Šiuolaikinė moteris – išsilavinusi, veikli ir nepriklausoma. Tačiau koks jos santykis su verslu? Kazimiero Simonavičiaus universiteto docentė ir kelių įmonių steigėja dr. Austė Kiškienė teigia, jog lietuvės verslumą vertina teigiamai ir noriai siektų finansinės nepriklausomybės, tačiau dar neturi visų tinkamų sąlygų verslui pradėti.
Remiantis AGER 2015 (angl. Amway Global Enterpreneurship Report) tyrimo rezultatais, lietuvės į verslą žiūri pozityviau, nei vyrai. Tačiau A. Kiškienės nuomone, noru tapti verslininkėmis moterys nesiskiria nuo vyrų.
„Abiems lytims motyvacija yra gana panaši – nepriklausomybė, didesnės pajamos, saviraiška, lankstus darbo grafikas. Iš tikrųjų moterims verslas imponuoja net labiau, ypač dėl galimybių derinti šeimos gyvenimą su darbiniais reikalavimais“, – pasakojo ji.
Kaltas ir nepakankamas pasitikėjimas savimi
Pasak docentės, labiausiai lietuvėms verslą pradėti trukdo spaudimas neprarasti nuolatinio pajamų šaltinio, galimybių stoka, nepakankamos žinios ir drąsos stygius.
„Kurdamos verslą moterys pastebi daugiau grėsmių. Pavyzdžiui, AGER 2015 tyrimas parodė, kad 69 procentai moterų mano, jog nesėkmės baimė yra svarbi kliūtis pradėti verslą, kai tokios pačios nuomonės buvo kur kas mažiau vyrų – 59 procentai“, – vardino A. Kiškienė.
Lietuvos statistikos departamento duomenimis, pagal privataus sektoriaus vadovų skaičių, vyrų ir moterų situacija skiriasi beveik dvigubai: pernai moterys sudarė 35 procentus privataus sektoriaus vadovų, o vyrai – 65 procentus.
Toks netolygus pasiskirstymas gali būti susiformavęs būtent dėl moterų noro turėti pastovias pajamas ir šeimos turėjimo.
„Paramos šeimai infrastruktūra taip pat nėra pilnai išplėtota: dauguma moterų neturi galimybės dirbti augindamos mažus vaikus. O svarbiausia, kad moterims trūksta ne tik galimybių valstybės lygmenyje, bet ir palaikymo ar padrąsinimo iš pačių šeimos narių“, – teigė docentė. „Vidinė motyvacija ir tikėjimas savo jėgomis yra labai svarbus faktorius pradedant verslą.“
Trūksta verslumo skatinimo iniciatyvų
Pasak moters, švietimo srityje trūksta tikslingai į moteris orientuotų projektų, kurie ugdo verslumą.
„Kaip rodo mano patirtis, tikslingai moterims skirti verslumo skatinimo ir švietimo renginiai sutraukia labai daug dalyvių, ypač jei juose būna pristatomos sėkmės istorijos, sėkmingos verslininkės dalinasi savo patirtimi“, – pasakojo A Kiškienė.
Vis dėlto, Lietuvoje sėkmingų verslininkių atsiranda vis daugiau – savarankiškai dirbančių moterų skaičius didėja jau šeštus metus ir tikrai turi šansų susilyginti su savarankiškai dirbančių vyrų skaičiumi.
„Jaunos merginos ir moterys yra drąsesnės, labiau pasitiki savimi, daugiau dalyvauja verslumo ugdymo programose ir dega didesniu noru tapti verslininkėmis. Taip pat keičiasi tiek požiūris į moteris, tiek ir pačių moterų požiūris į save – Lietuvos moterys yra itin išsilavinusios, ambicingos, siekia karjeros, nori užsitikrinti finansinę nepriklausomybę bei realizuoti save, o tam nuosavas verslas dažnai yra pati tinkamiausia galimybė“, – įsitikinusi A. Kiškienė.