Įlipi į taksi ir vyksti nežinoma kryptimi. Fone skamba paslaptinga muzika ir neramus niūniavimas, kitąkart – repas arba pasitinka stingdanti tyla. Kelionė trunka apie 20 min., o kaskart vis kitas vairuotojas pasakoja įvairiausias istorijas: apie naktinius nuotykius vežant įkaušusius keleivius, gyvybei grėsmingas situacijas, sprunkančius klientus ir t.t. Netikėtumų kupiną kelionę galima patirti atvykus į spektaklį-eksperimentą „Taksai. Bandymai įveikti atstumus“ (rež. Kristina Werner).
Birželio 12 d. Kaune debiutuosiantį dokumentinio teatro projektą prodiusuoja menų agentūra „Artscape“. Spektaklis-eksperimentas judančiuose automobiliuose bus rodomas birželio 12-19 dienomis.
Vairuotojai tampa aktoriais, žiūrovai – klientais
Judančiuose taksistų ir pavežėjų automobiliuose vykstantis spektaklis skirtas nedideliam kiekiui žiūrovų. Kelionės metu taksi vairuotojai ir pavežėjai tampa aktoriais, tai: Lina Butkevičiūtė, Rasimas Džafarovas, Žilvinas Karaliūnas, Jolanta Kuprevičienė, Rimvydas Lukoševičius, Laurynas Mažuolis, Egidijus Ratkevičius, Marco Ruta ir Deivis Vasiljevas. „Centriuke“ dirbs Zita Lucija Neverbickienė. Spektaklio aktoriai dirba vairuotojais ir realiame gyvenime.
Išankstinės peržiūros metu spektaklis prasidėjo buvusiose kareivinėse A. Juozapavičiaus pr. 31 G. Jos trumpam tapo „centriuku“. Gavus automobilio numerį ir nuskambėjus garsiniam signalui žiūrovai suskubo įlipti į automobilius ir kelionė prasidėjo.
Kiekvienas vairuotojas turi parengęs trumpą spektaklio programą, kurią atlieka vairuodamas. Pasitelkiant automobiliuose esančias medijų sistemas, žaidimų elementus, vairuotojo ir žiūrovo interakciją yra atskleidžiama individuali taksisto darbo realybė. Likusiu pasivažinėjimo metu automobilio keleiviai-žiūrovai gali pakalbinti vairuotoją-aktorių. Kelionė su vienu vairuotoju trunka apie 20 minučių, vieno spektaklio metu vyksta trys kelionės su skirtingais taksistais.
Taksistus keičia pavežėjai
Projekto kūrėjai atkreipė dėmesį, kad taksi verslas per gan trumpą laiką beveik išnyko, transformuodamasis į skaitmeninių technologijų valdomą pavežimo paslaugų industriją. Pavežėjai dirba „patys sau“, dažnai su savo automobiliais. Vien 2020 m. Lietuvoje dirbo apie 18 tūkst. pavežėjų.
„Šiandienos taksų vairuotojai – vis labiau nematomi, tačiau puikiai matantys. Galiniuose veidrodėliuose jie stebi už nugarų vykstančias dramas ir komedijas, jaučia miesto pulsą, žino jo paslaptis, veža keleivius į keisčiausias vietas, kuriose patys niekada nesilankė. (…) Kai kurie dar mena legendinio „Kauno taksi parko“ laikus, kiti, darbą pradėję palyginti neseniai, visada naudojosi elektroninėmis platformomis“, – anksčiau yra sakiusi režisierė Kristina Werner.
Jolanta taksi vairuoja nuo 1988-ųjų
Praėjusį sekmadienį vykusioje spektaklio-eksperimento „Taksai. Bandymai įveikti atstumus“ peržiūroje buvo galimybė pakeliauti su trimis vairuotojais. Viena 20 min. kelionė vyko mersedese, kurį vairavo aktorė-taksistė Jolanta Kuprevičienė. Ji nusivežė į Panemunę.
