Konkurencijos taryba baigė rinkos tyrimą apie komunalinių atliekų tvarkymo paslaugas Lietuvoje. Atlikus tyrimą paaiškėjo, kad net trečdalis iš 60 Lietuvos savivaldybių, ignoruodamos konkurencijos principus, komunalinių atliekų tvarkymą yra patikėjusios savivaldybių įmonėms. Kai kuriose Lietuvos savivaldybėse konkursai nebuvo skelbiami daugiau nei 7 ar net 10 metų.
Rinkos tyrimo metu lygintose savivaldybėse paslaugų kainos skyrėsi nuo 5 iki 100 procentų. Iš rinkos tyrimo metu surinktų duomenų pastebėta tendencija, kad mažiausios paslaugų kainos vyrauja savivaldybėse, kurios komunalinių atliekų surinkimo ir vežimo paslaugų teikėjus parenka taikydamos konkurencingą procedūrą. Didžiausios paslaugų kainos vyrauja savivaldybėse, kurios šias paslaugas paveda teikti savo kontroliuojamoms įmonėms be konkurso.
Tyrimo metu buvo gana sudėtinga atlikti komunalinių atliekų surinkimo ir vežimo paslaugų kainų palyginimą, nes kiekviena savivaldybė savo nuožiūra sprendžia, kokias paslaugas turėtų teikti jos teritorijoje veikiantys paslaugų teikėjai, ir kaip turėtų būti skaičiuojamos komunalinių atliekų tvarkymo veiklų sąnaudos. Konkurencijos tarybos nuomone, esamas komunalinių atliekų surinkimo ir vežimo paslaugų teikimo gyventojams reglamentavimas turėtų būti tobulinamas, ieškant vienodo, skaidraus bei racionalaus sprendimo.
Be kitų įmonių, buvo pasirinkta palyginti Kauno miesto ir Kauno rajono savivaldybes, kadangi abiejose veikia ta pati įmonė UAB „Kauno švara“, Kauno rajono savivaldybėje parinkta konkurso būdu, o Kauno miesto savivaldybėje paskirta be konkurso.
Kauno mieste, kuriame komunalinių atliekų surinkimo ir vežimo paslaugas teikia be konkurencingos procedūros parinkta savivaldybės kontroliuojama įmonė UAB „Kauno švara“, komunalinių atliekų surinkimas ir vežimas kainuoja apie 45 procentais brangiau, nei Kauno rajone, nors Kauno rajone gyventojų tankis net 34 kartus mažesnis, o santykinis surinktų atliekų vežimo atstumas iki sąvartyno yra daugiau nei dvigubai didesnis. Dėl šių veiksnių Kauno rajone surinkti ir nuvežti komunalines atliekas iki sąvartyno kainuoja daugiau, tačiau šių atliekų surinkimo ir vežimo kaina yra didesnė Kauno mieste. Kauno rajonas yra padalintas į dvi dalis, kuriose atliekų surinkimo ir vežimo paslaugas teikia dvi konkurso būdu parinktos įmonės, viena iš jų – UAB „Kauno švara“.
Kauno mieste išvežti vieną toną šiukšlių kainuoja 45,37 eurai, tuo tarpu Kauno rajone – 31,19 eurų už toną.
Kauno miesto savivaldybė ir UAB „Kauno švara“ nurodė šiuos argumentus, kodėl, jų teigimu, komunalinių atliekų surinkimo ir vežimo kaina Kauno mieste yra didesnė nei Kauno rajone:
Kauno mieste UAB „Kauno švara“ atlieka šias papildomas funkcijas, kurios neatliekamos Kauno rajone, ir išlaidos, susijusios su šių funkcijų vykdymu, nėra įtrauktos į Kauno rajono komunalinių atliekų tvarkymo kainą: dviejų didelių gabaritų atliekų surinkimo aikštelių eksploatavimo sąnaudos, komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administravimo sąnaudos, komunalinių atliekų infrastruktūros plėtros sąnaudos (pavyzdžiui, konteinerių identifikavimo sistemos sąnaudos, konteineriams skirtų aikštelių įrengimo sąnaudos, biologiškai skaidžių atliekų surinkimo sąnaudos), visuomenės švietimo ir informavimo komunalinių atliekų tvarkymo klausimais sąnaudos.
Kauno rajone komunalinių atliekų tvarkymo kaina nebuvo perskaičiuota nuo 2007 m., todėl neturėtų būti lyginama su Kauno mieste 2013 m. patvirtinta kaina.
Kainų skirtumus gali lemti solidarumo principo taikymas organizuojant regioninį atliekų tvarkymą, kai tam tikrame atliekų tvarkymo regione esančių didžiųjų miestų savivaldybių komunalinių atliekų turėtojai „kompensuoja“ atokesnių savivaldybių komunalinių atliekų turėtojų dėl didesnio atstumo išaugusias atliekų tvarkymo sąnaudas.
Įvertinusi šiuos argumentus Konkurencijos taryba pažymi, kad Kauno miesto savivaldybė ir UAB „Kauno švara“ pateikė tik teiginius apie galimas kainų skirtumus pagrindžiančias priežastis, tačiau šie teiginiai nėra paremti konkrečiais skaičiavimais. Taigi nei Kauno miesto savivaldybė, nei UAB „Kauno švara“ nepaneigė Konkurencijos tarybos išvados, kad Kauno mieste vartotojai už komunalinių atliekų surinkimą ir vežimą moka brangiau nei vartotojai Kauno rajone.
Konkurencijos taryba pabrėžia, kad, kaip yra išaiškinęs Konstitucinis Teismas savo 2015 m. kovo 5 d. nutarime, savivaldybės turi prievolę paisyti Konstitucijoje įtvirtinto sąžiningos konkurencijos laisvės principo ir iš jo kylančio reikalavimo atliekų tvarkytojus atrinkti konkurso būdu pagal jų galimybes teikti nepertraukiamas, geros kokybės ir prieinamas paslaugas. Šis reikalavimas gali būti nevykdomas tik objektyviai pateisinamu pagrindu, kuris turėtų būti pagrįstas konkrečiais įrodymais. Šiuo atveju nei Kauno miesto savivaldybė, nei UAB „Kauno švara“ tokių įrodymų Konkurencijos tarybai nepateikė.