Siekiant didesnio finansų rinkos stabilumo bei skaidrumo, Lietuvos bankas nuo šių metų sausio mėnesio licencijuojamoms įmonėms įvedė reikalavimą turėti vidaus auditorių. Pastebimas suaktyvėjimas vidaus audito paslaugų sektoriuje leidžia daryti prielaidas, kad didesnis dėmesys vidaus auditui „fintech“ paslaugas teikiančiose įmonėse suteiks pridėtinės vertės ne tik vartotojams, bet ir pačioms įmonėms.
Vidaus audito tikslas
Naujoji prievolė griežtinti vidinės kontrolės mechanizmus įpareigoja Elektroninių pinigų įstaigas (EPĮ) ir Mokėjimo įstaigas (MĮ) turėti vidinius auditorius. Šias paslaugas teikiantys specialistai reguliariai atliekamo vidaus audito metu turi įvertinti labai platų įmonės veiklos spektrą.
Vieni svarbiausių audituojamų procesų yra susiję su klientų lėšų apsauga, o taip pat veiklą lydinčiais rizikos faktoriais bei pasitelkiamais rizikos valdymo mechanizmais. Audito paslaugų sudėtingumas priklauso nuo finansų rinkos dalyvio veiklos specifikos, jos masto ir kompleksiškumo. Kuo kompleksiškesnė įmonės veikla, tuo sudėtingesnis bus visapusiškas ir efektyvus vidaus auditas.
Įvairios finansinės paslaugos, skirtingos naudojamos IT sistemos, išorės paslaugų teikėjai – šie ir kiti faktoriai lemia, ar atliekant vidinį auditą įmonė gali pasikliauti vidiniais resursais, ar verta kreiptis į išorės auditorius. Dėl reikalingų kompetencijų įvairiapusiškumo, finansinių paslaugų teikėjai vis dažniau renkasi išorės vidaus audito paslaugas, kurias atliekantys aukštos kvalifikacijos specialistai turi reikiamų teorinių žinių, o taip pat ir itin svarbios įvairiapusės patirties „fintech“ aplinkoje.
Įmonei vertę kuria objektyvus vidaus auditas
Dažnai finansinių paslaugų teikėjai į griežtesnius verslo reguliavimus reaguoja kaip į nepageidaujamą papildomą administracinę ir finansinę naštą. Kaip tik todėl kiekvienam finansų rinkos dalyviui verta siekti, kad vidaus audito paslaugos būtų ne brangiai kainuojantis formalumas, o kuo efektyviau panaudojamos didesnei įmonės vertei kurti. Atsisakius deklaratyvaus požiūrio į vidaus kontrolės mechanizmus, bus kur kas lengviau vidaus audito išvadas pasitelkti kaip efektyvų įrankį verslo procesams optimizuoti.
Auditoriaus pateikta tyrimo medžiaga bei įžvalgomis verta pasinaudoti kuriant vertę tiek įmonės klientams, tiek pačiai kompanijai. Aiškiai ir objektyviai įvardijus veiklą lydinčias rizikas bus kur kas paprasčiau laiku imtis prevencinių priemonių, būtinų diegiant efektyvesnes rizikos mažinimo priemones bei savikontrolės mechanizmus. Tokiu būdu galima išvengti situacijų, kuomet saugumo spragos yra taisomos tik įvykus nepageidaujamam incidentui.
Pastaruoju atveju įmonei tektų kur kas didesni neigiami padariniai nei laiku pastebėjus veiklos spragą ir nedelsiant radus efektyvų sprendimą.
Reputacija – reikšmingas finansų rinkos dalyvio kapitalas
Finansų rinkoje visuomenės pasitikėjimas ir įmonės reputacija yra ypač svarbus faktorius pritraukiant klientus bei sėkmingai plėtojant savo veiklą. Šiame jautriame verslo sektoriuje net ir nedideli operaciniai ar kontrolės incidentai gali neigiamai paveikti reputaciją. Būtent todėl efektyviausias būdas spręsti krizines situacijas – incidentams užbėgti už akių užtikrinant kuo efektyvesnius savikontrolės mechanizmus.
Verta akiratyje turėti ir platesnį kontekstą. Efektyviai vykdant savikontrolę ir tokiu būdu keliant įmonių vertę bei išvengiant nepageidaujamų incidentų, stiprinama visos sparčiai augančios „fintech“ paslaugų rinkos reputacija.