Užsiminus apie cirką, ne vienam prieš akis išnyra išdresuoti gyvūnai, nugrimuoti klounai, ugnies rijikai, atrakcionai, pompastika ir tradicinės cirko palapinės. O jei visų šių atributų cirke nėra?
Ketvirtadienį kultūros centre „Tautos namai” kauniečiai buvo pakviesti į šiuolaikinio cirko studijos „Trouble on stage” šventę, pristatančią dar gan naują cirko tipą Lietuvoje – šiuolaikinį cirką. Šis cirkas akivaizdžiai skiriasi nuo tradicinio, tačiau pagrindiniai cirko atributai: akrobatai, žonglieriai, artistai – nors ir pakitę, išliko.
Gyvūnų čia neišvysi
Renginio kuratorius, cirko artistas ir mokytojas Kęstas Matusevičius akcentavo, kad pirmiausiai žiūrovai nustemba cirke neišvydę gyvūnų: „Gyvūnų atsisakymas – pagrindinis šiuolaikinio cirko principas: čia neišvysi skraidančių dramblių ar sirtakį šokančių arklių. Šiuolaikiniame cirke išvysite vien žmones ir dažniausiai – teatro scenose ar pačiose įvairiausiose patalpose. Mums nebūtina speciali cirko arena”, – pasakojo K. Matusevičius.
Jo manymu, artistui daug reikšmingiau lavinti patį save: „Išsilavinimą, gylį, pasaulėžiūrą”, – kalbėjo teatro režisierius.
Pasaulyje gyvuoja jau 20 metų
Pasak teatro režisieriaus G. Aleksos, pasaulyje šiuolaikinis cirkas gyvuoja jau 15-20 metų, Kaune įsitvirtino vos prie 3 metus. Atsirado šis menas Prancūzijoje – senoje cirko šalyje, žinomoje kaip legendinės, tradicinio cirko trupės „Cirque du Soleil” tėvyne. Pamažu naujasis cirkas atkeliauja ir į kitus kraštus.
„Šiuolaikinis cirkas – jauniausias iš visų scenos menų. Baltijos, Skandinavijos šalių regionai deda daug pastangų, kad būtų sukurtos naujos platformos ir atsigręžiama į jaunimą, nes dabar Lietuvoje turime nedaug profesionalių naujojo cirko artistų. Lietuvoje tokio tipo artistų, mokyklos ar universitetai, tiesiog, neruošia”, – pasakojo G. Aleksa.
Jį papildė K. Matusevičius, atkreipęs dėmesį, kad šiuolaikinio cirko profesionalai rengiami Prancūzijoje, Švedijoje, Suomijoje, Belgijoje, Olandijoje. Ten pabaigę mokslus, jie gauna aukštąjį cirko artisto diplomą. Į vieną iš šių šalių mokytis planuoja vykti ir pats K. Matusevičius.
Kelia visuomenines problemas į paviršių
Abu pašnekovai akcentavo, kad pirmiausiai šiuolaikinis cirkas skirtas ne pramogai, o visuomenėje egzistuojančių problemų analizei, kalbėjimui apie problemas ir kvietimui diskutuoti bei jas spręsti.
„Viena žinomiausių modernaus cirko trupių „Circus Cirkör“ iš Švedijos, neseniai pastatė spektaklį apie pabėgėlius. Ši tema itin aktuali ir kelianti diskusiją, beje, į spektaklio peržiūras kviečiami žmones iš pabėgėlių stovyklų, vėliau diskutuojama jiems aktualiomis temomis, sprendžiamos problemos. Šiame cirke mokoma gerbti vieniems kitus, būti pilietiškiems. Šiuolaikiniame cirke nėra pompastiškumo, čia svarbiausia – idėja”, – pasakojo G. Aleksa.
Jo manymu, Lietuvoje irgi yra ką veikti, keičiant visuomenės požiūrį į daugybę sričių: kultūrą, jauną žmogų, švietimą. „Pirmiausiai, trūksta pagarbos vienas kitam”, – pažymėjo G. Aleksa.
Jis pridūrė, kad Kaune yra daugybė užsislėpusių menininkų, kurie turi ką pasakyti pasauliui, tačiau neranda tam tinkamų išraiškos būdų, šiuolaikinis cirkas, esą, tam – puiki išeitis. Tačiau, pasak pašnekovų, norint tapti geru šiuolaikinio cirko atstovu, reikės gerokai paplušėti: treniruotės kasdien vyksta bent po 8 valandas.
„Jei nori karjeros, pripažinimo, atskleisti savo talentą – tos 8 valandos treniruočių salėje kažkam gali pasirodyti sunku, bet jūs priverskite cirko artistus sėdėti biure po tas aštuonias valandas – jiems nepakeliamai sunku atrodys būtent tai!”, – kalbėjo G. Aleksa.