Keletą dienų nerimsta kalbos apie tamsiaodę mergaitę, pasitikusią popiežių Pranciškų, kai Šventasis Tėvas nusileido lėktuvu Vilniuje. Kandžių pasisakymų socialiniame tinkle dėl mergaitės odos spalvos negailėjo žinomi žmonės Lietuvoje – fotografas Martynas Sirusas bei kaunietė Eurika Masytė, svarbiu šaliai laikotarpiu atlikusi kūrinį „Laisvė“. Tačiau pontifikas šiam konfliktui paruošė atsaką.
Portale „Kas vyksta Kaune“ paskelbus žinią apie minėtą dainininkės E. Masytės akibrokštą, buvo sulaukta ir kontraversiškų reakcijų. Kaip dažniausiai būna, internautai pasiskirstė į dvi stovyklas: vieni palaikė E. Masytę, o kiti nepagailėjo smerkiančių žodžių.
Skaitytoja Aistė mano, jog popiežius tikrai nesureikšmino, kokios spalvos buvo mergaitė. „Jis neskiria žmonių pagal rasę. Lietuva, Italija, Nigerija… Koks skirtumas? Bet atsirado persona, kuriai tai užkliuvo. Per daug čia viskas išpūsta. O, kad lietuviai turi mažai tolerancijos, tai čia jau senai visiems aišku“, – savo nuomonę apie E. Masytės pasisakymą išdėstė moteris.
Kaunietė Vilma kalbėjo priešingai pastarosioms mintims. „Nesu prieš kito odos atspalvio žmonės, tuo labiau vaikus, bet popiežius atvyko į Lietuvą…kur lietuvaitės geltonų kasų ir beribio mėlynumo akių… Ar ne tokia mūsų lietuvaitė turėtų būti?“, svarstė ji.
Skaitytoja tuoj pat gavo atkirtį, tvirtinantį, jog jos minėti skiriamieji lietuviškumo požymiai, realybėje tėra šablonas. „Rasti grynakrauję lietuvaitę geltonom kasom ir mėlynomis akim – beviltiškas reikalas. Bet esmė ne tame, o tame, kad kai kurie visai negirdėjo popiežiaus žodžių apie toleranciją ir atlaidumą“, – pridūrė prie diskusijos prisijungusi Alvyda.
„O, aš linkęs užstoti Masytę… Ir nesišvaistykim epitetais, neįsigilinę. Man taip pat kyla klausimas: negi vienintelis kriterijus atrenkant vaikus – italų kalba. Juk popiežius moka daug kalbų. Turime nuostabių vaikų, talentų, įvairių konkursų nugalėtojų, kad ir „Tūkstantmečio vaikai“, kuriems susitikimas su popiežiumi būtų didžiulis paskatinimas… Ir nevadink manęs rasistu“, – nuomonę rėžė kaunietis Antanas.
Skaitytojas Marius atsakydamas į pastarąjį komentarą nepamiršo priminti, jog tamsesnės odos spalvos mergaitė sutikti popiežių buvo pasirinkta neatsitiktinai – ji buvo ta iš nedaugelio, kuri mokėjo italų kalbą, be to, mažametė lanko katalikišką mokyklą. „Norėta, kad nekalbėtų trafaretišku, atkaltu tekstu kaip dainų dainelėje, o natūraliai. Atsirado du vaikai, kurie mokėjo lietuvių kalbą, ir ką tai – nusikaltimas?“, – spėliojo jis.
Kaunietei Redai tai pasirodė nepakankamai stiprus argumentas. „Mergaitės mamos pareiškimas straipsnyje, kad Lietuvoje nėra vaikų, kalbančių ta kalba, mane įžeidė. Toks įspūdis, kad lietuvių vaikai – nieko verti… kas domėjosi, ieškojo? „Įkišo“ per pažintis, tai nereiškia, kad turi teisę sugalvot priežastį“, – tūžo moteris.
„Manau, sąmoningai buvo ieškoma kitos rasės atstovės, nes šis popiežius dievina įvairias kultūras. Ir panašu, kad labiau nei patį dievą. Neabejoju, jog Masytė piktinasi ne juodaode mergaite, o tiesiog pačia idėja. Žodis „rasistas“ dabar vartojamas tinka ar netinka, jo tikroji reikšmė seniai pamiršta.. Man tiesiog įdomu, kokia būtų reakcija, jei popiežių pasitiktų mergaitė su rusišku tautiniu kostiumu. Kodėl gi ne, juk Lietuvoje gyvena ir rusų. Bet neabejoju, kad dauguma tų, kurie dabar kažką kaltina rasizmu, stotu piestu prieš tokią idėją“, – spėliojo kaunietė Evelina.
„Tai jau bus įprasta, nes pasaulis maišosi, nebus jau visiškai gryno kraujo bet kurios tautybės žmonės. Tad nėra čia ko „bangas kelti“. Vaikus reikia mylėti, kokios jie nebūtų odos“, – pridūrė Zita.
Skaitytoja Alė, pasisakiusi įsiplieskusioje diskusijoje, prisiminė popiežiaus Pranciškaus pasakytus žodžius. „Pats pontifikas pasakė: „Saugokim, tausokim ir neužmirškim savo tautiškumo šaknų“. Kas toks drįso paminti kitų tautų vaikus, nepaėmęs jų į pasitikimą. Palaikome, kad dar yra tokių protaujančių kaip Masytė“.
Tuo tarpu kaunietės Aistės nuomone, gerai, kad mergaitė buvo tamsiaodė. Pasak moters, jos susitikimas su popiežiumi Pranciškumi suteikia viltį daugybei „kitokių“ vaikų, kurie mūsų visuomenėje vis dar patiria pažeminimą. „Tai ir yra to mažutėlio išaukštinimas, apie kurį Šventasis tėvas ir kalbėjo“, – kalbėjo ji.
„Reikia vieną kartą išsivaduot iš to riboto mąstymo, kitaip apie jokią laisvę negali būti nė kalbos. Laisvė prasideda viduje, mintyse, tolerancijoje. Kol to nebus, taip ir liksim suvaržyti ir priklausomi. Jokie himnai nepadės“, – pridūrė Diana.
„Kas vyksta Kaune“ skaitytoja Inesa taip pat smerkė E. Masytės požiūrį, sakydama, jog pastarajame nėra jokio išprusimo. Todėl mergaitės mama turėtų teisę kreiptis į teismą dėl šitokio jos dukters pažeminimo viešoje erdvėje. Kažkada mačiau straipsnį, kad E. Masytė nesijaučia sava Airijoje, o kaip jausiesi, jeigu visi kitaip atrodantys žmonės, netgi vaikai užkliūna“, – svarstė ji.
„Popiežius dėl tokių paklydusių avinų kaip jūs ir atvažiavo pas mus, bet, matau, jo skleidžiama meilė lietuvių bukumo nepagydys“, – kritikos strėlę į tamsesnės odos spalvos mergaitę smerkiančiųjų pusę sviedė kaunietis Gediminas.
Akimirka iš garsiai eskaluojamų sutiktuvių Lietuvoje „Instagram“ paskyroje pasidalijo ir popiežius Pranciškus. Prie nuotraukos pontifikas skirtingomis kalbomis užrašė mintį, kurią perskaitę, diskusijoje dalyvavę priešininkai turėtų užkasti nesantaikos kirvį:
„Kadangi Jėzaus paveikslas yra įspaustas kiekvieno žmogaus širdyje, tai kiekvienas vyras ir moteris suteikia mums galimybę susitikti su Dievu“. Trumpiau tariant, „kiekvienas žmogus yra tarsi Dievo atvaizdas“.