungos – Lietuvos krikščionių demokratų kandidatė Jurgita Šiugždinienė tvirtino, kad tapusi mere visuomeninio transporto klausimą laikytų prioritetiniu. „Pirmiausia sėsčiau su rajono valdžia prie bendro stalo ir siekčiau, kad atsirastų vieninga sistema, vienas bilietėlis, suderinti maršrutai“, – dėstė kandidatė. Kita jos idėja – Kauno ekspreso maršrutas, kuris jungtų Šilainius ir Pramonės prospektą. Ji išreiškė nepritarimą, pasak jos, super brangiai metro idėjai ir siūlė specialius ilguosius autobusus, kurie galėtų kursuoti intensyviausio eisimo gatvėmis ir sujungtų labiausiai nutolusias Kauno seniūnijas. „Labai norėčiau, kad mes galvotume apie ateitį ir investuotume į elektrobusus ir troleibusus su autonomine rida”, – siūlė J. Šiugždinienė. Perklausta, kandidatė patikslino, kad tai tokie troleibusai, kurie „gali važiuoti be savo ūsų“, todėl yra labiau mobilūs.
V. Matijošaitis skubėjo replikuoti apie tai, kad miesto planuose numatyta atnaujinti iš esmės visą visuomeninio transporto parką. Jis minėjo, kad jau atvyko 25 nauji autobusai. „Keistokai jie atvyko, bet nupirkom“, – apie debatų dieną kilusį sąmyšį dėl giminystės ryšių tarp bendrovės „Kauno autobusai“ vadovo ir autobusus pardavusios įmonės vadovybės minėjo dabartinis miesto meras. Jis sakė, kad šių metų planuose – nupirkti 85 naujus troleibusus, o ateityje – hibridinius autobusus. „Kurie važinės be ūsų – su barzdomis“, – į kolegės repliką reagavo Visvaldas.
„Hibridinio autobuso techninė priežiūra yra dvigubai brangesnė nei dyzelinio bei trumpesnė eksploatacija, todėl abejoju tokio sprendimo efektyvumu“, – į humorą J. Šiugždinienė reagavo rimtu argumentu.
Replikuodamas S. Kairys sakė, kad jį džiugina idėjos ir fantazijos, bet kvietė būti realistais ir atsižvelgti į tai, kad Kaunas įsikūręs tarp dviejų kalnų, todėl ne visos ekologiškos transporto priemonės yra tinkamiausios būtent mūsų miesto specifikai.
V. Matijošaitis taip pat akcentavo, kad naujus verslo pastatus statančios verslo įmonės turėtų įrengti požemines parkavimo aikšteles ir geriausiai – bent dviejų aukštų. „Vargstam su verslu, nes jie nori sutaupyti, o mes matome, kad miestas kemšasi“, – teigė dabartinis vadovas.
Perkels Vilniaus oro uostą į Kauną
G. Černiauskui atkreipus dėmesį į prastą susisiekimą tarp Kauno ir Karmėlavoje esančio oro uosto, dar daugiau minčių oro uosto tema pažėrė dabartinis meras. „Geriausia būtų oro uostą perkelti iš Vilniaus į Kauną, – teigė V. Matijošaitis. Jis argumentavo, kad susisiekimas tarp miestų geras, tetruktų 40-50 minučių, o taip pat išdėstė dar vieną svarbų argumentą. „Jei tapsiu meru tikrai toliau darysiu šituos žingsnius, nes Vilniuje antras nusileidimo takas niekaip netelpa, o Kaune galima realiai tai padaryti“, – debatuose Kaune sakė V. Matijošaitis.
Debatų metu klausimų prelegentams turėjo ir auditorija. Viena ponia klausė apie kandidatų moralines vertybes, ar jas turi ir gebėtų išlaikyti tapę miesto vadovais. Architektui Linui Tuleikiui rūpėjo kandidatų požiūris į opoziciją, kurios santykiai su dabartinio mero komanda išlieka įtempti.
Iš auditorijos pasigirdo nuomonė, kad Kaune uždaromos bibliotekos ir pirtys. Atsakydamas į klausimą V. Matijošaitis išliko ramus. „Mūsų kadencijos metu Kaune renovuota 14 bibliotekų, o vienintelę biblioteką, kurią iškėlėme – tai iš Panemunės miško. Ten nebuvo nei privažiavimo, nei apšvietimo, net nekaltos mergaitės bijodavo eiti“, – dar kartą publiką prajuokino dabartinis meras.
Daugiau apie bibliotekų optimizavimo politiką ir Kaune uždarytas bibliotekas.
Kandidatų į Kauno merus debatus organizavo iniciatyvos „Žinau, ką renku“ savanoriai, debatus vedė žurnalistas Edmundas Jakilaitis. Rinkimai vyks kovo 3 dieną. Jei kauniečiams išrinkti miesto vadovą prireiks antrojo turo, žadama organizuoti ir papildomus dviejų kandidatų debatus.
Daugiau informacijos apie rinkimus – specialioje portalo „Kas vyksta Kaune“ rubrikoje.