Retas kaunietis žino, kad Kęstučio gatvėje, už mūrinės tvoros esančiuose garažuose saugoma senovinių automobilių kolekcija. Būtent šioje vietoje prasidėjo Lietuvos automobilizmo istorija ir būtent čia yra dedamos pastangos įsteigti Transporto muziejų.
Transporto muziejų ketinantis steigti Kęstutis Indziulis Kauno miesto merui Andriui Kupčinskui aprodė istoriniuose, tarpukariu statytuose garažuose saugomą automobilių, kuriais važinėjo aukščiausi Sovietų Sąjungos vadovai, kolekciją.
„Surinkta automobilių kolekcija labai nustebino. Ir istorinių pastatų aplinka, priešingai nei kitų vaiduokliais tapusių pastatų, tvarkingai prižiūrima. Tikrai pritariu idėjai šioje vietoje įkurti Transporto muziejų”, – teigė miesto meras Andrius Kupčinskas.
Kaunas – šalies automobilizacijos židinys
Pirmieji pastatai šioje vietoje iškilo, kai 1921 m. žemės sklypą įsigijo Amerikos lietuvių prekybos akcinė bendrovė „Amlit”. Per kelerius metus tuščiame plote buvo pastatytas visas techninis-gamybinis kompleksas. Šioje vietoje buvo parduoti pirmieji automobiliai Lietuvoje, pradėti surinkinėti miesto ir užmiesčio autobusai, sukurtas lietuviškas autobusas KAG. Šiose patalpose automobiliai remontuoti iki pat 1990 m.
Pastatus ir jų priestatus projektavo bei rekonstrukcijos projektus rengė žymūs to meto Lietuvos architektai Vladimiras Dubeneckis, Vytautas Lansbergis-Žemkalnis, Arnas Funkas. Dabar Kęstučio gatvėje esantis kompleksas, į kurį norima perkelti planuojamo Transporto muziejaus kolekciją, yra įtrauktas į Nekilnojamų kultūros vertybių registrą.
„Bendrovė „Amlit” pirmoji pradėjo automobilių prekybą Lietuvoje. Ji pardavinėjo automobilius „Ford” ir „Linkoln”, motociklus „Clewlend”, traktorius „Fordson”, įvairias ūkiams skirtas mašinas, plūgus, detales automobiliams, „Vacoom Oil Co” tepalus”, – apie veiklą pasakojo K. Indziulis.
Pirmasis dviejų aukštų garažas
Tuo pat metu bendrovė atstovavo ir padangų firmai „Good Year”. Garažuose ir dirbtuvėse nagingi meistrai remontavo automobilius, motociklus, traktorius, autobusus. Veikė autobusų kėbulų gamybos cechas.
Nedaug kas žino, kad čia buvo pastatytas pirmasis Lietuvoje dviejų aukštų mūrinis automobilių garažas. Apie tai byloja iki šiol likęs pastato šone suprojektuotas pandusas automobilių užvažiavimui į antrąjį aukštą.
Istoriniai pastatai įamžinti vokiečių filme
Savo autentiškumu pastatai ir patalpos pribloškė vokiečių filmavimo grupę, kuri šį rudenį Kaune filmavo dešimties serijų dokumentinį filmą apie automobilizmo istoriją. Režisierė Saskia Weisheit siekė atkurti istoriją, kai 1939 m. šiose patalpose buvo įsikūrusi „Mercedes” markės automobilių atstovybė ir parduotuvė. Pastatai, kiemo išdėstymas, patalpos iki šių dienų išliko nepasikeitusios ir idealiai tiko filmavimui. Operatorius net padarė keletą papildomų kadrų, kad užfiksuotų šią istorinę vietą.
„Ši vieta yra unikali, pastatai buvo suprojektuoti ir pastatyti specialiai kaip transporto techninis-gamybinis kompleksas. Jis turi būti išsaugotas ateičiai. Įkūrus muziejų, tarp šių sienų pavyktų išsaugoti automobilizmo dvasią”, – vylėsi VšĮ Transporto muziejaus steigėjas K. Indziulis.