Pastaraisiais dešimtmečiais prislopęs didžiųjų valstybių entuziazmas tyrinėti kosmosą virto tyla prieš audrą. Pingantys erdvėlaivių skrydžiai, sparčiai besivystančios technologijos ir didžiulės privataus kapitalo investicijos jau artimiausioje ateityje taps nauju žmogaus veiklos kosmose proveržiu. Priešakinėse jo pozicijose gali atsidurti ir Lietuvos mokslininkai, verslininkai – tam nebereikia milijardų.
1969 m. liepos 20 d. Mėnulyje išsilaipino pirmasis žmogus – JAV kosminės misijos „Apollo 11“ vadas Neilas Armstrongas. Užgniaužę kvapą tiesioginę transliaciją stebėję milijonai žmonių neabejojo, kad šis „mažas žingsnelis žmogui, tačiau milžiniškas šuolis žmonijai“ reiškia spartų kosmoso įsisavinimą. Vis tik pirmieji daug žadantys istoriniai žingsniai pamažu tapo sąstingiu, tačiau jis jau baigiasi.
Lietuvos kosmoso asociacijos (LKA) direktorius Vidmantas Tomkus ir KTU gimusio pirmojo lietuviško kosminio nanopalydovo „LitSat-1“ idėjinis tėvas Vladas Lašas įsitikinę: „Kosmoso tyrinėjimas nebėra monopolizuotas kelių didžiųjų valstybių, todėl žmonės su nauja energija, entuziazmu ir techninėmis galimybėmis kimba į šią veiklą“.
Nereikia daugiamilijoninių biudžetų
V. Tomkus ir V. Lašas pabrėžia, kad kosmosas nebėra vien tiktai didžiųjų valstybių ir didžiųjų kompanijų „žaidimas“. Kosmoso tyrinėjimų brangumas – labiau mitas ir stabdis mūsų galvose negu šiandienos realybė.
Technologijų revoliucija, jų prieinamumas ir eksponentinis galimybių augimas šiandien leidžia ir mažoms komandoms siekti kosminių tikslų bei patenkinti žmogų judėti į priekį visuomet skatinantį atradimų ir iššūkių troškimą.
„Eksponentinis technologijų galimybių augimas radikaliai atpigino bei priartino ir kosmosą. Aplankykite mano draugą Peterį Madseną, kurio įkurtos kompanijos „Copenhagen Suborbitals“ misija – žmogaus suborbitinis skrydis į kosmosą. Tik jį aplankęs, patiki, kad tai realu ir be daugiamilijoninių biudžetų, kad tai gali padaryti entuziastingas ir atkaklus lyderis, subūręs reikalingų sričių profesionalus – savanorius“, – sako V. Lašas.
Palydovo kaina – kaip gero automobilio
Lietuva kosmine valstybe 2014 m. taip pat tapo be didelių valstybinių projektų – akademinės ir verslo bendruomenės entuziazmas kurti nanopalydovą išjudino ir paskatino prisijungti ir valstybės vadovus, ir institucijas.
„Kosmosas iš Kauno arčiau negu Vilnius – tik kita kryptimi. Ir paleisti mažąjį dirbtinį žemės palydovą „cubesat“ šiais laikais kainuoja ne daugiau negu nusipirkti gerą automobilį“, – pabrėžia V. Lašas.
Vizionierius pateikia dar vieną pavyzdį – jauni žmonės, prieš keletą metų sukūrę kompaniją „Planet Labs“, prieš tai kūrė tokius palydovus, kaip ir pirmasis KTU sukurtas „LitSat-1“. Dabar jie savo patyrimą pritaiko kurdami visą Žemę fotografuojančių palydovų sistemą. Investuotojų ir klientų netrūksta – šiek tiek didesnė nei 100 jaunų žmonių kompanija jau sulaukė daugiau kaip 150 mln. JAV dolerių privačių investicijų.
Ir pats V. Lašas visokeriopai remia ir padeda daugeliui visame pasaulyje žinomų komandų, vystančių daug žadančius kosmoso projektus – „MarsOne“, „Virgin Galactic“, „B612Foundation“, „Copenhagen Suborbitals“, „X Prize“.
Būtina ieškoti partnerių
„Siekiant įsijungti į ESA programas, jau reikia turėti tam tikras patirtis, produktus. Tačiau nereikia laukti pasyviai, kol mus kažkur pakvies. Reikia išsianalizuoti savo stipriąsias puses, galimybes ir į tą procesą aktyviai patiems įsijungti.
Būtina ieškoti partnerių. Reikia kooperuotis ne tik su artimiausiais kaimynais, bet ir Centrinės Europos šalimis – čekais, vengrais, nes vis dar esame panašūs savo praeitimi istorine, finansinėmis galimybėmis, bendravimu. Tokiu būdu reikia sudaryti atsvarą tradiciniam blokui Prancūzija – Vokietija, kuriame koncentruojasi apie 70 proc. Europos kosmoso pramonės“, – aiškina V. Tomkus.
Konkurencingus kosmosui sukurtus gaminius reikia stengtis pardavinėti visoms su šia sritimi susijusioms šalims. Pavyzdžiui, į Marsą Indijos ir JAV siųstame zonde buvo vengriškų komponentų, nes Vengrija aktyviai bendradarbiauja su Indija.
„Kita vertus, gaminamos produkcijos pritaikymo laukas turi būti platus, nes kosmosas yra nišinė sritis. Reikėtų galvoti ir apie aviacija, robotiką, mašinų gamybą. Tik tokiu būdu galima užtikrinti tvarumą – kad vystymasis būtų pastovus, žmonės gautų stabilius atlyginimus“, – teigia V. Tomkus.
Tikslas – tapti tranzitine šalimi
Siekiant sutelkti su kosmosu susijusius Lietuvos specialistus, mokslininkus, verslininkus, V. Tomkus siūlo tapti kosminių krovinių pervežimo centru, išnaudojant dėkingą mūsų šalies geografinę padėtį tarp Rytų ir Vakarų bei gerai išvystytą logistikos sektorių.
Prieš patekdamas į erdvėlaivį, krovinys turi būti ne tik fiziškai surinktas ir atgabentas iš įvairių pasaulio vietų, bet ir patikrintas sertifikuotose laboratorijose, atlikti grafiniai, cheminiai, radiaciniai bandymai.
„Lietuviai tai galėtų padaryti be didesnių investicijų – pritaikyti savo turimas žinias, išnaudoti mokslinę įrangą ir padėti surinkti tuos krovinius. Ilgainiui tai išsivystytų į didesnį verslą, o tada jau galima ir apie platesnę infrastruktūrą pradėti galvoti“, – sako V. Tomkus.
Jei Lietuvoje pavyktų įkurti krovinių patikra ir surinkimu užsiimantį technologijų centrą, generuojantį nuolatines pajamas, aplink jį natūraliai susiburtų kosminei veiklai reikalingi žmonės – elektronikos, mechanikos, chemijos specialistai ir verslininkai, dabar dirbantys su kosmosu nesusijusiose srityse.
Lietuvos mokslo potencialą vertina tokios didžiulės ir įtakingos organizacijos kaip NASA, daugėja rizikuoti nebijančių, smalsių ir ambicingų verslininkų, todėl ar būsime tik pasyvūs naujo proveržio kosminėje veikloje stebėtojai, ar – aktyvūs jo dalyviai, priklauso tik nuo mūsų pačių noro ir aktyvumo.