Aštuntus metus Vilniuje organizuojama kultūros ir meno šventė „Kultūros naktis“ – tradiciniu tapęs renginys, skirtas profesionaliems menininkams, kultūros puoselėtojams, sostinės gyventojams ir miesto svečiams. Šiais metais vienu šventės reginių planuoja tapti VDU kamerinio orkestro, modernaus šokio teatro „Aura“ ir viešnios iš Vokietijos, soprano Verenos Rein atliekama fejerija „Illuminations“ pagal Benjamino Britteno muziką ir Arthuro Rimbaud eiles. Šis kūrinys Lietuvoje bus atliekamas pirmą kartą.
Specialiai iš Vokietijos atvykusi operos ir kamerinės muzikos atlikėja, rašytoja ir publicistė Verena Rein neslepia susižavėjimo šiuo projektu ir tikina, kad kiekviena repeticija jai – ne tik nauja unikali patirtis, bet ir didžiulis malonumas.
– Kartu su VDU kameriniu orkestru dalyvavote ne viename renginyje. Sakykite, kuo sužavėjo idėja atlikti B.Britten ir A.Rimbaud kūrinį „Illuminations“? Kuo jis ypatingas jums pačiai?
– „Kūrinys, kurį atliekame – išties nuostabus, skirtas sopranui ir orkestrui. Jis labai ekspresyvus, egzotiškas. Vien ko vertas prancūzų poetas A.Rimbaud: jo poezija tokia artima muzikai! O specialiai šioms eilėms sukurta B.Britten muzika – neįtikėtinai artima tiek orkestrui, tiek man. Kita vertus, šis kūrinys – tai kartu ir iššūkis mums visiems: jis keistas, neįprastas, besiskleidžiantis daugybe spalvų, intriguojantis sudėtingu ritmu… Bet šiam orkestrui jis – kaip tik tai, ko reikia: visi atlikėjai tokie jauni, pats B.Britten buvo jaunas kai atrado A.Rimbaud eiles, o A.Rimbaud jas rašydamas taip pat buvo visai jaunas. Taigi šie žmonės tikrai gali tą kūrinį atrasti ir geriausiai perteikti publikai!“
– Siurrealizmo dvasios ir ekspersijos persunktas kūrinys bus pristatytas naktį. Kaip manote – ar tai padės perteikti jo tikrąją nuotaiką ir dvasią?
– Naktis – idealus laikas atlikti „Illuminations“.Tai kūrinys, tarsi sukurtas nakčiai. Ne paslaptis, kad A.Rimbaud nuolat svaiginosi alkoholiu, narkotikais, gėrė apsentą. Jo eilės, kaip ir Britteno muzika, atspindi pašėlusį, kiek beprotišką apsvaigimą. Tai tikrai sutemų, tamsos ir bohemiško pasaulio vilionių kvintesencija.
– Kai pirmą kartą atlikote bendrą koncertinę programą su VDU kameriniu orkestru, džiaugėtės, kad lengvai pavyko rasti bendrą kalbą. Kaip apibūdintumėte orkestrą dabar, kai jau yra tekę bendradarbiauti ne viename projekte, kartu dalyvavote prestižiniame Šlezvigo-Holšteino festivalyje Vokietijoje?
– VDU kamerinio orkestro atliekami kūriniai skamba ypatingai – žaviai ir skaidriai. Klausantis jų atlikimo galima tiesiog klausytis to, kas yra tarp natų – jie perteikia ypatingą užkoduotą prasmę. Neabejoju, kad tai – orkestro meno vadovo ir dirigento Roberto Bliškevičiaus nuopelnas. Jis – nuostabus dirigentas. Dirbdama su jais nesijaučiu kaip dainininkė, jaučiuosi kaip orkestro dalis. Akimirkomis atrodo, kad mano balsas tampa smuiku, ir tai – įstabi patirtis.
– Kvėpuoti vienu ritmu su orkestru, kuris yra tarsi patikimas atlikėjo užnugaris – puiku. O kaip vertinate Lietuvos publiką?
– Mane ypatingai žavi tai, kad čia, Lietuvoje, dažnai susilaukiu aplodismentų kūrinio viduryje, tarp atskirų dalių. Publikai patiko – jie ploja. Kartą netgi esu gavusi gėlių vidury koncerto, o ne kaip įprasta gale. Vokietijoje tai būtų neįsivaizduojama. O man ši akimirka buvo tiesiog nuostabi: moteriai patiko mano atliktas kūrinys, ji atėjo ir išreiškė susižavėjimą. Tai puikus emocinis bendravimas su publika, tarsi mažutis dialogas.
VDU kamerinis orkestras ir Verena Rein šiuo metu ne tik ruošiasi „Illuminations“ premjerai Lietuvoje, bet ir kartu įrašinėja kompaktinį diską, kuriame, be B.Britten „Illuminations“, skambės ir Stavinskio ,,Apollo”, kuriam choreografiją ,,Kultūros naktyje” sukurs Kauno šokio teatras ,,Aura”. Tai – jau antrasis jauno kolektyvo kompaktinis diskas, jis orkestro gerbėjams turėtų būti pristatytas dar šių metų rudenį.