Lietuvos mokiniai jau visai netrukus turėtų būti pradėti vertinti pagal naująją vertinimo sistemą, kurią šiuo metu ruošia Švietimo ir mokslo ministerija. Kas laukia mokinių?
Sudaryta darbo grupė pradėjo svarstyti vertinimo sistemos mokyklose galimus atnaujinimus mokinių motyvacijai didinti ir teigia tuoj baigsianti Kaupiamojo vertinimo koncepcijos projektą.
Siūlomas kaupiamojo balo principas
Šalia jau esančios mokinių vertinimo dėšimtbalės sistemos, Švietimo ir mokslo ministerija siūlo ir jau baigia rengti Kaupiamojo vertinimo koncepcijos projektą. Anot Švietimo ir mokslo ministrės Audronės Pitrėnienės, projekte numatytos pagrindinės vertinimo kaitos kryptys.
„Sukūrus kaupiamojo vertinimo sistemą mokiniai viso mokymosi metu kauptų įvairius kompetencijų pripažinimo faktus – egzaminų tipo testus, projektinių ir tiriamųjų darbų, meno kūrinio vertinimus, savanorystės, bendruomeninės veiklos, olimpiadų, sporto pasiekimus ir taip toliau. Taip bus įvertinamos ne tik mokinių žinios, bet ir įvairi kita ugdymosi veikla“, – aiškina A. Pitrėnienė.
Kaip teigia Švietimo ir mokslo ministrė, toks vertinimas padės atsiskleisti įvairiems mokinių pasiekimams, kurie iš tiesų labai prasmingi. Šis mokinių sukauptas kompetencijų rinkinys papildys abiturientų įvertinimą, kurie jį gaus laikydami brandos egzaminus.
„Vertinimas turėtų būti suprantamas plačiai, tai ne tik baigiamieji egzaminai ir standartizuoti testai, bet ir individuali mokinio pažanga. Vertinama bus ne tik mokinio žinių suma, bet ir naujai įgytų žinių ir gebėjimų kiekis, t.y. kiek daug mokinys išmoko. Siekiame, kad būtų vertinamos ne tik atskirų dalykų žinios, bet ir integralūs gebėjimai, tokie kaip skaitymo gebėjimai, problemų sprendimas, kūrybiškumas“, – pasakoja A. Pitrėnienė.
Labiau įtraukti mokytojai
Švietimo ir mokslo ministrė A. Pitrėnienė akcentuoja, kad dėl naujosios kaupiamojo balo sistemos pasiekimų vertinimas didžiąja dalimi gali priklausyti nuo mokytojo. „Planuojama, kad pasiekimų vertinimas artės prie mokinio, mokytojo. Atsiras visiems prieinamas standartizuotų vertinimo įrankių bankas, o tai leis kiekvienam mokytojui pasitikrinti, kaip sekasi mokytis jo mokiniams, parodys, kokių gebėjimų ugdymui reikėtų skirti daugiau dėmesio“, – teigia ministrė.
Lietuvos matematikos mokytojų asociacijos prezidentė Regina Rudalevičienė sako, kad ir dabar mokytojas, ypač matematikos pamokoje, kur dažnai reikia individualių konsultacijų, skiria daug laiko kiekvienam mokiniui. Pasak jos, jau nuo šių metų vykdomas mokinio pažangos stebėjimas. Šio proceso metu, pedagoginius įgūdžius tobulina ir mokytojas, jis stebi mokinio pažangos etapus, apie esamą padėtį informuoja ne tik patį vaiką, bet ir jo tėvus.
Siekia sumažinti egzaminų reikšmę
Naujoji kaupiamojo balo sistema turėtų nuraminti daugelį abiturientų, bijančių jų tolesnį gyvenimą nulemiančių brandos egzaminų. Švietimo ir mokslo ministrės teigimu, didžiausias kaupiamojo vertinimo siekis yra sumažinti momentines žinias patikrinančių egzaminų reikšmę. „Dabar viskas priklauso tik nuo jų. Nėra gerai, kuomet jaunuolio likimą nusprendžia jo būsena egzamino metu. Pirmasis perėjimo prie kaupiamojo vertinimo žingsnis yra brandos darbo, kuris atskleistų daugiau mokinio gebėjimų, įvedimas.
Abiturientai jį galės rinktis jau 2017–2018 mokslo metais. Stosiantieji į aukštąsias mokyklas galės gauti 0,25 papildomo balo už pirmųjų dviejų konkursinių dalykų brandos darbus, įvertintus ne mažiau kaip „9“, – aiškina A. Pitrėnienė.
Lengvesnis kelias į universitetus
Lietuvos moksleivių sąjungos jaunimo politikos koordinatorė Gintarė Vikmonaitė naują kaupiamojo balo sistemą vertina labai teigiamai ir tvirtina, kad ji labai reikalinga Lietuvos mokyklose. Juolab, kad pagal projektą, balų sistema išlieka, o šalia jos dar bus kaupiamasis balas, kuris palengvins abiturientų stojimą į aukštąsias mokyklas. Pasak jos, kitose Europos šalyse universitetai jau seniai taiko panašią praktiką. Vilniaus universiteto studijų prorektorius Valdas Jaskūnas teigia, kad numatyti kaupiamojo balo privalumus ir trūkumus yra sunku, kol sistemą nebus išbandyta.
„Sistema dar nėra išbandyta, todėl, galima teigti, kad tai bus tik bandomasis variantas“, – sako V. Jaskūnas. stojant į universitetus olimpiadų ar sportinių pasiekimų rezultatai kartais įskaitomi ir dabar, tačiau kaupiamasis vertinimas apims dar plačiau. Planuojame sukurti informacinę sistemą, kurioje būtų sukaupti duomenys apie mokinio rezultatus, pasiekimus ir gebėjimus.
Daugiau skaitykite čia.