Artėjančiame Kauno savivaldybės tarybos posėdyje bus svarstomas ne vienas klausimas, susijęs būtent su senamiesčiu. Svarstoma ir įgyvendinti lengvatas, kurios leistų kurjeriams, pavėžėjams ir taksi vairuotojams nemokėti 2 eurų tranzito mokesčio.
Portalas „Kas vyksta Kaune“ ne kartą rašė apie nuo rugpjūčio 1 d. įvestą Sumažintos taršos zoną (STZ) – įvažiuojant į siauras senamiesčio gatves arba pravažiuojant Rotušės aikštę, tenka pakloti dviejų eurų mokestį.
Savivaldybė priimtą sprendimą aiškina paprastai – siekiama sumažinti tranzitą senamiestyje. Dar rugpjūčio 21 d. Kauno miesto savivaldybė savo „Facebook“ puslapyje pranešė apie 30 proc. sumažėjusį automobilių tranzitą.
Panašius skaičius vėliau per opozicijos valandą pateikė ir Savivaldybės administracijos direktorius – esą tranzitas sumažėjo apie ketvirtadaliu.
Atrodo, jog tikslas buvo pasiektas. Tik nemalonės Kauno miesto savivaldybė susilaukė iš verslininkų.
Dar liepos mėnesį Lietuvos verslo konfederacija išplatino pranešimą spaudai.
Jame verslo atstovai teigė, jog nepritaikius išimčių, gali nukentėti verslas ir gyventojai, mat pristatymo kainos gali būti padidintos, prailgs pristatymo laikas.
Ilgai laukti nereikėjo, mat dar spalį maisto pristatymo ir pavėžėjimo paslaugas teikiančios įmonės portalui „Kas vyksta Kaune“ nurodė, jog įvedus STZ įvykdoma kur kas mažiau pristatymų ir pavežimų, nei anksčiau.
„Wolt Baltics” Operacijų vadovas Julius Kalvaitis nurodė, jog bendrovė kol kas vertina duomenis, tačiau pagal dabartines tendencijas prognozuoja, jog šaltuoju metų laiku užsakymų gali sumažėti iki 3 kartų, palyginant su praėjusiais metais.
Na, o „Bolt Food” generalinis vadovas Lietuvoje Jaagupas Jalakasas nurodo, jog bendrovės skaičiavimais, po įvestų pokyčių įmonė gali įvykdyti 70 proc. mažiau užsakymų iš restoranų sumažintos taršos zonoje, lyginant su praėjusiais metais.
Siūlo suteikti lengvatas
Artimiausias Kauno savivaldybės tarybos posėdis bus sušauktas jau kitą savaitę – lapkričio 12 d.
Tarp svarstytinų klausimų – ir siūlymas suteikti lengvatas maisto kurjeriams, pavėžėjams, taksi vairuotojams. Būtent šioms problemoms spręsti parengtas Tarybos projektas TR-954.
Šis pasiūlymas jau sulaukė vienbalsio pritarimo dviejuose – Miesto ūkio ir paslaugų, bei Darnios plėtros ir investicijų, komitetuose.
Šiuo projektu siūloma nustatyti, jog rinkliava nebūtų taikoma asmenims STZ vykdantiems keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais, taksi, pagal užsakymą, arba maisto kurjerių veiklai.
Taip pat siūloma, jog rinkliavą už STZ fiziniai ir juridiniai asmenys turėtų susimokėti ne per 7 dienas, kaip galioja dabar, o per 30 kalendorinių dienų.
„Įmonėms ir asmenims būtų lengviau susimokėti kartą per mėnesį, nei sekti mokėtinas sumas”, – projekto naudą pabrėžė Martynas Matusevičius, Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas.
Jis nurodė, jog įmonės turės pačios informuoti „Parkavimas Kaune“ sistemą, kad mechaniškai būtų išbrauktas atvykstančio automobilio registracijos numeris.
„Tai tikrai yra iššūkis ir iš pat pradžių tai buvo gana sudėtingas dalykas, nes fizinis asmuo, užsiimantis ar maisto išvežimu, ar pavėžėjimo paslaugomis, jis gali veiklą vykdyti lengvatinėmis sąlygomis – net keliose įmonėse.
Mūsų tikslas yra toks, kad įmonė, kurioje darbuojasi žmogus ir gauna užsakymą, informuotų per „Parkavimas Kaune“ sistemą ir automatiškai būtų anuliuojamas numeris iš rinkliavos.
Bet tai turės padaryti pačios įmonės. Mes tikrai neturime jokių galimybių įsitikinti, ar tas žmogus maistą išveža, ar žmogų paveža, ar jis šiaip atvažiuoja į senamiestį. Tikslas yra toks, kad mes gautume informaciją iš įmonių”, – paaiškino M. Matusevičius.
Nelygios sąlygos?
Tikėtina, jog svarstant klausimą savivaldybės taryboje, daug kritikos šis projektas nesusilauks, bet visgi lieka vienas kazusas – ar siūlomas projektas neribos konkurencingumo?
Nors lengvatas teoriškai gali gauti ne tik „Bolt“, bet ir nedidelės taksi įmonės, kyla klausimas, ar jos turės pakankamus išteklius informuoti BĮ „Parkavimas Kaune“ apie kiekvieną įvažiuojantį vairuotoją.
Bet nepaisant visiškai skirtingų išteklių, visiems bus taikomos vienodos sąlygos – suprask, teisingumas yra aklas.
Portalo „Kas vyksta Kaune“ žiniomis, toks sprendimas priimtas todėl, kad savivaldybei būtina žinoti, jog pavežėjas ar taksi vairuotojas važiuoja būtent vykdydamas užsakymą, o ne šiaip važinėdamas po senamiestį ar ten laukdamas atsitiktinių keleivių. Būtent dėl to reikės informuoti apie kiekvieną įvažiavimą, nors tai gal ir nebus patogu mažoms įmonėms arba asmenims, dirbantiems ne per pavežėjų platformas.