Spalio 3 d. Laikinojoje M. K. Čiurlionio dailės galerijoje ant Pelėdų kalno buvo atidaryta menininkų Boris Eldagsen (Vokietija) ir Tanvir Taolad (Bangladešas) paroda „Trauma porn“. Ši eksperimentinė instaliacija tyrinėja ilgalaikę karo pasekmę – traumą. Kai kurie vaizdai gali šokiruoti, tad rekomenduojamas ekspozicijos lankytojų amžiaus cenzas – 16 m.
Parodos atidarymas – pirmą kartą rengiamo tarptautinio fotografijos ir medijų meno festivalio „IPMA“ startas.
Atkūrė karo traumas
Atidarydama renginį festivalio vadovė Svetlana Batura džiaugėsi Kaune užgimusiu nauju fotografijos festivaliu.
„Smagu matyti įgyvendintą svajonę! Šiandien startuojame su menininko B. Eldagsen instaliacija, o vėliau vyks jo paskaitos apie kūrybinį procesą ir dirbtinį intelektą. Visą spalį lankytojų lauks galybė renginių“, – kalbėjo ji.
Parodos pristatyme dalyvavęs vokiečių menininkas, fotografas Boris Eldagsen akcentavo sklandų darbą su Lietuvos komanda: „Dirbau su daugybe festivalių ir galiu drąsiai teigti, kad „IPMA“ – vienas geriausiai suorganizuotų. Geriausia komanda, su kuria kada nors dirbau!“, –teigė menininkas, pažymėjęs, kad parodos atidarymo diena jam itin svarbi. Ekspozicija jis siekia parodyti, kad menas gali atskleisti skirtingus dalykus, taip pat ir karo traumas.
„Mano tėvas, tuomet buvęs 16-os, dalyvavo Antrajame pasauliniame kare, bet niekada apie tai nekalbėjo. Tik gyvenimo pabaigoje, ligoninėje, jis iš naujo išgyveno savo prisiminimus. Parodoje stengiausi atkurti jo patirtas traumas, kurias jis perdavė ir man. Trauma – ilgalaikė psichologinė karo pasekmė, perduota ateitiems kartoms. Be to, traumos patirtys yra visai čia pat, pažvelkime į Rusijos režimą“, – kalbėjo B. Eldagsen, pažymėjęs, kad kūrinį menininkai skiria Ukrainos žmonėms.
Gali šokiruoti
Paroda buvo sukurta naudojant nacistinės Vokietijos ir Antrojo pasaulinio karo fotografijas bei pasitelkus dirbtinį intelektą. Matyti apie 200 eksponatų, iš kurių – 60 nuotraukų iš Antrojo pasaulinio karo. Vokiečių karių per karą darytas nuotraukas B. Eldagsen sendaikčių turguose pradėjo rinkti 2003 m. Jo kolekcijoje – XX a. 5 deš. vaizdai.
Ekspozicijoje iš nuotraukų žvelgia kariai bei civiliai: moterys, vaikai. Nuotraukose matyti ir šunys, veršeliai, paskerstų kiaulių galvos. Nevengiama ir itin žiaurių vaizdų – nužudytų žmonių kūnų, tad kai kurie vaizdai gali šokiruoti. Tiesa, vieni vaizdai yra tikri, o kiti buvo sugeneruoti pasitelkus dirbtinį intelektą.
„Totalitariniam režimui reikia ne tik žmonių, vykdančių nusikaltimus, bet ir tų, kurie palaiko ideologiją bei tų, kurie prisideda savo pasyvumu. Ši menininko paroda yra būtent apie pastaruosius“, – teigė parodos rengėjai.
B. Eldagsen 2023 m. pavasarį gavo prestižinį „Sony Photography Awards“ apdovanojimą, tačiau netrukus jis atskleidė, kad konkursą laimėjusi jo fotografija buvo sugeneruota dirbtinio intelekto. Viešai atsisakęs apdovanojimo, B. Eldagsen paskatino diskusijas apie dirbtinio intelekto ir meno sąveiką.
Projektas Laikinojoje M. K. Čiurlionio galerijoje (Mackevičiaus g. 27) eksponuojamas spalio 1-31 d. Artimiausi tarptautinio fotografijos ir medijų meno festivalio „IPMA“ renginiai skelbiami čia.