„1988 m. spalio 7 d. pirmą kartą išvažiavau su taksi automobiliu į gatvę. Puikiai prisimenu! Pradėjau nuo „Kauno taksi parko“, vėliau dirbau įmonėse „Greitasis taksi“, „Vyto taksi“, galiausiai įsigijau mersedesą ir šiandien dirbu sau“, – pasakojo J. Kuprevičienė.
Pašnekovė mena, kad moterų taksisčių anksčiau būdavo itin mažai:
„Vienu metu Kaune dirbome tik keturios. Moterų nepriimdavo. Nuo 1980-ųjų dirbau „Taksi parke“ operatore, o po aštuonerių metų sėdau prie taksi vairo. Jau beveik 34 metus. Kodėl? Myliu šį darbą!“, – teigė Jolanta.
Ji atskleidė, kad egzistuoja „auksinė taisyklė“ – su klientais nekalbėti apie politiką, sportą ir religiją, tačiau moteris jų ne visada paiso.
Aktorė-taksistė Jolanta dažniausiai dirba vakare ir naktį, bet pavojai negąsdina. Tiesa, darbe ji yra išgyvenusi ir grėsmingų situacijų: kartą iš Kauno į Marijampolę vežamas vyras paprašė sustoti ir liepė rengtis arba „bus viskas“ – kėsinosi moterį išprievartauti. Jolanta tąkart apsigynė dujų balionėliu, kurį vos prieš kelias dienas jai netikėtai padovanojo bičiulis policijos įgaliotinis.
Per galybę darbo metų Jolantai teko vežti įvairius klientus: mafijos pasaulio atstovus, narkomanus, prostitutes, alkoholikus, agresyviai nusiteikusius žmones ir kt.
„Bet viskas buvo gerai“, – ne kartą spektaklio metu nuskambėjo jos žodžiai. Galiausiai ji tarė: „Tikiu, kad mane saugo angelas sargas, tuo ne kartą įsitikinau darbe ir gyvenime. O, jūs, ar tikite?“, – retoriškai klausė J. Kuprevičienė.
Rasimas per naktį daugiausiai uždirbo 760 eurų
Kita neįprastos kelionės patirtis laukė „Bolt“ pavežėjo Rasimo Džafaromo vairuojamame „Toyota“ automobilyje. Jis keleiviams aprodė miesto centrą. Vyras pasakojo, kad praleidęs 17 m. emigracijoje Anglijoje prieš septynerius metus sugrįžo į gimtąjį Kauną, įkūrė savo verslą, tačiau tąkart nepasisekė. Draugui pasiūlius Rasimas pradėjo dirbti taksistu.
Spektaklio metu jis pakvietė sudalyvauti viktorinoje. Joje atskleidė, kad Kaune yra striptizo klubų, kurie moka taksistui už atvežtus klientus. Užmokestis už tai svyruoja nuo 20 iki 40 eurų, o kadaise siekdavo ir 50 eurų.
Kiek iš viso įmanoma uždirbti šiame darbe? „Pasakojo, kad vienas žmogus per mėnesį uždirbo 7 tūkstančius, tačiau jis visą laiką dirbo, truputį numigdavo ir vėl dirbdavo. Tiesiog „varė“, – sakė R. Džafarovas.
Pavežėjas atskleidė, kad daugiausiai per naktį yra uždirbęs 760 eurų. Tiek atseikėjo iš Airijos po dvidešimties metų pertraukos grįžęs kaunietis, prašęs pavežioti po senai matytą miestą. Vėliau keleivis užsimanė meilės už pinigus, dėl to teko vykti į sostinę, tačiau pusiaukelėje vyras užmigo, o ties Elektrėnais prabudęs apsigalvojo, tad apsisukus grįžta į Kauną. Atsisveikindamas jis paliko Rasimui gausiai „arbatos“ ir dar pripylė pilną baką degalų.
„Jei per savaitę būtų nors vienas toks dosnus keleivis – būtų super. Bet čia laimės dalykas“, – teigė Rasimas.
Darbo praktikoje pasitaikė ir nemalonių incidentų: kartą jo klientai įsėdę pradėjo leistis narkotikus.
