Pirmadienį Neveronių seniūnijoje susirinkę keliolika aktyvių gyventojų išgirdo ženkliai pakoreguotą geležinkelio linijos „Rail Baltica” Kaunas – Lietuvos ir Latvijos valstybių siena poveikio aplinkai vertinimo ataskaitą.
Jos ankstesnį variantą dar balandžio pradžioje buvo užprotestavęs bene visas miestelis.
Visgi, kilus masiniam vietinių nepritarimui, kad miestelyje būtų statomi naujas 12 vėžių kelynas ir depas, balandžio pabaigoje į problemos sprendimo paieškas įsitraukė Susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius. Jis paskelbė, kad Neveronyse šio projekto plėtojimo atsisakoma, imtos svarstyti kitos alternatyvos: Palemonas ir 8-tas kilometras į šiaurės pusę.
Alternatyva nr. 1 – Palemonas
Pirmadienį neveroniečiai gavo patvirtinimą – „Aecom” atstovas Mantas Kaušyla pateikė naują geležinkelio linijos „Rail Baltica” poveikio aplinkai vertinimo ataskaitą, kurioje matyti, kad atsižvelgta į gyventojų pastabas, projektas kardinaliai pakeistas. Kaip ir žadėta – vietoj Neveronių pasirinktas Palemonas. Tiesa, tai dar tik svarstoma, nepatvirtinta alternatyva.
Patvirtinus šį pasirinkimą, geležinkelio maršrutas atrodytų taip: Rokai-Palemonas-Neveronys-Jonava-Pagiriai (Kėdainių r.)-Ramygala-Upytė-Janališkiai (Panevėžio r.)-Pušalotas-Joniškėlis-Vaškai-Kiemėnai-Dagiai.
Antroji svarstoma alternatyva panaši, tik trasa užsibaigtų Kamarde, o ne Dagiuose (Pasvalio r.).
Ragina išsakyti poziciją
Pasiteiravus Neveronių gyventojų ar nemano, kad Palemone taip pat kils pasipriešinimas šiam gigantiškam projektui, pašnekovai svarstė, kad poziciją turėtų išsakyti patys palemoniečiai, o organizatoriai turėtų laikytis visų Europos Sąjungoje galiojančių reikalavimų, privalomų įgyvendinant tokius projektus.
„Projekto rengėjams reikia bendrauti su žmonėmis, kelynas ir depas neturi pabloginti žmonių gyvenimo sąlygų, bet dėl to jau turi kalbėti patys palemoniečiai”, – sakė Neveronių seniūnė A. Petkevičienė.
Kitas gyventojas Gediminas Bagdonavičius svarstė, kad Palemono gyvenimo sąlygos neblogės, o galbūt net pagerės, nes bus imtasi modernių triukšmo mažinimo priemonių visoje gyvenvietėje, kartu pagerinama infrastruktūra.
„Dėl europinės vėžės palemoniečiai tik laimės – bus pagerinta infrastruktūra, žinoma, ten didžiulis triukšmas, sklindantis ne tik nuo traukinių, bet ir iš garsiakalbių, tačiau neabejoju, organizatoriai imsis priemonių”, – tikino Gediminas Bagdonavičius.
Dardės visą parą
Pagal pristatyme pateiktus duomenis, traukinių eismas šiuo geležinkeliu vyks visą parą, per ją galės važiuoti ne daugiau kaip 42 traukiniai. Keleiviniams traukiniams numatomas leisti iki 250 km/val. greitis, tokių traukinių eismas numatomas 6-24 val., intervalu kas dvi valandas.
Prekinių traukinių, iki 120 km/val. greičiu, eismas numatomas naktį – nuo 24 iki 6 val. ryto.
Beje, tiesiant geležinkelį, 50 m spinduliu bus iškirsti esantys miškai; Neveronių gyvenvietėje didesnio praradimo nenumatyta – bus nugriauta viena nenaudojama sodyba, neįregistruota Nekilnojamojo turto registre.
Prašo triukšmo sulaikymo sienelių
Išgirdę pristatymą, gyventojai „Aecom” atstovui M. Kaušylai turėjo tik keletą pastabų dėl papildomų triukšmo mažinimo sienelių įrengimo: ties Neveronių gimnazija ir ties atkarpa netoli individualių namų.
Kadangi didžiausias leistinas triukšmas gyvenamuosiuose ir visuomeninės paskirties pastatuose bei jų aplinkoje yra iki 55 decibelų, o dieną geležinkelis skleis ir 65 decibelų triukšmą, M. Kaušyla patikino, kad ties dalimi gyvenvietės bus įrengtos triukšmo mažinimo sienelės. „Bus svarstoma į tai atsižvelgti, nes pastovus triukšmas metų metus veiks jūsų sveikatą”, – pastebėjo M. Kaušyla.
Neveronių seniūnė A. Petkevičienė džiaugėsi, kad buvo atsižvelgta į gyventojų pastabas ir toliau einama kompromiso keliu. „Džiaugiamės, kad įvyko diskusija, priimtas abiems pusėms palankus sprendimas – kompromisą radome. Vyks derybos dėl garso slopinimo sienelių, manau, pavyks jas įrengti 100 m nuo gimnazijos. Taip pat dar bus specialusis planas, techninis projektas”, – sakė A. Petkevičienė.
Atsiras eismo pokyčių
Neveronių gyvenvietė neišvengs pokyčių: atsiras žiedinė sankryža, automobilių tunelis, pėsčiųjų požeminė perėja. Prie tunelio ir perėjos bus įrengta triukšmo sulaikymo sienelė.
Gyventojų manymu, dėl žiedinės sankryžos gyvenvietėje eismas taps saugesnis.
Vertinti baigs dar šįmet
Išvadas už šią aplinkos poveikio vertinimo ataskaitą Kaune teiks penkios įstaigos: Kauno rajono ir Kauno miesto savivaldybių administracijos, Kauno visuomenės sveikatos centras, Kauno apskrities priešgaisrinė gelbėjimo valdyba bei Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos Kauno skyrius. Galutinį sprendimą priims Aplinkos apsaugos agentūra.
M. Kaušyla teigė, kad ataskaitoje laikomasi visų Europos Sąjungos normatyvų, o vertinimas bus baigtas iki 2017-ųjų.