Pirmadienio vakarą miesto savivaldybėje pristatyta Kauno marių uosto teritorijoje, buriuotojų vadinamoje Neptūno įlanka, planuojamų pakeitimų projektiniai pasiūlymai – čia įsikurs buriavimo mokykla, bus įrengta uostui būtina infrastruktūra. Savivaldybės planai papiktino šioje zonoje daugiau nei dešimtmetį veikiančių buriuotojų klubų atstovus, kurie po pristatymo išplatino viešą pareiškimą visuomenei.
Pokyčiai Kauno jachtklube kelia aistras
Nepatenkintieji pakeitimais piktinosi, jog naujajame projekte nėra numatytos vietos jų laivams, o šiuo metu veikiančias privačiomis lėšomis buriuotojų klubų įrengtas plaukiojančias prieplaukas su infrastruktūra ketinama griauti.
„Apmaudu, kad 14 metų veikiantis Turistinių burlaivių asociacijos uostas neįtrauktas į projektą. Norima nusavinti ir sunaikinti privačią nuosavybę – legaliai privačiomis lėšomis pastatytas buriuotojų klubų prieplaukas – be jokių perspėjimų, jau nekalbant apie kompensavimą. Tokiam „buldozeriui“ mes nepritariame“, – pareiškime teigia Turistinių burlaivių asociacijos (TBSA) prezidentas Rokas Aleksiūnas.
TBSA išreiškė abejones dėl teisinio pagrįstumo ardyti prieplaukas vandenyse, nepriklausančiuose savivaldybei. Buriuotojams užkliuvo miesto valdžios noras sukurti pakrantės valdymo monopolį. Jie iškėlė klausimą ir dėl brangiai mokesčių mokėtojams kainuosiančio pasivaikščiojimo takų projekto reikalingumo.
Pareiškime teigiama, kad pakrantėje puikiai galėtų sutilpti visi – ir buriavimo mokyklos moksleiviai, ir ilgamečiai buriavimo entuziastai. Deja, pasigesta noro iš miesto savivaldybės pusės suderinti buriavimo entuziastų poreikius su planais prabangiai sutvarkyti marių pusiasalį. „Investuoti teks ne tik į statinius, pėsčiųjų takus, bet ir į marių gilinimą bei kranto sutvirtinimus“, – nuogąstavo patyrę Kauno buriuotojai.
Siūlymai bus apsvarstyti
Per šimtą į viešą pristatymą susirinkusių buriavimo entuziastų kritikavo ir technines projekto detales: neapgalvotas erdves ir galimybes laivų laikymui žiemą, nenumatytas apsaugas nuo vėjų, viešųjų tualetų pusiasalio lankytojams trūkumą ir kitas svarbias detales.
Turistinių burlaivių savininkų asociacija pareiškime piktinosi, kad Kauno m. savivaldybė buldozeriu važiuoja per privačią nuosavybę ir bendruomenių nuomonę.
Tačiau miesto vadovams ši situacija atrodo kiek kitaip. Kauno savivaldybės Sporto skyriaus vedėjas Mindaugas Šivickas priminė jau anksčiau skelbtą informaciją, kad aptariamoje Kauno marių teritorijoje įsikurs Kauno sporto mokyklos „Bangpūtys“ sportininkai, kurie ne vienerius metus džiugina aukštais sportiniais pasiekimais. Taip pat planuojama įrengti ir uostui būdingą infrastruktūrą: kapitonatą, remonto dirbtuves, sandėliavimo vietas, sanitarinius mazgus, modernias ir šiuolaikiškas prieplaukas.
„Vakar vykusio svarstymo metu buvo sulaukta pasiūlymų, kuriuos projektuotojai ir Kauno miesto savivaldybė vertins ir jeigu jie yra pagrįsti, į juos bus atsižvelgta“, – užtikrino M. Šivickas.
Savo teises buriuotojai turės įrodyti
Dėl neva neteisėtai užsimotų nugriauti prieplaukų M. Šivickas taip pat turėjo savo poziciją: „Kauno miesto savivaldybė laukia iš jų valdytojų dokumentų, įrodančių registracijos teisėtumą. Su registruotų ir teisėtai laikomų prieplaukų savininkais bus šnekamasi atskirai dėl jų integravimo į uostą.“
„Viešumoje jau pasigirdo keistų spėlionių, esą kažkas bando užgrobti vadinamąją Neptūno įlanką ir iškyšulį, tačiau mano nuomone yra kitaip – ar tik nesibaido pokyčių apkerpėjusioje rekreacijos zonoje tie, kurie iki šiol šeimininkavo čia be teritorijos savininko leidimų, tarsi savo nuosavame kieme?“ – pasipiktinusių buriuotojų argumentus atrėmė ir Kauno miesto tarybos narys, Darnios plėtros ir investicijų komiteto pirmininkas Visvaldas Varžinskas.
„Kauno marių regioninio parko pakrantės – tai teritorija, kuri turi tinkamai tarnauti tiek Petrašiūnų, tiek ir viso Kauno gyventojų poilsiui ir laisvalaikiui. Išdygusios tvoros, kelio užtvarai, sąvartynai, nesaugios ir neprieinamos žmonėms prieplaukos ilgus metus vargino laivų savininkus. Situaciją būtina keisti, nes miesto parkai turi tarnauti visiems miestiečiams“, – teigė V. Varžinskas.
Tarybos nario teigimu, ši teritorija priklauso visiems kauniečiams, todėl čia turi veikti visuomenės reikmėms pritaikytas parkas, derantis su turistinių ir pramoginių laivų uosto veikla. „Uosto marinoje būtina įrengti infrastruktūrą, atitinkančią teisinius, saugos, techninės priežiūros ir kitus reikalavimus“, – įsitikinęs V. Varžinskas.
Anot jo, kad viskas vyktų sklandžiai, savivaldybė ketina paskirti uosto akvatorijos administratorių, kurio pareiga bus užtikrinti saugią, koordinuotą ir pagal projektinius sprendimus suderintą uosto veiklą bei plėtrą, sąlygas vandens sporto vystymui.
„Manau, visi drauge turėtume pasidžiaugti, kad pagaliau miestas imasi tvarkyti šią probleminę ir ilgus metus be savininko buvusią teritoriją, o visi laivų savininkai nusipelno turėti orias ir tinkamas uosto sąlygas“, – sakė V. Varžinskas.
Kauno miesto savivaldybė ant Kauno marių kranto planuoja įrengti buriavimo bazę su kempingu, krepšinio ir tinklinio aikštelėmis bei įlankos uostą, kuriame galėtų būti laikoma apie 300 laivų. Kauno m. savivaldybės planai pertvarkyti Neptūno įlanką viešumoje paskelbti 2017 m., pernai konkursą atlikti projektavimo darbus laimėjo Šarūno Kiaunės architektūros studija, sukūrusi ir Laisvės alėjos rekonstrukcijos projektą.