„Aš iškart spaudžiau ant stabdžių ir staigiai išlaipinau juos iš mašinos“, – mena taksistas.
Apsisaugojimui nuo užpuolimų vyras turi dujinį balionėlį, tačiau atvirauja, kad jo dar neteko panaudoti.
„Anksčiu, kai dirbdavome su racijomis, nors pagalbos paprašydavome. Taksistai greit sulėkdavo. Ir pats ne kartą važiavau į pagalbą. Pasitaikydavo užpuolimų su peiliu ir pan., bet stengdavomės ramiai išspręsti konfliktus“, – sakė Rasimas.
Deivis nesusimokėjusių bėglių nesiveja
Galiausiai įlipame į pavežėjo Deivio Vasiljevo vairuojamą „Audi“ automobilį. Jis repuodamas veža keleivius-žiūrovus į Fredą. Pavežėju dirba dar tik porą metų. „Bet konkurentus jau apibėgam“, – šypsodamasis tarsteli vyras.
„Taksui ne, boltui taip ir niekad, niekad nebus kitaip!“, – važiuojant skambėjo Deivio vairuojamame automobilyje.
Jis pažymėjo, kad taksi mieste pamatysi vis rečiau.
„Atsidarai programėlę ir išsikvieti pavežėją, nereikia skambint į sekretoriatą, kad atsiųstų automobilį. Mieste dar matyti geltoni automobilių numeriai su „T” raide – senieji taksi. Bet jau ne tie laikai, kad gatvėje stovėtum ranką iškėlęs ir lauktum, kuris pirmas privažiuos, to klientas. Taip nebėra“, – pokyčius pažymėjo D. Vasiljevas.
Jis gerbia žmones, kurie pavartoję alkoholio kviečia taksistus ar pavežėjus, kad parvežtų namo, o savo automobilį palieka ir grįžta pasiimti ryte.
„Pagarba tokiems. Žmonės sąmoningėja. Aš išvis siūlyčiau, kad visiems sėdintiems už vairo taikytų nulio promilių reikalavimą. Tada renkiesi: imi raktelį arba keli taurelę“, – kalbėjo Deivis.
Skubantiems jis ragina atsidėti daugiau laiko ir pavežėją ar taksistą išsikviesti bent 5-10 min. anksčiau, nei apskaičiavote.
„Dabar, kai pasako nuvežti į stotį, klausiu kelintą valandą traukinys ar autobusas. Kartą vidury dienos prie „Trijų berželių“, kur Bermudų trikampis, mergina išsikvietė nuvežti į stotį. Pramonės pr. buvo užsikimšęs iki VI forto žiedo, išvažinėjant ji sako: „Už 10 min. man traukinys”. – Stvėriausi už galvos, lėkiau kiemais, „bordiūrais“, aišku, spėjom, ji tik strykt ir nurūko. O jei mane užfiksavo, aš turėsiu atsakyti… Tad, jei itin skubus reikalais, nekvieskite taksisto ar pavežėjo paskutinę sekundę, užsimeskite bent 5-10 min.“, – ragino pavežėjas D. Vasiljevas.
Pasiteiraujame, ar yra pabėgusių nesusimokėjusių klientų? Deivis iškart išraiškingai linktelėjo galvą, bet su jais gaudynių nežaidžia.
„Būna tokių, kurie greituoju žingsniu „tepa slides”. Dažniausiai tai paaugliai, jaunimas. Menu, nuvežiau jaunimą, visi tik išsilakstė. Bet negi bėgsiu vytis? Kas tie 5 ar 7 eurai, kas nuo to pasikeis? Lygiai nieko. Aišku, programėlėje pažymiu, kad klientas nesusimokėjo, skolą veikiausiai nuskaičiuos. Bėda bus tik jam pačiam: sekantį kartą, kai reikės kviestis taksą – automatiškai bus kažkas pritaikyta: nustums į laukiančiųjų galą ar kaina bus didesnė“, – teigė D. Vasiljevas.